تعیین تکلیف تعطیلی‌های زمستانه



 اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی ,محیط زیست

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اززمستان گذشته مطرح شد که درماههایی که بیشترین میزان آلودگی هواراداریم بتوانیم اقداماتی داشته باشیم که این مصوبه تا۳ماه آینده بررسی می شود. 

به گزارش مهر، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از تصویب برش یک ساله اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا در جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت خبر داد.

سعید متصدی در نشست خبری ماهیانه معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: در سال ۹۳ برنامه جامع راهکارهای کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور را داشتیم. از سال ۹۳ تا ۹۴ موارد مربوط به نظارت بر حسن اجرای این مصوبه را انجام دادیم و گزارشی را به دولت تقدیم کردیم و نهایتا در دولت بر اساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست و فعالیت دستگاه‌های مختلف تصمیم گرفته شد برش کوتاه مدت برنامه راهکارها را داشته باشیم.

وی با بیان این که فعالیت بسیار خوبی در کمیسیون کلانشهرهای کشور انجام شد افزود: هدف این است که در کوتاه مدت وضعیت آلودگی هوا در کلانشهر ها به ویژه تهران کاهش یابد تا شاهد روزهای بیشتری با بهبود کیفیت هوا باشیم.

از نظر آلاینده‌های انسان‌ساخت امسال روز آلوده نداشته‌ایم

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: از ابتدای امسال تا اواسط خردادماه فقط روزهای سالم و پاک داشتیم و هیچ روز آلوده‌ای نداشتیم که این در نوع خود در هوای شهرهای کشورمان بی سابقه بوده است و خوشبختانه شرایط مطلوبی از نظر کیفیت هوا طی می کنیم.

متصدی ادامه داد: از نیمه دوم خردادماه شاهد توفان های گرد و غباری بودیم که این توفان ها برون مرزی بودند و منشا آن‌ها عراق سوریه و اردن بود و اگر این توفان ها نبودند همچنان شاهد هوای سالم بودیم.

وی تاکید کرد: کانون های داخلی گرد و غبار را شناسایی و در خوزستان فعالیت‌های اجرایی را هم شروع کرده‌ایم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تثبیت خاک، کاشت نهال و مدیریت آب را راهکارهای اجرایی در خوزستان عنوان کرد و گفت:‌این برنامه‌ها سبب شده کانون های داخلی ما فعالیت کمتری داشته باشند.

متصدی خاطرنشان کرد: از نظر آلاینده هایی که انسان در آنها نقش دارد و تولیدکننده آنهاست تا امروز هیچ روز آلوده‌ای نداشته‌ایم و این در تاریخ آلودگی هوای کشور بی سابقه است.

وی توضیح داد: در شهر تهران و بسیاری کلانشهرهای دیگر از آلاینده هایی که انسان تولید می‌کند مثل منواکسید کربن، ازن، دی اکسید گوگرد و … مبرا بودیم. از ابتدای سال ۹۵ تا امروز هیچ روز آلوده ای به خاطر آلاینده های ناشی از فعالیت انسانی نداشتیم و فقط پدیده گرد و غبار بوده که آن هم مربوط به ورود گرد و غبار از مرزهای خارج از کشور بوده است و حتی در بسیاری از شهرهای جنوبی ما در خوزستان یا لرستان و کردستان کانون های داخلی فعال نبودند و کانون های خارجی فعال بودند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: موضوع آلودگی هوا با توجه به مسائلی که در دولت مطرح است و اهمیتی که دولت به محیط زیست و به ویژه آلودگی هوا می‌دهد رو به بهبود است و آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه آلودگی های ناشی از فعالیت های انسانی و از همه مهم تر بحث بخارات بنزین و بنزن رو به کاهش است.

متصدی درباره جزییات برش یکساله و مصوبه اخیر دولت توضیح داد: مباحث بسار خوبی مطرح شده که از جمله بیشتر بر حمایت های مالی بانک ها و دستگاه ها از جایگزینی خودروهای فرسوده تاکید شده است. تنها ۲۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات از جانب بانک های عامل جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است تا تسهیلاتی ارائه کنند که ناوگان حمل و نقل عمومی کشور به ویژه کلانشهرها نوسازی شود.

وی اظهار کرد: خودروسازان و وزارت صنایع موظف شده اند خودروهای تولیدی را با تخفیفاتی به استفاده کنندگان ارائه کنند که این تخفیف باعث می شود بخشی از سود تسهیلات پرداختی جبران شود.

به گفته وی این مصوبه به دو بخش مهم منابع متحرک و ثابت اشاره دارد که در بخش منابع متحرک بخش اجرایی شدن LEZ مطرح شده است و مقرراتش توسط وزارت کشور آماده شده تا اجرایی شود و زمان اجرای آن نیز اول آبان ماه ۱۳۹۵ اعلام شده است.

منع دستگاه‌های دولتی در استفاده از موتورسیکلت‌های کاربوراتوری

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام این که از آبان ماه باید شاهد اجرایی شدن این مصوبه باشیم اعلام کرد: بحث بعدی مربوط به ایجاد محدودیت برای تردد خودروهای فرسوده است یعنی جریمه ای برای این موضوع در تخلفات رانندگی لحاظ شده است و خودروهای فرسوده ای که در کلانشهر ها تردد کنند از این پس جریمه خواهند شد که این موضوع ظرف دو هفته پس از تصویب و ابلاغ این مصوبه باید از هفته‌های آینده اجرا شود.

متصدی همچنین افزود: در این مصوبه صدور بیمه نامه شخص ثالث منوط به مفاصا حساب تخلفات رانندگی شده است. بحث معاینه فنی یکپارچه سیمفا هم به صورت پایلوت در حال انجام است و امیدواریم در چند روز آینده بتوانیم شاهد افتتاح این موضوع باشیم.

وی یادآوری کرد: از اول مهرماه ۹۵ تولید موتورسیکلت کاربوراتی ممنوع شده که این موضوع در مصوبه دولت هم اشاره شده است و الزام اجرایی در اینجا کاملا مشخص است. دستگاه های دولتی و نیمه دولتی که موضوع ماده ۵ قانون خدمات مدیریت کشوری هستند از خرید موتورسیکلت‌های کاربوراتوری منع شدند و حتی استفاده از این ها به جز اورژانس از اول مهرماه منع شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در بحث های مربوط به سوخت هم توضیح داد: بر اساس این مصوبه حذف سهمیه سوخت کامیون های فرسوده موضوعی است که باید وزارت نفت نسبت به عملیاتی کردن آن اقدام کند.

متصدی درباره جایگزینی خودروهای فرسوده هم گفت: اگر شخصی بخواهد خودروی سواری یا وانتی با میزان مصرف کمتر از ۶ لیتر مصرف در چرخه ترکیبی را وارد کشور کند باید یک دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج کند. اگر بین ۶ تا ۱۰ لیتر مصرف کند ۴ دستگاه و اگر بیش از ۱۰ لیتر مصرف کند باید ۶ دستگاه را از رده خارج کند. برای سواری و وانت تولید داخل هم اگر بیش از ۷ و کمتر از ۱۰ مصرف کند یک دستگاه و اگر مصرف بیش از ۱۰ لیتر باشد دو دستگاه را باید اسقاط کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر خودروی فرسوده ای که از رده خارج می شود پلاک کلانشهرها را داشته باشد تعداد خودرویی که باید اسقاط شود یکی کمتر خواهد بود که البته این گزینه تا پایان شهریور ۹۶ اعتبار دارد.

تاکسی‌های غیرفعال شناسایی می‌شوند

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که یکی از مشکلاتی که شهرداری ها عنوان می کردند کمبود واگن‌های مترو نسبت به ظرفیت خطوط بود گفت: توسعه حمل و نقل با مترو موضوع دیگر مطرح در این مصوبه است که بر اساس آن باید ظرف سه ماه طرح فاینانس واگن های مترو هماهنگ و مدیریت شود.

به گفته وی از موارد دیگری که در این مصوبه مطرح شده تاکسی های غیرفعالی است که در شهرها وجود دارد و وزارت کشور و پلیس راهور ناجا موظف شدند ظرف دو ماه این موارد را شناسایی و تعیین تکلیف کنند. جایگزینی تاکسی های مذکور از طریق تاکسی های هیبریدی و برقی و منحصرا تحت نظارت سازمان تاکسیرانی نیز در دستور کار این مصوبه قرار دارد.

گاز دستگاه‌های دولتی که موتورخانه‌هایشان معاینه فنی نداشته باشد قطع می‌شود

متصدی ادامه داد: بحث خاموش کردن خودروها و عدم کارکرد درجای آنها به ویژه مینی‌بوس ها اتوبوس ها و کامیون ها یکی از موارد دیگری است که در این مصوبه تکلیف شده تا پلیس راهور ناجا نسبت به برخورد با این موارد اقدام کند. بحث توزیع گازوییل کم گوگرد زیر ۵۰ppm از دیگر مواردی است که قرار شده طبق نقشه آمایشی این گازوییل در جاده ها، در کلانشهرها و در مبادی ورودی بنادر توزیع شود تا بتوانیم استقرار استانداردهای بالاتر در زمینه خودروهای دیزلی را شاهد باشیم.

وی همچنین تصریح کرد: وزارت نفت تا پایان سال ۱۳۹۵مهلت دارد منابع ثابت موضوع طرح کهاب را اجرایی کند و همچنین کلیه دستگاه های دولتی موظف شدند در فاز اول نسبت به معاینه فنی موتورخانه هایشان اقدام کنند. وزارت نفت هم بایستی ساز و کاری در زمینه تعرفه گاز و قطع گاز واحدهای متخلف فراهم کند. یعنی اگر ۶ ماه پس از ابلاغ این مصوبه دستگاه های ماده ۵ موتورخانه هایشان را مورد معاینه فنی قرار ندهند گازشان با توجه به دستورالعملی که وزارت نفت ارائه می کند قطع خواهد شد.

تعیین تکلیف تعطیلی‌های زمستانه در کمتر از ۳ ماه آینده

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از زمستان سال گذشته بحث‌هایی مطرح شد که در ماه هایی که بیشترین میزان آلودگی هوا را داریم بتوانیم مثلا تعطیلی مدارس را داشته باشیم. بر اساس این مصوبه سازمان محیط زیست مسئولیت پیدا کرده تا ۳ ماه آینده با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم نسبت به ساماندهی تعطیلات اقدام بکند که چون فعالیت‌های اجرایی آن را از زمستان سال گذشته شروع کرده ایم، امیدواریم زودتر از ۳ ماه به نتیجه برسیم.

متصدی افزود: بحث های دیگری همچون همکاری ها در زمینه تدوین استانداردها نیز در مصوبه وجود دارد. مثلا استانداردهای آلودگی دیزل ژنراتورها باید توسط سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد انجام شود. ماشن آلات وزارت راه و شهرسازی که در راه سازی و ساختمان سازی به کار می‌رود نیز باید در قالب استاندارد ملی آلودگی هوا قرار بگیرند.

آیین‌نامه ارزیابی اثرات زیست محیطی اصلاح شد

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اعلام کرد: آیین‌نامه مربوط به ارزیابی اثرات زیست محیطی در دولت اصلاح شد. در مجلس قبل دولت تلاش خود را کرد تا لایحه ارزیابی اثرات زیست محیطی به یک قانون اختصاصی در مجلس تبدیل شود. این لایحه را به مجلس ارسال کرد اما متاسفانه مجلس حتی کلیات این لایحه را هم رد کرد. لایحه‌ای که ۲ سال و نیم روی آن کار کردیم و موافقت کمیسیون‌های مجلس را هم به دست آورده بود اما متاسفانه در صحن مجلس لایجه ارزیابی رد شد.

متصدی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم بتوانیم مجددا این لایحه را در مسیر تصویب قرار بدهیم اما از آنجا که با رد شدن آن لایحه، آیین نامه موجود ارزیابی اثرات زیست محیطی پاسخگوی نیازهای کشور نبود، دولت اصلاحاتی روی آن انجام داد و بسیاری از مشکلاتی که داشتیم با این اصلاحات حل شد و امیدواریم لایجه را مجددا به مجلس بفرستیم.

وی توضیح داد: بخش مهمی که در این اصلاحات ذکر شده تسریع فرایند ارزیابی است. به جهت رشد اقتصادی و توسعه کشور و کاهش میزان زمان بری تصویب پروژه‌های نیازمند ارزیابی، تعیین تکلیف بیست عنوان پروژه را به استان ها واگذار کردیم. استان ها تاکنون آیین نامه مناسبی برای انجام این عمل نداشتند و اگر قانون تصویب می شد می توانستیم این را در استان ها پیگیری کنیم اما خوشبختانه دولت هفته گذشته آیین نامه را اصلاح کرد و می‌توانیم زمان کمتری را برای تعیین تکلیف پروژه های توسعه ای داشته باشیم.

به گفته وی تعیین تکلیف نیروگاه‌های بادی خورشیدی، خطوط لوله گاز کمتر از ۱۲ اینچ، انبارهای نفت، شبکه جمع آوری فاضلاب شهری و تصفیه خانه فاضلاب و مواردی از این دست از این پس در استان ها انجام می گیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بر این اساس سازمان مدیریت برنامه ریزی مکلف شده از ایجاد ردیف اعتباری طرح های توسعه ای قبل از طی فرایند ارزیابی زیست محیطی خودداری کند. به این ترتیب شاهد پروژه هایی مثل تونل سبزکوه، سد شفارود، سد خرسان، و حدود ۱۵۷ پروژه دیگری که شروع شده اند اما ملاحظات زیست محیطی ندارند نخواهیم بود.

مشکل گرد و غبار قابل حل اما زمان‌بر است

متصدی همچنین در پاسخ به سوالی درباره گرد و غبارهای اخیر توضیح داد: در گذشته بارها این را شنیده ایم که معضل گرد و غبار غیرقابل حل است. ما اعلام می کنیم این موضوع قابل حل اما زمان بر است و ما هم فعالیت هایمان را شروع کرده ایم و کانون ها را شناسایی کرده ایم.

وی با بیان این که در سالهای گذشته حتی حاضر نبودیم صورت مساله را بفهمیم گفت: گرد و غبار ناشی از دو پدیده است. یکی باد و دیگری بارگیری باد از زمین هایی که می توانند گرد و غبار را وارد سیستم ما بکنند. در یکی دو سال گذشته برای چند فعالیت تلاش عمده ای کردیم. کانون هایمان را شناسایی کرده‌ایم و در کانون های خوزستان فعالیت های اجرایی را شروع کرده ایم. فقط سال ۹۳ ما ۵۰ سنسور PM2.5 در کشور نصب کرده ایم که تا قبل از سال ۹۲ تعداد سنسورهای PM2.5 در شهرهای ما این قدر نبود.
 
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------