پول‌های مردم تهران کجا می‌رود؟



 اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی ,شهرداری

شهرداری تهران مدت هاست در مقابل هزینه‌های مالی خود به شورای شهر تهران که متولی اصلی رسیدگی به دخل و خرج شهرداری است پاسخی ارائه نمی‌دهد.

  تهران با همه زیباییی‌های روز‌هایش و عجایب شب‌های پر شورش اما زخم‌هایی عمیق را بر جان خود تحمل می‌کند. از آشفتگی‌های زیبایی‌شناسی گرفته تا کودکان کار که چندین و چند متولی برای مرحم گذاتشتن بر آن‌ها پرچم همکاریشان را برافروخته‌اند.

اما به نظر می‌رسد این پرچم‌ها فقط زمان تقسیم و اختصاص منابع مالی برافراشته می‌شود. در جمع نهاد‌هایی که معتقد‌ند موقعیت تهران را بهبود خواهند بخشید. شهردای تهران بیش از دیگر نهاد‌ها پیش گام است و بیشترین بودجه را به خود اختصاص داده است.

این در حالیست که شهرداری تهران مدت هاست در مقابل هزینه‌های مالی خود به شورای شهر تهران که متولی اصلی رسیدگی به دخل و خرج شهرداری است پاسخی ارائه نمی‌دهد.

به گزارش رویداد۲۴ تاریخچه سکوت شهرداری حداقل به دو سال پیش تاکنون می‌رسد. زمانی که اسماعیل دوستی در اولین جلسه شورای شهر تهران بعد از انتصاب مجدد مهدی چمران به ریاست شوری شهر به وی گفت: «در دوران ده ساله پیشین مدیریت شما در شورای شهر اتفاقات نادری رخ داد. اتفاق اول در دوره‌ آقای احمدی‌نژاد بود که ۳۵۰ میلیارد و ۱۲۰ میلیارد هزینه‌های فاقد سند صرف شد که هنوز تکلیف آن مشخص نشده است.»

وی افزود: «اتفاق نادر دوم در دوران قالیباف رخ داد و آن هزینه‌های فاقد اعتبار بود البته ممکن است این هزینه‌ها با متمم و اصلاحیه بودجه حل شود اما هزینه‌های فاقد سند را نمی‌دانم چگونه قرار است حل کنیم.»

عضو شورای شهر خطاب به چمران گفت خواهشمندم نسبت به هزینه‌های شهرداری حساس باشید واقعیت این است که در دوران شورای دوم و سوم شورا هیچ نقشی در امور شهر نداشت.

بیش از دو سال از این موضوع گذشته است و هنوز هم شهرداری تهران هیچ پاسخی برای هزینهای مال خود ارائه نکرده است.

پیگیری مسائل مالی شهرداری وظیفه شورای شهر است

این بار اما روزنه‌ای برای بررسی هزینه‌های شهرداری تهران دوباره باز شده است. از همین رو احمد حکیمی‌پور، رئیس کمیسیون میراث شورای شهر تهران درباره مسائل مالی شهرداری تهران به رویداد۲۴ می‌گوید:« شهرداری تهران در مقابل هزینه‌های مالی خود تاکنون به شورای شهر پاسخگو نبوده است. پاسخگو نبودن شهرداری اما باعث نمی‌شود که مطالبات ما نسبت به شفاف سازی مسائل مالی شهرداری تغییری کند.»

حکیمی‌پور با تاکید بر این موضوع که، شهرداری هیچ ریز هزینه‌ای از پرداخت‌ها و دریافت‌های خود در شهر آفتاب به شورا ارائه نداده است، عنوان می‌کند: آخرین رقمی که شهرداری به شورای شهر ارائه داد بیش از ۱۰۰۰میلیارد تومان بود که بر اساس بحث‌هایی که در شورا انجام شد، نتیجه نهایی این شد که شهرداری ریز هزینه‌ها را در اولین فرصت ارائه دهد که هنوز هیچ خبری از آن نیست.»

وی با استناد به بازدیدی که سال گذشته از«شهر آفتاب» داشته، معتقد است: آنچه در شهر آفتاب مشاهده می‌کنیم با هزینه‌هایی که شهرداری مدعی آن است، تناسبی ندارد. شهرداری باید ریز هزینه‌های خود، از هزینه‌های آسفالت و فضای سبز و محوطه سازی تا دیگر هزینه‌ها را به طور کامل به شورای شهر اعلام کند.

حکیمی‌پور در ادامه با اشاره به ماده ۷۱ و بند ۱۴ قوانین شورا‌ها با بیان اینکه رسیدگی به هزینه‌های شهرداری از وظایف شورای شهر است، می‌گوید: اعضای شورای شهر باید اطمینان پیدا کنند، هزینه‌ها و معاملات شهرداری به چه شکلی انجام شده است. این مهم اما تا زمانی که شهردار تهران همه هزینه‌ها و درامدهای خود را به شکل مکتوب و مستند به شورا ارائه نکند، تحقق پیدا نخواهد کرد.

سکوت شهرداری ادامه دارد

این عضو شورای شهر با تاکید بر صبر شورا در مقابل سکوت شهرداری می‌گوید: ۴ ماه از درخواست ابتدایی من گذشته است و هنوز ریز هزینه‌ها به شورا ارائه نشده است. این در حالی است که در زمان درخواست اولیه اعلام شد ریز هزینه‌ها آماده است و سریعاً به شورا ارائه می‌شود. این عدد‌ها برای بررسی بودجه، از نیازهای شورای شهر است. ما زمان زیادی برای این بررسی‌ها نداریم و باید سریع‌تر این اطلاعات در اختیار ما قرار گیرد.

حکیمی‌پور با اشاره به تذکر خود به هیئت رئیسه شورا در خصوص مشخص شدن بدهی‌های شهرداری تهران، گفت: من این تذکر را به هیئت رئیسه داده بودم نه شهرداری و درخواست کرده بودم ریاست شورا زمانی ویژه مخصوص این کار را اختصاص دهند و با حضور مدیران شهرداری این رقم را نهایی و تعیین تکلیف کنیم زیرا شورا نیز در این زمینه مسئولیت دارد. به گفته وی، این تذکر به صورت کتبی نیز به هیئت رئیسه ارائه شده است. شهرداری اما با تاکید بر این موضوع که صورت وضعیت هزینه‌های شهرداری هنوز بسته نشده، مدعی شده تا دو هفته آینده و قبل از پایان تیر ماه صورت وضعیت مالی خود را به شورا ارائه خواهد کرد.

حکیمی‌پور با ابراز امیدواری نسبت به پاسخگو بودن شهرداری تا دو هفته آینده خبر از امضای لیست بیست نفره‌ای داد که با ارائه آن به رئیس شورا خواستار پیگیر هر چه سریع‌تر شفاف سازی مسائل مالی شهرداری شده‌ایم.

شورا خواستار فیش‌های حقوقی شهرداری شد
دنبال کردن مسیر سکوت شهرداری تهران پیرو مسائل مالی بعد از هزینه‌هایی که در شهر آفتاب، به فیش‌های حقوقی و هزینه‌های داخلی شهرداری می‌رسد. از آنجایی که جامعه نسبت به فیش‌های حقوقی مسئولان کشور حساس شده، روند انتشار فیش‌های حقوقی این بار به شورای شهر رسیده است و اعضای شورا خواستار شفاف سازی حقوق‌های دریافتی مدیران شهرداری شده‌اند. این موضوع اما در شرایطی مطرح می‌شود که شهرداری هنوز نسبت به شفاف سازی مسائل اجرایی خود هیچ اقدامی نکرده است. هزینه‌های شهرداری گویا تبدیل به صندوقچه اسراری شده است که قفل آن هنوز هم به دست شورای شهر باز نشده و شهرداری هم تمایلی نسبت به شفاف سازی آن ندارد.

از سویی دیگر روز گذشته، مجتبی شاکری، رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران از شهرداری تهران درخواست کرد درباره موضوع فیش‌های حقوقی و سلامت مالی و اقتصادی مدیران شهری در سازمان‌ها، شرکت‌ها و مناطق گزارشی به شورا ارائه کند.

شاکری از شهرداری تهران درخواست کرد درباره موضوع فیش‌های حقوقی و سلامت مالی و اقتصادی مدیران شهری در سازمان‌ها، شرکت‌ها و مناطق گزارشی به شورا ارائه کند.

همچنین حکیمی‌پور به فضاسازی‌هایی که در خصوص اعداد دریافتی مسئولان ایجاد شده اشاره کرد و گفت: بهتر است اعضای شورا و مدیران شهرداری دست پیش گرفته و برای آنکه شبهه‌ای در افکار عمومی ایجاد نشود، فیش‌های حقوقی خودشان را شفاف سازی کنند.

بدهکاری شهرداری به شهروندان در شورای شهر پیگیری می‌شود
احمد حکیمی‌پور با تاکید بر موضوع بدهی‌های شهرداری به شهروندان می‌گوید: یکی دیگر از مسائلی که بار‌ها و بار‌ها از شهردای خواسته‌ایم نسبت به آن پاسخگو باشد و در این مورد هم هیچ پاسخی نگرفته‌ایم. شهردای هر بار در این زمینه مدعی آن شده که جمع بندی مالیشان انجام نشده است.

این در حالیست که به گفته وی، سیستم مالی شهرداری بر اساس «فاینانس» برنامه ریزی شده است و به راحتی قابل اجراست. حجم بالایی از بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها و در مراحل بعدی به افراد حقیقی است. که ما در شورای شهر به طور جدی مسئله را پیگیری می‌کنیم. 

 

 اخبا اجتماعی  - رویداد۲۴/شیدا ملکی

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------