ناگفته های سرپرست حجاج ایرانی از سنگ اندازی سعودی ها در حج تمتع و شرط ایران برای آغاز عمره



 اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی, قاضی عسگری

 سرپرست حجاج ایرانی در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا، روند مذاکرات ایران با عربستان در مورد اعزام زائران به حج، شرط کشورمان برای اعزام به عمره، روند نامناسب پرداخت غرامت به حجاج ایرانی صدمه دیده در حوادث منا و مسجد الحرام، سهمیه حج ایران در سال های آینده و نتیجه تحقیقات در مورد عوامل حادثه منا و پیامدهای آن را تشریح کرد.

حجت الاسلام سیدعلی قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی که سفر یک هفته ای به کوالالامپور پایتخت مالزی داشت به خبرنگار ایرنا، گفت: برنامه ایران برگزاری حج و اعزام زائران با رعایت عزت و مصالح نظام جمهوری اسلامی بود.


وی گفت: ایران هیچگاه در بحث اعزام حجاج تردیدی به خود راه نداده و وظیفه خود می داند راه را باز کند تا مردمی که سال ها در نوبت هستند، مناسک حج را برگزار کنند.


وی با اشاره به تاخیر چهار ماهه عربستان بر خلاف سال های گذشته برای ارسال دعوت نامه و انجام مذاکراه و توافق به منظور اعزام حجاج، گفت که این امر نشان داد عربستان عزم جلوگیری از اعزام زائران ایرانی را دارد.


نماینده ولی فقیه در حج و زیارت گفت' دور نخست مذاکرات هیچ چیز را مشخص نکرد. در حالی که اگر قرار است 64 هزار نفر به حج اعزام شوند باید مساله ویزا، حمل و نقل، نیروی تدارکاتی و ... روشن شود، اما سعودی ها بحثی را مطرح نکردند.


وی با اشاره به قطع مناسبات با تعطیلی سفارتخانه ها، گفت که این موضوع متاسفانه به مشکلات اضافه کرد، در حالی که برای دفاع از حقوق زائران ناچاریم سفارت و کنسولگری داشته باشیم، جایگزین تعیین شود و مجوز اعزام 10 تا 12 نفر صادر شود.


وی گفت: پیشنهاد هم این بود حالا که سوئیس به عنوان حافظ منافع پذیرفته شده، عربستان تحت پرچم سفارت سوئیس کنسولگری راه اندازی کند و ایران نیز با اعزام چند نفر از حقوق زائران دفاع کند.


قاضی عسگر گفت: این اتفاقات نیفتاد و عربستان 'محض الاتفاق' ارائه کرد که این را برای حج امضا کنید. ما هم نمی توانستیم امضا کنیم برای اینکه مذاکراه و گفت وگو طرفینی است و باید دو طرف اصول توافق شده را امضا کنند.


وی گفت: سعودی ها چنین رفتاری کردند و هیات ایرانی به تهران بازگشت و طرف های عربستانی نیز چون اختیار کامل نداشتند اعلام کردند باید استعلام هایی از وزارت خارجه و کشور خود دریافت و به ایران خبر دهند. این کار نی توسط عربستان انجام نشد و اطلاع دادن ریاض 45 روز به تاخیر افتاد.


وی با اشاره به دور دوم مذاکرات و تغییر وزیر حج عربستان که شناحت از ایران داشته و به کشورمان نیز سفر کرده است، گفت: این امید وجود داشت با این شرایط مشکلات به صورت کامل حل شود. دو سه مورد از مشکلات مانند روادید و هواپیمایی حل شد، اما در دو سه مورد سعودی ها نتوانستند تصمیم گیری کنند.


قاضی عسگر در ادامه به بحث امنیت زائران که یکی از مشکلات در مذاکرات دو طرف بود اشاره کرد و گفت: در حادثه سال گذشته منا 461 زائر ایرانی و در حادثه مسجدالحرام 13 ایرانی به شهادت رسیدند، اگر بخواهیم زائر اعزام کنیم باید امنیت زائر تامین شود. ایجاد امنیت نیز ناگهانی تحقق نمی یابد باید بستر فراهم شود و این بستر را باید مقامات سعودی فراهم کنند.


وی گفت: عربستان باید اقداماتی انجام دهد و از طرف های حج گذار که ما هستیم نیز درخواست کند یک محدوده کاری را انجام دهیم تا امنیت ایجاد شود. سعودی ها این کار را هم نکردند.


سرپرست حجاج ایرانی گفت: سعودی ها نه تنها در مذاکرات برای امنیت زائران کاری نکردند، بلکه سلسله شرایط تلخی را نیز اضافه کردند. مثلا اعلام کردند شما حق ندارید در ساختمان های خود پرچم ایران را نصب و آویزان کنید، در حالی که پرچم نماد و شعار هر کشور است و فعالیت سیاسی محسوب نمی شود.


وی گفت: هر زائری که برای نخستین بار وارد عربستان عربستان می شود برای پیدا کردن هتل خود باید از روی پرچم محل زندگی اش را بیابد. اگر سعودی ها از همه کشورها می خواستند از پرچم کشورشان استفاده نکنند اشکالی نداشت، اما زمانی که کشورهای دیگر از پرچم برای این کار استفاده می کنند به چه دلیل جمهوری اسلامی ایران نباید از نماد ملی خود استفاده کند.


وی با اشاره به شرط های نادرست دیگر سعودی ها، گفت: ما هر سال با بیش از 20 کشور دیدار و مذاکره داریم، چون فلسفه حج اتحاد کشورهای اسلامی است و در این دیدارها ضمن آشنایی با کشورها برای تعامل بیشتر، فعایت هایی برای افزایش و انتقال تجربیات حج نیز صورت می گیرد، اما سعودی ها خواستند این ارتباط وجود نداشته باشد. در حالی که ما در عربستان زندانی نیستیم و کشور مستقل و آزادی هستیم و عربستان حق ندارد ایجاد محدودیت کند که با چه کسی گفت وگو انجام دهیم.


قاضی عسگر تاکید کرد: عربستان باید به عنوان کشور میزبان حجاج این موارد را رعایت کند. سعودی ها همچنان کمتر از دو ماه مانده به زمان حج این شرایط را پشت سر هم اضافه می کردند و نشان دادند می خواهند مانع حج ایرانیان شوند.


وی در ادامه به قرارداد و تفاهم نامه عربستان با دیگر کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: مطالعه قرارداد برخی کشورها نشان داد تفاهم نامه عربستان با کشورهای دیگر با ما تفاوت دارد. شرایطی که برای ایران اعلام کردند در تفاهم نامه کشورهای دیگر وجود نداشت و ما این موارد را نسبت به مردم خود ظلم می دانیم.


وی تاکید کرد: سعودی ها نمی توانند تبعیض قائل شوند. ما نشان دادیم منظم ترین و بهترین حج را داریم و همه کشورها به این مساله اعتراف دارند و عربستان با این رفتارها ما را از حج محروم کرد.


نماینده ولی فقیه در حج و زیارت گفت: این حق (اعزام زائر) برای ایران محفوظ است و در سال های آینده تلاش خواهیم کرد تا لحظه ای که امکان وجود داشته باشد به یقین برای اعزام زادران ایرانی تلاش کنیم.


وی گناه اعزام نشدن ایرانیان به حج را برای کسانی دانست که 'سد عن سبیل الله' کردند و مانع رفتن ایرانیان به حج شدند.


وی تاکید کرد: ما عزت ایرانی، امنیت زائر، حقوق زائر ایرانی و کشورمان را هرگز در بازی های سیاسی فدا نمی کنیم و به یقین مدافع حقوق مردم به دلیل وظیفه شرعی خواهیم بود.


قاضی عسگر در مورد ادعای مطرح شده در مورد بهره برداری سیاسی ایران از حج، آن را سخنی اشتباه دانست و گفت: این سخن غلطی است، چون نگاه ما به کنگره عظیم حج، نگاه فراملی و وحدت بخش است و برای اتحاد اسلامی است. ما هرگز اجازه ندادیم زائران مسائل فرقه ای را در حج مطرح کنند، چون مناسک حج محل طرح مسائل شیعه و سنی نیست.


وی با تاکید بر اینکه ما در کنار اهل سنت و مقابل دشمنان ید واحده می شویم، گفت: امام راحل، مقام معظم رهبری و فقها، فتوا داده اند که ما در نمازهای اهل سنت شرکت کرده و با آنها نماز به جای می آوریم. همه اعمال و مناسک حج را با هم هستیم که این نماد قدرت و وحدت اسلامی است.


وی گفت بهره برداری سیاسی از مناسک حج غلط و حرف فریب کارانه ای است. اگر سال های گذشته دعای کمیل نیز برگزار شده با تفاهم مقامات عربستان بخصوص با 'محمد بن نایف' وزیر کشور و ولیعهد سعودی بوده است.


قاضی عسگر گفت: مشکلی در این زمینه نداشتیم. دعای کمیل سیاسی نیست و دعایی توحیدی است و مکه و مدینه نیز مکان توحید است و زائران ایرانی با نظم دعا را می خواندند و مراجعت می کردند. در سال های گذشته شعاری داده نشده و در خیابان ها و میادین شهر نیز راه بندانی ایجاد نشده است.


وی در ادامه مواضع برخی گروه ها در کشورهای همپیمان عربستان در مورد حوادث حج سال گذشته را که در برخی نشست ها مطرح کردند ناشی از اطلاعات غلط دانست و گفت: دو حالت در این مورد می تواند وجود داشته باشد. یا اینها پول گرفته و مزدور محسوب می شوند و یا اینکه اطلاعات نادرستی دارند و امیدوارم بخش دوم باشد.


وی گفت: مگر حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام دست شیعه و ایران بود یا در اختیار شرکت بن لادن بود. دوم اینکه در حادثه منا جمعیت تنها از ایران نبود و براساس برخی آمارها یکهزار و 900 نفر از عربستان نیز کشته شده اند.


سرپرست حجاج ایرانی با تاکید بر اینکه حادثه منا عمدی نبوده و سوء مدیریت در آن وجود داشته است، گفت: طبیعی است که مساله باید با خود عربستان حل شود. چون عربستان کشور اسلامی است و طبق ضوابط اسلامی باید مساله را بین خودمان حل کنیم.


وی گفت: تحقیقات و مصاحبه با شخصیت های خارجی در مورد حادثه منا نشان می دهد بی کفایتی و سوء مدیریت سعودی ها باعث این حادثه شد و عربستان نتوانست حوادث پس از منا را نیز مدیریت کند.


وی گفت: از ساعت 8 و 30 دقیقه صبح تا یک و نیم بامداد روز بعد جنازه ها روی زمین باقی ماند و در بیمارستان ها نیز نتوانستند مصدومان را مدیریت کنند و بسیاری پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست دادند.


قاضی عسگر: سعودی ها جنازه ها را نیز نتوانستند مدیریت کنند و اجساد چند روز در کانتینرها کنار سردخانه باقی ماند که نشان می دهد ایران به هیچ وجه در مساله سهیم و شریک نبوده، بلکه ما طبق سال های قبل برنامه های خود را انجام دادیم.


وی گفت حادثه منا در حالی اتفاق افتاد که حدود 400 کاروان ایران هنوز در خیمه ها بودند و به سمت جمرات حرکت نکرده بودند، پس اطلاعات مدعیانی که این حادثه را به ایران نسبت می دهند نادرست است یا مزدور هستند.


وی در ادامه به گله مندی برخی کشورهای اسلامی از پرداخت نشدن غرامت زائران مصدوم و کشته شده در مسجدالحرام و حادثه منا توسط سعودی ها اشاره کرد و گفت: این حقیقتی است که باید حل شود. زمانی که پادشاه عربستان با اقتدار به مردم قول می دهد که این میزان غرامت پرداخت می کنم، باید ماه نخست این اتفاق می افتاد.


نماینده ولی فقیه در حج و زیارت گفت: ما در زمانی که هنوز در عربستان بودیم اسامی فوتی ها و مصدومان در منا و مسجد الحرام را ترجمه شده در اختیار مقامات سعودی قرار دادیم. عربستان باید خیلی زودتر اقدام می کرد و پرداخت نکردن غرامت، خسارتی است که سعودی ها دارند متحمل می شوند و خطری است که باید در مورد پیامدهای آینده آن اندیشید.


وی گفت: این گونه نمی شود عمل کرد که تنهایی بنشینند و تصمیم بگیرند. باید بعثه های کشورهای مختلف دعوت و از متخصصان جهان اسلام کمک بگیرند تا موانع برطرف و راه برای کارهای بعدی هموار شود.


قاضی عسگر در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد حج عمره، گفت: مساله عمره متفاوت است. در خصوص عمره مشکلی نداشتیم. اما در حادثه فرودگاه جده، ماموران خطاکار سعودی جنایت کرده که از نظر قانونی بسیار خطرناک است و آبروی عربستان را برد.


وی با اشاره به اینکه این دو مامور امنیت گردشگری دینی عربستان را به خطر انداختند، گفت: این افراد خطاکار باید ماه اول محاکمه می شدند و برخورد می شد، اما نتیجه تعلل ریاض تعطیلی عمره توسط ایران بود.


وی گفت که به مقامات عربستان اعلام شده است اگر این دو مامور مجازات و رسما اعلام شود ایران مقدمات برگزاری عمره را انجام می دهد.


سرپرست حجاج ایرانی گفت: پیش بینی شده بود تا یک میلیون زائر به عربستان در عمره اعزام شود که در حال حاضر متوقف است و در انتظار اقدام سعودی ها برای مجازات ماموران خطاکار هستیم.


وی گفت: اگر سعودی ها رسما اعلام کنند این دو خطاکار محکوم و از نیروهای امنیتی اخراج شده اند زمینه برای برقراری عمره فراهم می شود.


وی همچنین با اشاره به حمله صورت گرفته به سفارت عربستان در تهران و بازداشت افراد خطاکار، گفت: تمام مقام های ایران از مقام معظم رهبری گرفته تا رئیس جمهوری و دیگر مقامات حادثه حمله به سفارت سعودی در تهران را محکوم کردند.


وی گفت: براساس قول مقامات قضایی، برای 50 خطاکار کیفرخواست صادر شده و به زودی محاکمه می شوند و قوه قضاییه یا آنها برخورد قاطع خواهد کرد.


قاضی عسگر با تاکید بر اینکه ایران با این خطاکاران برخورد قاطع انجام می دهد، ابراز امیدواری کرد سعودی ها نیز با این تخلف دو مامور خود که خلاف دین و اخلاق است برخورد و ماموران خطاکار را مجازات کنند تا عمره بار دیگر راه اندازی شود.


وی در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد تلاش برخی کشورها برای دریافت سهمیه اضافه در حج امسال به دلیل اعزام نشدن زائران ککشورمان با موانع سعودی ها، گفت: سهمیه حج ما محفوظ است، چون در اجلاس سازمان همکاری اسلامی مصوب شد در برابر یک میلیون جمعیت هر کشور یکهزار زائر اعزام شوند و به طور طلیعی اگر سال آینده مذاکرات انجام و به نتیجه رسید طبق قانون ایران دستکم 80 هزار نفر را باید اعزام کند.


وی البته گفت: چون عربستان امسال مانع حج شد و ایران در این امر دخیل نبود باید سهمیه امسال نیز که از دست رفته جبران شود و به تدریج به کشورمان تعلق گیرد تا بتوان زائران در نوبت را اعزام کرد.


سرپرست حجاج ایرانی در واکنش به اقدام این کشورها، گفت: البته از نظر اخلاقی بهتر است کشورهای اسلامی برای افزایش سهمیه با توجه به اینکه ایران امسال نمی تواند زائر به حج اعزام کند، اقدام نکنند. این استفاده نادرست از فرصت هایی است که بوجود می آید.


وی گفت: این کشورها باید به حمایت از ایران بر می خاستند، چون ممکن است این مشکل فردا برای خودشان اتفاق بیافتد. باید این سئوال را مطرح می کردند که چرا مانع حضور ایرانی ها در حج شدند و شرط های اضافه گذاشتند. اگر این کار را می کردند از نظر اسلامی و اخوت دینی بهتر بود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------