یک صبح پرآشوب در مرکز تهران



 اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی,شهرداری

مردم خیابان‌های مرکز شهر تهران صبح شنبه مبهوت از تغییراتی که در مسیر خیابان‌ها ایجاد شده بود، راه همیشگی‌شان به محل کار خود را گم کردند!

به گزارش  شهروند ؛ شهرداری منطقه ١٢ تهران در چند روز گذشته تغییرات ترافیکی در برخی از خیابان‌های این منطقه ایجاد کرده است. براساس اعلام شهرداری این تغییرات «با نگاه انسان‌محور به ترافیک و ارتقای کیفیت زندگی» شکل گرفته و قصد این است که پیاده‌راه‌های متعددی در اطراف بازار و خیابان‌هایی مانند باغ سپهسالار در این منطقه ایجاد شود.

شهرداری منطقه ١٢،  از روز عید فطر تغییراتی در جهت مسیرها و خیابان‌های این منطقه ایجاد کرده است. اين تغيير مسير شامل خيابان‌هاي مجاهدين اسلام، ناطقي، ابن‌سينا و اجانلو است كه از روز عيد سعيد فطر آغاز شده است. به‌گفته عابد ملكي، شهردار منطقه ١٢ اين اقدام برای طرح انضباط شهري اجرا شده است. شهردار منطقه ١٢ همچنین کاهش حجم عبوری از میدان بهارستان و همچنین کاهش زمان و مسافت دسترسی به خیابان ایران و حذف تقاطع فخرآباد را از اهداف این اصلاح ترافیکی دانسته است.

شهرداری مدعی است در هفته گذشته تابلوهای اطلاع‌رسانی در خیابان‌های این منطقه نصب شده و اقداماتی مانند برداشتن جدول‌های وسط خیابان‌های مجاهدین اسلام و ابن‌سینا هم قبل از عید فطر انجام شده است. شهردار منطقه ١٢ پیش‌بینی کرده بود که با شروع هفته و آغاز روزهای کاری «بخشی از مسافران این منطقه به دلیل ناآشنا بودن با مسیرهای جدید دچار مشکلات ترافیکی» شوند اما او در عین حال از مردم خواسته بود با توجه به نقشه‌هایی که در مسیر نصب شده‌اند مسیرهای جدید را پیدا کنند.

اما همه‌چیز آنطور که شهرداری پیش‌بینی کرده بود، پیش نرفت و وقتی مردم بعد از یک تعطیلات طولانی قصد رفتن به محل کار خود یا عبور از این خیابان‌ها را داشتند با حجم بزرگی از ترافیک و سردرگمی مواجه شدند. حتی در روزهایی که هنوز تعطیلات عید فطر در جریان بود و رفت و آمدهای کمتری در این خیابان‌ها صورت می‌گرفت هم مشکلات در طراحی و برنامه‌ریزی این طرح باعث ایجاد گره‌های ترافیکی در این خیابان‌ها شد. اهالی این منطقه معتقدند شهرداری برای اجرای این طرح به آنها اطلاع‌رسانی ناقص کرده و همچنین بار ترافیک را از خیابان‌های اصلی به سمت خیابان‌های فرعی هدایت کرده که این موضوع باعث گره‌خوردن خودروها در خیابان‌های فرعی شده است.

فقط برای مجلسی‌ها خوب شده

یکی از اهالی این منطقه در گفت‌وگو با «شهروند» وضع خیابان‌های این منطقه در صبح روز شنبه را «آشفته» تشریح می‌کند. او می‌گوید: «از در خانه که بیرون آمدیم، متوجه شدیم یکسری از خیابان‌ها یکطرفه شده‌اند و بعضی مسیرها تغییر کرده‌اند و در برخی از مسیرها هم فقط اتوبوس‌ها می‌توانند تردد کنند.» به گفته این شاهد عینی اطلاع‌رسانی شهرداری در این زمینه خوب نبوده و اول خیابان‌هایی که تازه یکطرفه شده‌اند تابلو زده‌اند: «بپا تصادف نکنی» و افرادی هم حضور دارند با عنوان «از من بپرس» برای راهنمایی رانندگان؛ اما با این حال همچنان مردم سردرگم‌اند و عملا هیچ‌کس از اجرای این طرح راضی نیست.

به اعتقاد او این تغییرات «فقط برای کسانی که در مجلس کار می‌کنند خوب است» چراکه مسیر تردد آنها بهتر شده است اما برای دیگر اهالی این منطقه وضع سخت شده است. به گفته این شاهد عینی «قسمتی از ترافیک این روزها در این منطقه به دلیل سردرگمی مردم است» اما خروج از این منطقه هم در برخی از مناطق آن بسیار دشوار شده و باید مردم مسیرهای طولانی‌تری را دور بزنند تا بتوانند به سمت شمال حرکت کنند. او همچنین می‌گوید در این روزها تردد اتوبوس‌ها و وسايل حمل‌ونقل عمومی هم با مشکل مواجه شده و حتی مسیر برخی اتوبوس‌ها تغییر کرده است.

مشکل در روزهای اول طبیعی است

بعد از اجرای این طرح حجم ترافیک به‌حدی رسید که شهرداری برای برون‌رفت از آن مجبور شد از همکاری سه تیم از پلیس راهور مناطق ۱۱، ۱۲ و ۱۳ در اجرای طرح تغییر جهت‌های ترافیکی در خیابان مجاهدین اسلام بهره ببرد.

سرگرد بهاری، رئیس پلیس راهور منطقه ۱۲ در این رابطه گفته باید قبول کرد اجرای هر طرح شهری به‌ویژه تغییر جهت‌های ترافیکی در ابتدا با مشکلاتی روبه‌رو خواهد بود. این طرح نیز قطعا در ابتدا با مشکلاتی روبه‌رو خواهد بود که این مسائل به مرور زمان در روزهای آتی برطرف خواهد شد.

او با بیان این‌که به‌طورحتم با اجرای کامل این طرح ترددهای گذری و ترافیک این منطقه کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد، ادامه داد: در واقع اجرای کامل این طرح امکان دسترسی شهروندان را به منطقه ۱۲ بهتر و راحت‌تر خواهد کرد. با تغییر مسیر خیابان مصطفی خمینی از تقاطع سرچشمه به سمت شوش بار ترافیکی منطقه برای خروج با استفاده از تونل امیرکبیر جابه‌جا خواهد شد.

رئیس پلیس راهور منطقه ۱۲ با بیان این‌که در روزهای ابتدایی اجرای این طرح شهروندان دچار سردرگمی خواهند شد، یادآور شد: عمده مشکلات شهروندان در روزهای ابتدایی اجرای این طرح در انتخاب مسیرهای جایگزین خواهد بود که در روزهای آینده این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

با همه اینها ملکی، شهردار منطقه ١٢ از مردم خواسته در روزهای ابتدایی اجرای این طرح صبوری و با عوامل پلیس همکاری کنند. او مزیت‌های این طرح را به سختی‌های آن ارجح می‌داند و معتقد است در آینده وضع بهتر خواهد شد. به‌هرحال گویا با اصرار شهرداری تهران برای اجرای این طرح مردم چاره‌ای جز تحمل‌کردن چند روز سردرگمی ندارند؛ شاید آنطور که شهرداری مدعی است در هفته‌های آینده از اجرای این طرح خوشحال شوند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------