تابستانی گرم‌تر از گذشته خواهیم داشت



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی ,سازمان هواشناسی

 بر اساس آمارهای سازمان هواشناسی قرار است که امسال تابستان گرم تر از سال‌های گذشته تجربه شود که همین موضوع ننیز خی از شهرها را بیشتر گرفتار تنش آبی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، سال گذشته از مجموع یک هزار و ۱۳۶ شهر تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب ۵۴۷ شهر با جمعیتی بیش از ۵۰ میلیون نفر با شرایط تنش آبی مواجه بودند و کمبود منابع در مقابل مصرف آب ۲۳ درصد بوده اما این در شرایطی است که امسال تعداد شهرهای دارای بحران به ۳۰۱ شهر کاهش یافته و باید گفت که میزان منابع نسبت به مصارف ۸.۶ درصد اختلاف دارد.

مهم ترین شهر هایی که امسال گرفتار بحران و تنش آبی خواهند بود شیراز، اصفهان، کرمان و بوشهر دانسته شده گرچه تدابیری برای بیرون آمدن این شهرها از بحران آبی تدبیر شده اما به نظر می رسد که اتمام کار این تدابیر به سال جاری نکشد.

شیراز که به عنوان یکی از شهر های دارای بحران شناخته شده برای آبرسانی آن خط دوم انتقال آب از سد «درودزن» در دست اجرا قرار گرفته و تونل خط انتقال را قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا اجرا می کند که تا پایان سال ۱۳۹۶ به بهره برداری خواهد رسید همچنین حفر چاه های متعدد و تکمیل رینگ آبرسانی شهر، برای عبور از شرایط تنش آبی در این شهر و همچنین دو سایت مسکن مهر شیراز در دستور کار قرار دارد.

همچنین شهر اصفهان از نظر تامین آب تا حدی دچار بحران خواهد شد که پیش بینی می شود تامین آب مجتمع بزرگ فولاد مبارکه نیز با مشکل مواجه شود و تنش آبی، بیش از پنج میلیون نفر از ساکنان استان های اصفهان و یزد را نیز در بربگیرد به همین منظور، مدیریت فشار آب، حفر چاه ها و تکمیل سامانه های هوشمند آب در دستور کار قرار گرفته است.

علاوه بر این نیز شهر کرمان به دلیل استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی در لیست شهر های تنش آبی قرارگرفته به همین دلیل طرح انتقال آب از سد «صفا» به کرمان در دست اجرا است و بخشی از لوله های مورد نیاز این طرح فاینانس (تامین مالی خارجی) شده و انتظار می رود تا پایان سال ۱۳۹۶ به بهره برداری برسد.

شهر بوشهر که پیش از این تامین آب آن از طریق خط انتقال سراسری «کوثر» و سامانه انتقال آب از جنوب فارس انجام می شد، اینک به دلیل وجود خشکسالی ها دچار بحران آبی شده که بر همین اساس ۱۰ هزار مترمکعب آب شیرین کن در بوشهر وارد مدار بهره برداری شده و با رایزنی های انجام شده با نیروگاه اتمی این شهر، قرار است ظرفیت ۳۵ هزار مترمکعب آب شیرین کن در سایت مجتمع ساخته شود.

به طور کلی وضعیت آبی سایر کلانشهرها و شهرهای بزرگ کشور نسبتا مناسب است و امسال با وجود بارش های نسبتا مناسب در تهران، پایتخت از شرایط تنش آبی خارج شده، اما در مشهد و با ساخت سد در بالادست سد «دوستی» توسط افغان ها، بروز تنش آبی در سال های آینده پیش بینی می شود.

همچنین وضعیت آبی شهر همدان با وجود بارش های مناسب و آبگیری سد «اکباتان»، برای تابستان خوب است که البته کمبود فشار و یا قطعی احتمالی در برخی ایام تابستان در آن پیش بینی می شود و به گفته میدانی معاون آب و آبفای وزیر نیرو مشکل اصلی در شرایط تنش آبی، مواجه شدن با کمبود آب در زمان اوج مصرف است، به طوری که در برخی مناطق حتی تا ۱.۵ برابر میانگین روزهای گرم سال آب مصرف می شود.

به گفته وی، پیش بینی می شود ۳۰۱ شهر کشور در تابستان ۹۵ و اوج گرما با شرایط تنش آبی رو به رو باشند که به معنای سر به سر شدن میزان تولید و مصرف آب است.

آمارهای موجود در مورد بحران و تنش آبی ایران گرچه نسبت به سال گذشته بهبود نسبی داشته اما همچنان گویای وضعیت وخیم منابع آبی کشور است بر همین اساس بسیاری از دست‌اندرکاران آبی مدیریت مصرف و بهینه سازی را مهم ترین راهکار برای حل بحران آبی کشور دانسته اند.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------