میزان زکات فطریه از سوی مراجع تقلید اعلام شد



 اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی , زکات فطریه

غالب مراجع عظام تقلید مبلغ زکات فطریه را بر اساس قوت غالب گندم 6 هزار تومان و بر اساس برنج 15 هزار تومان تعیین کرده اند.

به گزارش جماران ،  بر اساس اطلاعی که خبرنگار ما به دست آورده، میزان زکات فطریه اعلام شده توسط مراجع عظام تقلید به شرح زیر است:
 
آیت الله العظمی سیدعلی خامنه ای
بر اساس اعلام دفتر مقام معظم رهبری، میزان کفاره هر مد طعام در سال 95 برای هر نفر 2 هزار تومان و زکات فطریه امسال بر مبنای قوت غالب 3 کیلو گندم 6 هزار تومان و سه کیلو برنج حداقل 15 هزار تومان اعلام کردند.
 
 
آیت الله العظمی وحید خراسانی
بر اساس اعلام  دفتر ایشان، میزان کفاره هر مد طعام در سال 95 برای هر نفر 2 هزار تومان و زکات فطریه امسال بر مبنای قوت غالب 3 کیلو گندم 6 هزار تومان و سه کیلو برنج حداقل 15 هزار تومان اعلام کردند.
 
 
آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران گرامی؛‌ نظر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی پیرامون میزان زکات فطره‌ و کفاره روزه به شرح ذیل است:
 
- مؤمنان مبلغ معادل یک صاع  (3 کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.
- کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم می باشد.
- کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم پرداخت شود.
 
* با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، متفاوت می باشد، لذا روزه داران عزیز لازم است معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه نموده و پرداخت نمایند.
 
* جهت اطلاع از سایر مسائل زکات فطره و کفاره به رساله عملیه معظم له مراجعه نمایید.
 
آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی
بر اساس اعلام دفتر معظم له، میزان کفاره هر مد طعام در سال 95 برای هر نفر 2 هزار تومان و زکات فطریه امسال بر مبنای قوت غالب هر شهر و به محاسبه خود مردم پرداخت شود.
 
آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی
بر اساس اعلام دفتر ایشان، میزان کفاره هر مد طعام در سال 95 برای هر نفر 2 هزار تومان و زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب 3 کیلو گندم 6 هزار تومان و سه کیلو برنج حداقل 15 هزار تومان اعلام کردند.
 
 
آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی
عضو  واحد استفتائات دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی رفع نیاز فقرای شیعه را یکی از بهترین موارد برای مصرف زکات فطره دانست و از تدابیر ویژه این دفتر برای رساندن مبلغ زکات فطره مؤمنین، به نیازمندان خبر داد.
 
حجت الاسلام کاظمی درباره مبلغ زکات فطره امسال گفت: بر اساس بررسی های انجام شده، دفتر معظم له مبلغ 6000 تومان را بابت فطریه هر نفر به حساب گندم و مبلغ 18000 تومان را برای پرداخت زکات فطره به حساب برنج تعیین کرده است.
 
کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به حساب گندم 900 گرم است که در صورت اطمینان می توان قیمت آن را به شخص مستحق داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد. دفتر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی، مبلغ 1500 تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ 90000 تومان را برای افطار عمدی تعیین کرده است.
 
 
آیت الله العظمی یوسف صانعی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی صانعی میزان زکات فطره در سال 1395 برای هر نفر به قیمت گندم 5500 تومان و به قیمت برنج 18000 تومان می باشد.
 
 
آیت الله العظمی سید محمدعلی علوی گرگانی
دفتر آیت الله العظمی علوی گرگانی قیمت کفاره غیر عمد برای افرادی که دارای عذر شرعی هستند را احتیاطا مبلغ دوهزار تومان پول نان برای فقرا اعلام نمود. ضمنا فطریه امسال برای هر نفر از گندم مبلغ شش هزار تومان و از برنج هم به نوع برنج مصرف شده بستگی دارد و خوب است احتیاطا حداقل برای هر نفر هیجده هزار تومان در نظر گرفته شود.
 
 
آیت الله العظمی حسین نوری همدانی
حجت الاسلام محمد حسین شمس گفت: بر اساس نظر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی میزان زکات فطره براساس قوت غالب گندم به مبلغ 6000 تومان و بر اساس قوت غالب برنج حداقل 15 هزار تومان می باشد.
 
وی افزود: البته بهتر است مؤمنان با توجه به تفاوت قیمت ها در مناطق مختلف از قیمت منطقه خود هم جویا شوند و فطریه را بر اساس آن پرداخت کنند.
 
حجت الاسلام شمس درباره میزان زکات فطره نیز خاطرنشان کرد: میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلو گندم، یا برنج و موارد دیگر که در رساله عملیه ذکر شده است می باشد اما بهتر قوت غالب است که یا عین یا قیمت آن پرداخت شود.
 
مدیر دفتر این مرجع عالیقدر درباره کفاره روزه بر اساس نظر معظم له گفت: کفاره غیر عمد یک مد طعام (750) گرم بر اساس آنچه که از آن زکات فطره پرداخت می شود و مبلغ آن نیز حدود دو هزار تومان است.
 
 
آیت الله العظمی اسدالله بیات زنجانی
زکات فطره از واجباتی است که در امت اسلام اختلافی درباره آن وجود ندارد و روایات مستفیضه ‏ای که از طریق شیعه و سنّی وارد شده، بر وجوب آن دلالت دارند و همه ساله بر تمامی مکلّفین طبق شرایطی که در رساله عملیه به آن اشاره شده است، واجب می‏شود و باید به مصرف مستمندان برسد.
 
پیرامون زکات فطره، روایات متعددی از اهل‌بیت(ع) آمده است که آثار زیادی دارد از جمله، انسان را از مرگهای ناگهانی در آن سال حفظ کرده و نجات می‏دهد، در بعضی روایات آمده است که تمامیت و کمال روزه ‏های ماه رمضان با زکات فطره است همچنان‎که تمامیت نماز با صلوات بر پیامبر گرامی اسلام(ص) است.
 
میزان فطریه واجب بر هر نفر، سه کیلوگرم قوت غالب بوده و این قوت غالب برای افراد مختلف متفاوت است. برای مثال افرادی که در طول سال بیشتر برنج مصرف می کنند، بهتر است برای هر نفر سه کیلو برنج و یا قیمت معادل آن را بپردازند و یا اگر در طول سال بیشتر گندم مصرف می کنند، بهتر است سه کیلو گندم و یا قیمت معادل آن را بپردازند.
 
مکلفین در صورت شناخت افراد مؤمن تهی دست و مستمند جامعه که می تواند از همسایگان، اقوام و آشنایان نیز باشد، می توانند زکات فطره و یا مبلغ معادل آن را به ایشان برسانند و در غیر اینصورت، آن را در اختیار مرجع تقلید خود قرار دهند تا به مصارفش برسد.
 
لازم به توضیح است که مطابق نظر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی برای حفظ شأن و منزلت افراد، می توان زکات فطره را به آنان رساند و به زکات بودن این مبلغ یا جنس، اشاره ای نکرد.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------