جزییات کشف بزرگترین محموله هروئین در گمرک درگز/ 739 باند بزرگ در مدت 3 ماه متلاشی شدند



 اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی ,ستاد مبارزه با مواد مخدر

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بزرگترین محموله هروئین در گمرک درگز خراسان شمالی کشف شد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان؛ پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری که امروز (چهارشنبه) برگزار شد، اظهارداشت: طی چند روز گذشته بزرگترین محموله هروئین سالهای گذشته در گمرک درگز در مرز خراسان شمالی کشف شد.

وی افزود: این محموله توسط یک کامیون متعلق به یک شرکت بین المللی قزاقستان با راننده ترک و از مبدا ترکیه و مرز ارومیه وارد کشور شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: این کامیون با عبور از مرز وارد گمرک درگز در خراسان شمالی شد که از نظر ماموران مشکوک به نظر رسید و با عبور از ایکس ری،  یک محوطه سربی در کامیون کشف شد که پلمپ محموله سالم بود، با دستور باز کردن محفظه سربی  525 بسته یک کیلو و 16گرمی هروئین کشف شد.

افشار گفت: رانند ترک، قصد دادن رشوه به مامور گمرک را داشت که این موضوع نیز در پرونده صورت جلسه شد و این محموله قرار بود به کشور قزاقستان ارسال شود و هروئین های کشف شده دارای برحسب های خرچنگ و عقرب بودند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در رابطه با میزان کشفیات مواد مخدر در 3 ماه ابتدای سال بیان داشت: در سه ماه نخست سال میزان 145 هزار و 904 کیلو گرم تریاک با 30 درصد افزایش، 2 هزار و 387 کیلو مرفین با 188 درصد افزایش، 23 هزار و 531 کیلو هروئین با 19 درصد افزایش، 424 کیلو شیشه با 40 درصد کاهش و گراس و سایر مواد مخدر با 6 درصد افزایش کشف شده است.

افشار گفت: در مجموع نوع کشفیات سهم تریاک 81 درصد، حشیش 13 درصد، هروئین با 2.7، مرفین 3.1، شیشه 2 دهم و سایر موارد 1.3 بوده است.

وی افزود: سهم نیروی انتظامی در کشفیات 92 درصد، وزارت اطلاعات 5.2 ، بسیج 2.7 و بقیه مطلق به گمرک و زندان‌ها بوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در رابطه با اقدامات مقابله‌ای با مواد مخدر بیان داشت: در 3 ماه اول سال 94، 701  و در 3 ماه ابتدای سال 95 ،669  مورد عملیات انجام شد که نشان از این دارد عملیات‌ها هدفمند و با تمرکز بر روی باندهای بزرگ انجام می‌شود که منجر به متلاشی شدن 739 باند مواد مخدر شده که نسبت به سال گذشته 2 درصد رشد منفی داشته است.

افشار گفت: عملیات‌ها منجر به کشف 30 کارگاه تولید شیشه شده است که این رقم در سال 94، 51 کارگاه بوده است که نشان می‌دهد تولید شیشه در کشور کاهش یافته و این ماده از دیگر کشورها وارد می‌شود، همچنین میزان توقف خودروها در سال 94، 4 هزار و 400 و در سال 95، 5 هزار و 183 مورد بوده است که 18 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: در رابطه با پاک سازی مناطق آلوده و مقابله معتادان متجاهر رشد 44 درصدی را نشان می‌دهد که بیشتر تمرکز بر روی خرده فروش ها بوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: 4 استان کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی استان‌های پر خطر محسوب می‌شوند که سه استان اول جز مبادی ورودی و استان آذربایجان غربی جز مبادی خروجی مواد مخدر کشور به حساب می آید.

افشار مطرح کرد: به دلیل اهمیت پیشگیری ستادی تحت عنوان تشکل پیشگیری دانش آموزان و دانشجویان با مشارکت وزارت آموزش و پرورش در دست تشکیل است که در این تشکل دانشجویان به دور از نگاه سیاسی در امر پیشگیری وارد می‌شوند، زیرا طبق بیانات مقام معظم رهبری اعتیاد جزء 5 آسیب اول اجتماعی و مادر دیگر آسیب‌ها محسوب می‌شود.

وی مطرح کرد: جلسه مهمی در حوزه کاهش تقاضا با حضور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شد که ما مطالبات خود را از جمله اجرای ماده 2 قانون که به بیمه، درمان و کاهش آسیب در معتادان بی بضاعت دارد را مطرح کردیم که آیین نامه این قانون با اعتبار 330 میلیارد ریالی توسط وزیر ابلاغ شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: برنامه مشترک دیگر با وزارت کار ایجاد مراکز توانمند سازی در مناطق آزاد مانند عسلویه و توجه به محیط‌های کارگری، اورژانس اجتماعی و توجه ویژه به زنان است.

افشار گفت: همچنین ستاد مبارزه با مواد مخدر سرمایه گذاری مشترکی با وزارت کار در صندوق مهر امید را آغاز کرده که بر مبنای آن وزارت کار مبلغی معادل 2 برابر پول واریزی ستاد مواد مخدر به صندوق مهر واریز می‌کند تا برای معتادان بهبود یافته فرصت شغلی محیا شود.

وی افزود: همچنین قرار است در تاریخ 28 /95/4 کمیته درمانی با حضور دبیر کل و وزیر بهداشت برگزار شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: در ماه های نخست سال تماس‌های زیادی با تلفن صدای ملی گرفته شده است که تمام تماس‌ها 29 هزار و 660 بوده که 96 درصد به تماس‌ها پاسخ داده شد و از این تعداد زنان در فروردین ماه 83 درصد و در اردیبهشت 73 درصد تماس گرفته‌اند.

افشار تصریح کرد: از بین تماس گیرندگان با صدای ملی 17 درصد مصرف کننده بودند که بیشتر آنها مادران و همسران تشکیل می‌دهد که این مطلب نشان می‌دهد قانون خانواده در بهبود معتادان بسیار موثر است و بیشترین خواسته افراد درخواست ارجاع به مراکز میان مدت بهبود در ایام تعطیلات، درخواست معرفی مراکز با هزینه کم و درخواست آگاهی برای درمان معتادان بوده است.

وی اضافه کرد: در مجموع افراد نحوه آشنایی خود را با سامانه ملی 13 درصد از طریق صدا و سیما، 2 درصد رادیو، 3 درصد اینترنت، 28 درصد دوستان و آشنایان، 19 درصد پلیس و 17 درصد بهزیستی عنوان کردند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: در طول ماه‌های گذشته مورد مواد مخدر جدید و یا اینکه مراکز ترک اعتیاد به مراکز متادون فروشی تبدیل شده است که این اخبار صحت ندارد و باعث تشویش جامعه می‌شود و باید تاکید کرد که اگر مرکزی دچار تخلف شد این مطلب نشانگر این نیست که تمام مراکز کشور تخلف انجام می‌دهند تا زمانی که ساز و کار ملی از تولید تا مصرف به داروها درمان کننده اعتیاد در کشور وجود نداشته باشد نمی‌توان انگشت اتهام را به گروه خاصی نشانه گرفت.

افشار در رابطه با انتشار خبر  ماده مخدر جدید کتامین در کشورمان بیان داشت: گزارشی از مراکز درمانی و انتظامی که حکایت از ورود ماده مخدر جدید در طول ماه‌های گذشته در ابعاد تجاری و صنعتی وجود ندارد اما بر اساس گزارش‌های میدانی مصرف کتامین در بین افراد تایید شده است این ماده در کمک بیهوشی و عمل جراحی کودکان و گروه‌های حساس استفاده می‌شود و تاثیر ضد دارد و با سوء مصرف در فرد حالتی مشابه روان گردان‌ها ایجاد می‌کند و باعث افزایش ضربان قلب و توهم می‌شود.

وی افزود: این دارو در داروخانه‌ها وجود ندارد و در کشور نیز مصرف زیادی از آن گزارش نشده است شاید برخی از افراد آن را از خارج از کشور وارد کرده باشند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در رابطه با میزان اعتیاد در بین زنان گفت: طبق گزارش‌های دریافتی میزان اعتیاد در بین زنان 5 درصد در سال 94 بوده که در سال 95 به 9 درصد افزایش یافته که شاید این رقم در طرح ارزیابی جدیدی که انجام شده است افزایش یا کاهش پیدا کند اما نکته‌ای که مهم است این است که زنانه شدن اعتیاد فاجعه ملی محسوب می‌شود، زیرا زنان ستون خانواده محسوب می‌شوند و آنها در برابر اعتیاد آسیب پذیری بیشتری دارند که در نهایت به مصرف چند ماده‌ای و کارتن خوابی منجر می‌شود.

افشار در رابطه با اعتیاد بین سربازان گفت: طرحی که نشان دهد شروع اعتیاد در بین سربازان به چه میزان است وجود ندارد، تنها اعتیاد آنها زمانی مشخص می‌شود که به هنگام ورود تحت معاینه پزشکی قرار می‌گیرند که اگر اعتیاد فرد مشخص شد تحت درمان قرار می‌گیرد و این زمان جزء غیبت وی محسوب نمی‌شود.

وی با اشاره به واگذاری مراکز درمانی اعتیاد به بسیج گفت: قرار است که طرحی در مراکز درمانی به سه رنگ سبز، زرد و قرمز سطح بندی شوند که برای این کار وزارت بهداشت و بهزیستی که متولی درمان هستند نیروی انسانی لازم را نداشته باشند به همین منظور به دنبال نهادی بودیم که این نیرو انسانی را تامین کند که در نهایت وزارت بهداشت عنوان تولیت درمان از بسیج جامعه پزشکی استفاده کرد که این نهاد تنها وظیفه پر کردن چک لیست ها را دارد.

*مرکز جدیدی برای درمان اعتیاد دانش آموزان تاسیس نشده است

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در رابطه با آمار یک درصدی اعتیاد در بین دانش آموزان گفت: این رقم نشان دهنده اعتیاد در بین دانش آموزان نیست زیرا بین مصرف تا اعتیاد فاصله زیادی دارد و این آمار گیری بین دانش آموزان مقطع سوم راهنمایی تا سوم دبیرستان انجام شد و در آن افرادی که یک تا چند بار مواد مصرف کرده‌اند ثبت شده است که شاید تعداد قلیلی از آنها دچار اعتیاد باشند و هیچ مرکز جدیدی برای درمان اعتیاد دانش‌آموزان تاسیس نشده است.

افشار در رابطه با تولد 20 تا 200 کودک معتاد در ماه گفت: مطالعه کاملی که نشان دهد تعداد نوزادان مبتلا به اعتیاد از مادران معتاد در کشور به چه میزان است وجود ندارد آمارها پراکنده است که هر روز با عدد جدید مواجه می‌شویم اما حتی یک مورد آن هم اهمیت زیادی دارد.

وی تاکید کرد: از 7 سال گذشته تولد کودکان معتاد مورد توجه ویژه ستاد قرار گرفته و دستور العمل مدیریت نوزادان مبتلا از مادران مبتلا تهیه شده است که بر مبنای آن کودکان مبتلا به اعتیاد بعد از تولد به بخش‌های آی‌سی‌یو منتقل می‌شوند که وزارت بهداشت متولی آن است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------