رئیس کمیته امداد: حقوق‌های نجومی یک زنگ خطر است



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,کمیته امداد

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه حقوق‌های نجومی یک زنگ خطر است گفت که این درد از قبل در جامعه وجود داشته و حالا ظهور و بروز کرده است.

 به گزارش  ایسنا ,پرویز فتاح برای ارائه گزارشی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس حضور یافته بود، اظهار کرد: موضوع حقوق‌های نجومی یک زنگ خطر است نباید با آن تسویه حساب سیاسی کنیم چرا که این موضوع مربوط به این دولت نبوده بلکه دردی بوده که در این جامعه وجود داشته و الان ظهور و بروز پیدا کرده است.

 

وی در بخش دیگری از گزارش خود با تأکید بر لزوم سرکشی به منازل محرومین، اظهار کرد: مسکن یک نیاز اساسی است و حمایت شما نمایندگان و دولت را می‌طلبد. من فکر می‌کنم این نقیصه و ضعف می‌تواند حل شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان این که به دلیل افزایش تورم و گرانی، اثربخش بودن پرداخت یارانه‌ها کاهش یافته است، گفت: 6 درصد جمعیت کشور تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند.

 فتاح اضافه کرد: سرجمع بودجه سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) از بودجه کل کشور 1.5 درصد است.

وی یادآور شد: تمامی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام (ره)، بیمه درمانی و تکمیلی هستند و این کمیته حدود 300 میلیارد تومان صرف هزینه درمان افراد تحت پوشش کرده است.

فتاح تصریح کرد: 70 درصد بودجه مصوب کمیته امداد امام خمینی (ره) توسط دولت و مجلس و 30 درصد دیگر را مردم و خیرین تأمین می‌کنند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه فقر در جامعه تبعات اجتماعی به همراه خواهد داشت، گفت: کاهش هزینه‌ها، چابک‌سازی و ارائه گزارش به مردم و مسئولان از اهداف کمیته امداد است.

وی درباره فعالیت‌های انجام شده کمیته امداد و اقتصاد مقاومتی، گفت: حدود 15 ماه است که با حکم مقام معظم رهبری بنده و هیأت امنای جدید در کمیته امداد مشغول فعالیت شده‌ایم.

فتاح ادامه داد: هدف فعالیت، کسب رضایت مقام معظم رهبری، مددجویان و افزایش اعتماد عمومی مردم به کمیته است.

وی افزود: باید پذیرفت انباشت فقر در جامعه مناسب نیست بنابراین باید برای رفع این مشکل تلاش کرد البته منابع مالی در این رابطه کم است و نباید فراموش کرد که بی‌توجهی به فقر تبعات اجتماعی در پی خواهد داشت.

فتاح با بیان اینکه کار امداد واقعاً پیشگیری است، ادامه داد: مشکلاتی در رابطه با درمان، مسکن، ازدواج و آموزش وجود دارد و در حال حاضر یک میلیون زن سرپرست خانوار، 200 هزار یتیم، 130 هزار دانش آموز، 75 هزار دانشجو، 20 هزار بیمار صعب‌العلاج، 400 هزار سالمند زمین‌گیر و تعداد قابل توجهی سالمند، 30 هزار سرپرست زندانی و 80 هزار کودک دیگر تحت پوشش‌های امنیت غذایی هستند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، افزود: به لطف خداوند تمامی مددجویان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و تکمیلی هستند و با همه این مسائل سال 94 بالغ بر 300 میلیارد تومان صرف درمان افراد تحت پوشش شد.

وی یادآور شد: در مجموع 200 هزار یتیم به علاوه 100 هزار فرزندان محسنین و غیریتیم در کشور تحت پوشش حامیان هستند و یک میلیون حامی به فضل الهی در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه کمیته امداد از ظرفیت مراکز نیکوکاری و خیریه‌ها و حامیان داخلی و خارجی و همچنین از داوطلبان امداددهی استفاده می‌کند، اضافه کرد: کاهش هزینه‌ها، چابک‌سازی و ارائه گزارش به مردم و مسئولان از اهداف دیگر کمیته امداد است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه افزود:‌ من با قاطعیت عرض می‌کنم امداد فراجناحی عمل می‌کند و در مسائل سیاسی دخالت نخواهد کرد و امداد تحت زعامت رهبر انقلاب و نقطه نظرهای ایشان و شرع اداره می شود و همه ما تلاش می کنیم در چارچوب احکام، خودکفایی و اشتغال خانواده های تحت پوشش را امکان پذیرکنیم.

وی با تأکید بر اینکه اشتغال و خودکفایی خانواده های تحت پوشش مهمترین هدف کمیته امداد امام خمینی (ره) است، خاطرنشان کرد: به فضل الهی طی سنوات گذشته تا سال 94 با صرف منابع بانکی و امدادی بالغ بر1400 میلیارد تومان قرض الحسنه برای 130 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد شده است در واقع تمرکز کمیته امداد به جای افزایش پرداخت مستمری ماهانه افزایش خدمات است. این قابلیت در امداد وجود دارد که سال 95 با همکاری دولت و مجلس بالغ بر 200 هزار فرصت شغلی از طریق وام بانکی ایجاد کند به همین دلیل دست یاری به سمت نمایندگان مجلس دراز می کنیم.

فتاح با بیان اینکه متأسفانه با وجود قابلیت بالای امداد در بودجه سال 95 منابع بانکی قرض الحسنه برای اشتغال به 50 درصد رسیده، تصریح کرد: از نمایندگان تقاضا داریم به جبران مافات بپردازند؛ کمیته امداد در سال 94 با اقدامات خود توانست 2000 دستگاه تراکتور از کارخانه تراکتورسازی تبریز خریداری و بین مددجویان تقسیم کند و همه مبالغ به صورت قرض الحسنه بوده است همچنین حدود 3000 دستگاه وانت نیز برای ترابری بین روستاها خریداری و تحویل داده شده است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، ادامه داد: 190 دفتر نیز در سراسر کشور علاوه بر مراکز رسمی مشغول انجام وظیفه و رسیدگی به امور حقوقی مددجویان هستند که حدود 2 هزار وکیل هم به طور داوطلبانه این کار را انجام می دهند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به صدقات مردمی،‌ اظهار کرد: با توجه به آسیب های اجتماعی که در سال‌های اخیر متوجه صندوق‌های صدقات شده است طرح پرداخت صدقه به صورت پیامکی و الکترونیکی را در دستور کار داریم که مرحله اول آن در ماه مبارک رمضان از طریق رسانه ملی اعلام و اجرا شد، در این مراحله 800 هزار نفر با شماره 8877 کمیته امداد تماس گرفته و داوطلب پرداخت صدقات روزانه و ماهانه خود به صورت پیامکی شدند.

وی با اشاره به اینکه ریشه‌یابی فقر در برنامه‌ریزی کلان امروز کشور بسیار مهم است، افزود: امداد در ایجاد فقر نقشی ندارد و ما متولی اصلی رسیدگی به امور محرومین هستیم اگرچه این رسیدگی ناکافی است چرا که نقص قوانین و عدم اجرای صحیح آن در ایجاد این فقر تاثیر داشته که باید رفع شود.

فتاح خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر افزایش زنان مطلقه و سرپرست خانوار، اعتیاد، فقدان نظام جامع، تأمین اجتماعی، رکود، تورم، قاچاق، واردات و کاهش رشد سرانه ملی به شدت به میزان فقر جامعه اضافه کرده است که همه دولت ها و مجالس در این صحن سهیم بودند و ساده عرض می‌کنم همه ما در پختن آشی که طعم آن تلخ است سهیم هستیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه فرهنگ ایرانی و اسلامی ایجاب می‌کند نسبت به فقرا بی‌تفاوت نباشیم، افزود: وضعیت موجود واقعیت تلخی است چرا که رسیدگی به امور فقرا متن انقلاب امام ما بود و نه حاشیه آن، هر چند امنیت اجتماعی که بسیار مهم است به این امر بستگی دارد؛ کمیته امداد امام خمینی خود را رقیب خیریه ها و سازمان های مردم نهاد نمی داند و سعی داریم در سیاست‌های کلان به سمت مردمی و اجتماعی شدن ببریم و برون سپاری خدمات امداد را در دستور کار داریم.

وی با ابراز تأسف از اینکه در حوزه ترویج انفاق و نیکوکاری در کشور دچار کمبود و عقب ماندگی فرهنگی هستیم، افزود: طبق برآورد امداد اگر مردم در خصوص کمک به نزدیکان و همسایگان خود مشارکت کنند بیش از 50 درصد مددجویان می توانند از پوشش امداد خارج شوند.

فتاح در ادامه گفت: اقتصاد انفاق یکی از وجوه اقتصاد مقاومتی است، جبهه معارض انقلاب تلاش‌های بی‌وقفه‌ای برای تخریب کمیته امداد امام خمینی (ره) داشته‌اند که بی نتیجه بوده است و رشد درآمد این کمیته شاهد این مدعاست.

وی با اشاره به دریافت مجوز برای تأسیس صندوق قرض‌الحسنه کمیته امداد امام خمینی (ره) عنوان کرد: سال 94 بدون صندوق از محل منابع این کمیته 500 هزار میلیارد تومان قرض الحسنه دادیم. رفع نیازهای مردم و اعضای تحت پوشش نیاز به تعیین خط فقر از سوی مسئولان دارد لذا باید با برنامه ریزی به فقر حمله کرد تا تعداد محرومان کاهش یابد. همچنین خدمت بی منت از مهم ترین اهداف ماست و در وهله اول اکرام را در اولویت قرار داده ایم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه 6 میلیون نفر شاغل وجود دارند که هنوز تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار ندارند، اظهار کرد: از مجلس تقاضامندیم در این زمینه توجه کند، همچنین تفکیک وظیفه تخصصی و عمومی کمیته امداد از سوی قوه مقننه مورد استقبال ماست. تصور ما این است که همه شما در مجلس امدادگر هستید لذا باید با هم‌افزایی به طبقه محروم خدمت رسانی کنید که در این زمینه انتقال ساختمان کمیته از سوهانک به آزادی پاسخ به مطالبه عمومی بود.

وی تصریح کرد: هنر مکتب انقلاب حضور فقرا در خط مقدم است که این فلسفه امام راحل (ره) بود از این رو فاصله طبقاتی فقرا با ثروتمندان نباید زیاد شود و دائم باید به محرومان سرکشی کرد که در این زمینه ما مسکن را نیاز اساسی می‌دانیم که البته پرهزینه است ولی این نقیصه را می توان با کمک دولت و مجلس حل کرد. مجموعاً 6 هزار میلیارد تومان برای اشتغال افراد تحت پوشش صرف شده که شامل 130 هزار نفر در سال 94 بوده و در رابطه با این موضوع 600 هزار نفر وام دریافت کرده‌اند.

فتاح افزود: بنده ادعایی ندارم که تمامی مبالغ مذکور به ایجاد اشتغال پایدار منتهی شده اما بالای 80 درصد به استقلال اقتصادی منتهی شده، در سال گذشته 150 هزار نفر تحت پوشش کمیته قرار گرفته‌اند و 190 هزار نفر خارج شده‌اند و قصد داریم در سال جاری 5 درصد خارج شوند.

وی در خصوص سوال رئیس مجلس در رابطه با وام‌های بانکی کمیته افزود: 2000 هزار میلیارد تومان وام قرض الحسنه از طریق بانک‌ها به مددجویان ارائه شد که منابع در سال جاری به 1000 میلیارد تومان کاهش یافته، این در حالی است که انتظار اشتغال‌زایی در این رابطه وجود دارد. باید مشکل 6 میلیون نفر شاغلی که تحت پوشش تامین اجتماعی نیستند حل شود و نقص‌های قانونی در این رابطه مرتفع شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، افزود: در حال حاضر هزینه‌های تحصیل بالا رفته، بنابراین باید به حمایت از دانشجویان و دانش آموزان بیشتر توجه شود. اینکه در حال حاضر تمامی مردم به صورت مساوی یارانه دریافت می‌کنند قابل قبول نیست و اگر قانون مجلس اجرایی شود با استفاده از یارانه دهک‌های بالا می‌توان منابع لازم را برای اشتغال زایی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد فراهم کرد.

فتاح با انتقاد از روند دشوار ارائه وام در بانک‌ها ف خاطرنشان کرد: برای ارائه وام خدا می‌داند با چه مصیبتی روبه رو هستیم و مشکلاتی مانند نبود ضامن و مدارک وجود دارد این در حالی است که خود بانک‌ها اعلام می‌کنند کمتر از 2 درصد از لاوصولی‌ها مربوط به وام گیرندگان کمیته است و این بیانگر خوش حسابی آنان است در حالی که درصد بیشتر لاوصولی‌های بانک ها مربوط به دیگران است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، افزود: با تاکید بر لزوم حل مسائل وام گیرندگان مسکن روستایی افزود: استمحال بدهی‌ها و همچنین نظارت بر خیریه‌ها توسط کمیته امداد و بسیاری از مسائل دیگر نیاز به مصوبه مجلس دارد. کمیته امداد تحت نظارت سازمان بازرسی و دیوان محاسبات و نهاد مقام معظم رهبری است و این اطمینان را می‌دهم عملکرد کمیته شفاف است.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای رسمی، قراردادی، شرکتی و ساعتی در کمیته امداد حضور دارند و تاکنون کسی تعدیل نشده و حتی به خاطر کمبود نیرو نمی‌توانیم یک نفر را تعدیل کنیم، صرفا بخشی از کارکنان به صورت قراردادی بودند به گونه‌ای که به آن ها اجازه داده شد آن‌ها را به صورت شرکتی استخدام کنیم.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------