هدایت تحصیلی و سردرگمی دبیرستانی‌ها



 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی ,آموزش و پرورش

طی روزهای اخیر شاهد تجمعات اعتراضی نسبت به نتایج هدایت تحصیلی دانش‌آموزان خراسان جنوبی بودیم و چند تن از دانش آموزان و اولیاء در تماس‌هایی با ایسنا مدعی شدند که نرم‌افزار هدایت تحصیلی آموزش و پرورش به اجبار رشته کاردانش را برای آنها انتخاب کرده و علی رغم عدم علاقه و معدل‌های بالا ناچارند به این گزینه انتخاب تن دهند.

در حالی که آموزش و پرورش امسال برای نخستین بار هدایت تحصیلی را به پایه نهم منتقل کرده و برحسب آیین نامه مصوب هدایت تحصیلی ملاک‌های انتخاب رشته و نحوه توزیع دانش آموزان دستخوش تغییراتی شده است، به نظر می‌رسد توجیه و آماده سازی مسئولان و مشاوران مدارس و همچنین دانش آموزان و اولیای آنها برای انجام هدایت تحصیلی که یکی از مراحل سرنوشت ساز زندگی تحصیلی محسوب می‌شود به حد کفایت انجام نشده است و این مسئله نارضایتی خانواده‌ها نسبت به روند انجام هدایت تحصیلی را به دنبال داشته است. با این حال یک مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش معتقد است هدایت تحصیلی دچار اشکال نیست و طبیعی است که در سال اول اجرای این برنامه ابهاماتی برای استان ها وجود داشته باشد که باید با هوشیاری به آنها پاسخ داد.

محمد مصطفوی، معاون مدیرکل دفتر امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ما اکنون سیستم هدایت تحصیلی متمرکز کشوری را اجرا می‌کنیم اظهار کرد: بر این اساس هر دانش آموز حق 12 انتخاب دارد، البته هر منطقه با توجه به ظرفیت و امکانات خودش هنجارهایی را در نرم افزار هدایت تحصیلی مشخص کرده است و امر هدایت دانش آموزان به روال سال‌های گذشته انجام می‌شود.

وی افزود: فرض کنید ظرفیت یک رشته در منطقه‌ای با توجه به امکانات، نیروی انسانی و جمعیت دانش آموزان 1000 نفر باشد، در اینجا معاون آموزش متوسطه منطقه یا استان سهمیه بندی می‌کند و به هر مدرسه یک عدد را اعلام می‌کند و بر مبنای همین سهمیه‌بندی دانش‌آموزان در 12 رشته انتخابی اولویت بندی می شوند. بنابرین اگر به عنوان مثال دو نفر متقاضی رشته تجربی باشند و از 10 هزار امتیاز،  امتیاز نفر اول 8 هزار و دیگری 3 هزار باشد، طبیعی است که رتبه  بالاتر به رشته تجربی برود. این اتفاق در همه مناطق رخ می دهد.

قرار نیست همه دانش آموزان در یک منطقه به یک رشته خاص بروند

معاون مدیرکل دفتر امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اعتراضات والدین و دانش آموزان در خراسان جنوبی گفت: دوروز گذشته معاون آموزش متوسطه خراسان جنوبی عنوان می کرد که به عنوان بر فرض  1300  متقاضی تجربی دارد و تنها می‌تواند 700 نفر را با توجه به ظرفیت‌ها در مدارس ساماندهی کند و باید  600نفر مابقی را به رشته‌های دیگر هدایت کند. این یک روال معمول است و قرار نیست همه دانش آموزان در یک منطقه به یک رشته خاص بروند.

وی افزود: در آیین نامه هدایت تحصیلی نیز آمده است که دانش آموزان باید با توجه به سیاست‌های شغلی کشور در رشته‌ها توزیع شوند. بنابراین نه طرح پایلوتی برای اعزام اجباری دانش آموزان یک منطقه به رشته کاردانش مطرح بوده است و نه ایرادی در کار وجود دارد، بلکه نحوه توزیع به مدیریت استان بازمی‌گردد.

مصطفوی تاکید کرد: همانطور که در تهران و سایر کلانشهرها هدایت تحصیلی و توزیع دانش آموزان تحت مدیریت در ال انجام است مابقی استان‌ها نیز باید مدیریت کنند. البته امسال هدایت از مقطع متوسطه دوم به متوسطه اول منتقل شده است و با سال‌های گذشته متفاوت شده است. در گذشته دانش آموز به مقطع متوسطه دوم می‌رفت و یک سال اول دوره عمومی بود و سپس برای پایه دوم متوسطه دوم انتخاب رشته می‌کرد. طبیعی بود که بخشی از دانش آموزان در مدرسه محل تحصیل خود که رشته‌های نظری داشت می‌ماندند و بخشی به هنرستان‌ها می رفتند. اما اکنون مدرسه مبدا در متوسطه اول است و دانش آموز باید برگه هدایتش را از آن بگیرد و به مدرسه مقصد در متوسطه دوم ببرد که هماهنگی میان این دو کمی مشکل است.

وی با بیان اینکه در سال اول اجرای این برنامه در پایه نهم قرار داریم و ساماندهی یک میلیون دانش آموز حتی از برگزاری کنکور سراسری مشکل‌تر است گفت: ملاک‌های مشخص شده در هدایت تحصیلی اعم از نمره عملکرد تحصیلی، نظر والدین، نظر مشاور و ... باید با یکدیگر تلفیق و مدارس سهمیه‌بندی شوند. در سال اول اجرای برنامه ممکن است برای برخی استان‌ها سوالات و ابهاماتی ایجاد کند که برای رفع آنها دو شماره تماس به استان‌ها اعلام کردیم. علاوه بر این همه مناطق و همچنین مدارس ستاد هدایت تحصیلی دارند و پاسخگوی سوالات هستند.

والدین سوار موج جامعه و تبلیغات کاذب نشوند

عضو شورای برنامه ریزی هدیت تحصیلی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه نیازمند یک هوشیاری دوطرفه هستیم عنوان کرد: والدین باید بپذیرند که سوار موج جامعه و تبلیغات کاذب نشوند، بسیاری بر این باورند  که تجربی رشته خوبی  است و مابقی رشته‌ها به درد نمی‌خورند. در حالی که باید بپذیریم هر دانش آموزی استعداد و رغبت و کششی را دارد و باید همه مولفه‌ها در کنار هم بنشینند تا انتخاب رشته صحیحی انجام شود.

اختصاص زمان مشاوره 45 دقیقه‌ای برای هر دانش‌آموز

مصطفوی توصیه‌هایی نیز به مسئولان داشت و گفت: مسئولان استان‌ها همانطور که تا کنون با دقت برنامه ریزی کردند، باید صبوری کنند و خانواده ها را اقناع کنند؛ نه اینکه روش‌های اجباری را بکار ببندند. مشاوران نیز طبق بخشنامه وزارتی موظف‌اند  برای هر دانش آموز و خانواده اش 45 دقیقه وقت مشاوره اختصاص دهند و او را توجیه و اقناع کنند تا بهترین انتخاب را داشته باشد.

وی تاکید کرد: امسال آموزش و پرورش دموکراتیک ترین نوع  هدایت تحصیلی را دارد و برای دانش آموز حق انتخاب 12 رشته قائل شده است.

معاون مدیرکل دفتر امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که دانش آموزان معترض خراسان جنوبی به نتایج هدایت تحصیلی‌شان باید چه کنند؟‌گفت: راهکار نخست اینکه دانش آموزان حتما با ستاد هدایت تحصیلی مدرسه و مشاور مدرسه  جلسه داشته باشند و تصمیمم درست بگیرند و تاکید نکنند که فقط میخواهند به رشته تجربی روند زیرا نه ظرفیت و نه امکانات آن وجود ندارد.

مصطفوی ادامه داد: دوم اینکه کمیته هدایت تحصیلی منطقه فعال است و اگر شکایتی دارند، آن را به صورت مکتوب و البته با رعایت منطق به کمیته منطقه ارائه دهند تا بررسی های لازم انجام شود. مجددا تاکید می‌کنم مواردی چون پایلوت طرح هدایت تحصیلی در خراسان جنوبی برای اعزام دانش آموزان به رشته کاردانش یا اجبار در آن صحت ندارد و پایلوت این طرح قبلا در تهران انجام، ایرادات آن برطرف و سپس از امسال به صورت سراسری به اجرا درآمده است.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------