واکنش مدیرکل آموزش و پرورش تهران به ادعاهایی درباره سلامت امتحانات



 اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی ,آموزش و پرورش

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، ارتقای 11 درصدی شاخص «سلامت امتحانات داخلی شهرتهران» را نتیجه تلاش تیمی معلمان، مدیران دانست و گفت: مطرح کردن موضوع "خرید و فروش سوالات امتحانی" به عنوان مصداق "سلامت امتحانات داخلی" نوعی بد فهمی و اشتباه رایج است.

اسفندیار چهاربند در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی پیرامون سلامت امتحانات دانش آموزان در شهر تهران، اظهار کرد: امتحانات از آن جهت اهمیت دارد که بخشی از برنامه درسی است، بنابراین صیانت از  برنامه درسی مستلزم فراهم کردن و اجرای دقیق ساز و کارهای امتحانات از جمله امتحانات داخلی است.

وی افزود: به منظور اطمینان از صحت برگزاری امتحانات داخلی باید با برنامه‌ریزی مناسب تمامی سازوکارهای اجرایی آن شناسایی و بصورت نظام مند رصد و اندازه‌گیری شود تا امکان قضاوت در باره آن فراهم شود.


مدیرآموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه مطابق آیین‌نامه آموزشی دوره سه ساله متوسطه روزانه، این ساز و کارها عبارتند از مواد 45، 46، 51، 60، 62 و 63، افزود: آیین‌نامه فوق‌الذکر شامل تمامی فعالیت‌های مرتبط با امتحانات داخلی دبیرستان‌هاست و به منظور نظارت بر اجرای نظام‌مند مواد قانونی یاد شده، آموزش و پرورش شهر تهران از سال 1392 تاکنون با تعریف شاخص «سلامت امتحانات داخلی» همه ساله روند اجرای امتحانات را رصد کرده تا با مداخله آگاهانه موجبات ارتقای سلامت امتحانات را فراهم کند.

چهاربند ادامه داد: شاخص «سلامت امتحانات داخلی»، شاخصی ترکیبی است و برای محاسبه آن همه ساله با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای آزمون‌های داخلی 80 باب انواع مدارس در دوره دوم متوسطه در مناطق 19گانه شهرتهران مورد مطالعه قرار می‌گیرد.
به گفته وی ، این شاخص  از 19 درصد درسال 92 به 25 و 30 درصد درسال‌های 93 و 94 ارتقا یافته است و مفهوم آن این است که در سال 1394 ، 30 درصد آزمون‌های داخلی دبیرستان‌ها بیش از 90 درصد امتیاز اجرای مواد 45، 46 ، 51، 60، 62 و 63 آیین‌نامه آموزشی را کسب کرده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه با توجه به نقش و وظایف معلمان، مدیران و مسئولان ادارات آموزش و پرورش مناطق در اجرای مواد قانونی مذکور، اجرای امتحانات داخلی، محصول مسئولیت جمعی است تاکید کرد: بنابراین نسبت  دادن مسئولیت این شاخص فقط به معلم اشتباه بزرگی است که ناشی از عدم اطلاع افراد از نحوه محاسبه شاخص سلامت امتحانات داخلی است.

چهاربند ادامه داد: همانگونه که اشاره شد این شاخص، ترکیبی از مواد قانونی مختلف است که تمام مراحل طراحی، اجرا و نظارت بر امتحانات داخلی را رصد و اندازه‌گیری می‌کند، بنابراین مطرح کردن «خرید و فروش سؤال امتحانی» به عنوان مصداق «سلامت امتحانات داخلی» بدفهمی و اشتباه فاحشی است که باهدف تشویش افکار عمومی و تهدید منزلت معلم مطرح می شود. کسانی که سعی می‌کنند از این شاخص این مفهوم را القا کنند مرتکب اقدام مجرمانه شده و در صورت لزوم از طریق مراجع قضایی تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه رشد 11 درصدی این شاخص طی سه سال گذشته تاکنون حاکی از اراده و تلاش جمعی و سازمانی معلمان، مدیران و مسئولان ادارات آموزش و پرورش مناطق 19‌گانه شهر تهران است که با تدابیر لازم در سال جاری نیز تداوم خواهد یافت، گفت: این در حالیست که درگذشته اساسا این امر مهم مورد غفلت قرار گرفته بود.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: این اقدام بدیع آموزش و پرروش شهر تهران که همسو با اهداف صیانت از برنامه درسی طراحی و اجرا شده است، راهکار مؤثری به منظور پیشگیری و بعضاً مقابله با تخلفات و خطاهایی است که عموماً ناشی از غفلت و سهل‌انگاری در اجرای بخشی از مواد قانونی مرتبط با امتحانات داخلی در سطوح مختلف سازمانی (مدرسه ، منطقه و اداره کل) است و تضمین‌کننده نظارت جمعی و سازمانی بر یکی از مهمترین فرآیندهای اجرای برنامه درسی محسوب می‌شود.

چهاربند در ادامه به برخی عوامل بازدارنده در ارتقای سریع شاخص «سلامت امتحانات داخلی» نیز اشاره کرد و گفت: کم توجهی به ارزشیابی‌های مستمر (موضوع ماده 45 آیین نامه آموزش) و وجود اختلافات معنادار میان نمرات این قبیل ارزشیابی‌ها با نمرات امتحانات پایانی نوبت اول و دوم (لازم به یادآوری است که 20درصد از امتیاز این شاخص به ارزشیابی‌های مستمر اختصاص دارد.)؛ ضعف نظارت بر ارزشیابی‌های پایانی دوره تابستانی و شهریور ماه (سهم این قبیل ارزشیابی‌ها 10درصد از مجموع امتیاز شاخص سلامت امتحانات داخلی است.)؛ عدم اجرای مناسب ماده 46 آیین‌نامه آموزشی درباره رعایت بودجه‌بندی محتوای برنامه درسی در امتحانات پایانی نوبت دوم (سهم این عامل 25 درصد از امتیاز نهایی شاخص سلامت امتحانت داخلی است.) از این جمله هستند.

وی ادامه داد: همچنین ضعف اجرای ماده 60 آیین‌نامه آموزشی در زمینه نظارت ادارات آموزش و پرورش مناطق در بازبینی اوراق امتحانات داخلی بدلیل کمبود نیروی انسانی و منابع مالی مورد نیاز (سهم این عامل 10درصد از مجموع امتیاز شاخص سلامت امتحانات داخلی است.) دیگر عامل بازدارنده در ارتقای سریع شاخص «سلامت امتحانات داخلی» است.

چهاربند ضمن تاکید بر اینکه 65 درصد از امتیاز نهایی شاخص سلامت امتحانات داخلی از وظایف معلم، مدیر و ادارات آموزش و پرورش منطقه است که اساساً ارتباطی با خرید و فروش سؤال امتحانی و به عبارت دیگر «ایمنی امتحان» ندارد، گفت: بهره‌برداری از این شاخص آنگونه که افکار عمومی را مشوش کند و یا موجب تخریب اعتبار امتحانات و منزلت خیل عظیم مدیران و معلمان دلسوز و شرافتمند شود ،ظالمانه ، غیرانسانی و مجرمانه است که در صورت احراز، از طریق مراجع انتظامی و قضایی پیگیری خواهد شد.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------