آب تا سال 1402 سرازیر می‌شود



 اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی,دریاچه ارومیه

از مهر سال 95 فاز اصلی احیای دریاچه ارومیه آغاز می‌شود و اولویت در برنامه‌های فاز احیا، کاهش مصرف آب کشاورزی از طریق ایجاد محدودیت در اراضی کشاورزی جدید، تبدیل حداکثری اراضی کشاورزی به آبیاری‌های نوین در راستای رعایت حقابه دریاچه ارومیه، تسریع در اجرای پروژه‌های تعادل‌بخشی، مدیریت و کنترل برداشت از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی است. پیش‌بینی می‌شود با رعایت برنامه زمان‌بندی، دریاچه ارومیه حداکثر تا 10 سال آینده زنده و به حالت اکولوژیک خود بازگردد.

مدتی است با برنامه‌های فاز تثبیت ستاد احیای دریاچه ارومیه، جان تازه‌ای به کالبد آن دمیده شده است. هرچند منتقدان دولت این اتفاق را به بارش‌های اخیر نسبت می‌دهند، اما به گزارش ستاد احیای دریاچه ارومیه، آنچه امروز باعث شکل‌گیری وضعیت موجود شده است، نه‌تنها بارش‌های مناسب امسال بوده، بلکه  اجرای مجموعه‌ اقدامات ازجمله رهاسازی 576 میلیون متر مکعب آب از سدهای بوکان، ساروق و حسنلو در زمستان 93 و 94، ساماندهی و لایروبی رودخانه‌های حوضه آبریز این دریاچه، توقف فعالیت 33 سد در دست اجرا و مطالعه حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.


از دیگر اقدامات انجام‌گرفته توسط این ستاد در زمان منتهی به اردیبهشت 95، مسدود‌کردن بیش از 200 شق نهر سنتی در فصول غیرزراعی، نظارت دقیق بر برنامه مصارف 12 سد بزرگ حوضه آبریز دریاچه ارومیه، تحویل‌ندادن آب مازاد ورودی به سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به بخش کشاورزی، کنترل و کاهش برداشت از منابع آب سطحی و زیرزمینی حوضه است. یکی از برنامه‌های جدی ستاد احیای دریاچه ارومیه  از زمان آغاز فعالیتش، توقف سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه بوده است. در این راستا نیز تاکنون ادامه اجرای چهار سد بزرگ ملی سیمینه، لیلان، باراندوز و نازلو در کنار سایر سدهای این حوضه متوقف شده است. به‌این‌ترتیب اثرات مخربی که پیش‌بینی می‌شد این سدها در آینده نه‌چندان‌دور پدید بیاورند، ممکن است تا حدودی از بین برود.

 

گفتنی است در میان سدهای متوقف‌شده، چراغ‌ویس از لیست خارج شد تا تأمین آب شرب مردم سقز که با مشکلات بهداشتی متعددی روبه‌رو بود، تأمین شود. سد چراغ‌ویس که از سال 1388 اولین کلنگ آن به زمین خورد تا آغاز کار ستاد احیای دریاچه ارومیه، پیشرفت قابل  توجهی نداشت. با حمایت مالی 820 میلیاردی این ستاد در  سه سال اخیر، پیشرفت آن به 85 درصد رسید. انتقال آب از حوضه‌های مجاور تا اتصال کامل به پیکره آبی دریاچه ارومیه، یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه است که با اتمام آن 600 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود. گفتنی است طرح انتقال آب از سال 1386 توسط پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا آغاز شد اما تا بهمن سال 92 پیشرفت پروژه  13 درصد بود. به دنبال حمایت مالی ستاد احیای دریاچه ارومیه از این پروژه،  پیشرفت آن اکنون به 22درصد رسید. طبق پیش‌بینی ستاد احیای دریاچه ارومیه، عملیات حفاری دستگاه شماره دو یعنی TBM دوم، حدود 40 روز دیگر آغاز می‌شود؛ به دنبال این اتفاق تا سال 1402، آب به دریاچه سرازیر می‌شود.


یکی از برنامه‌های کلیدی که ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کارش قرار داده، کنترل و کاهش برداشت از منابع آب سطحی و زیرزمینی حوضه است؛ برنامه‌ای که قصد دارد به وضعیت نگران‌کننده برداشت‌های غیرمجاز پایان دهد. بر‌این‌اساس تاکنون 353 میلیارد ریال  اعتبار برای توقیف چاه‌های غیرمجاز و کنترل برداشت چاه‌های مجاز در سه استان همجوار  دریاچه در نظر گرفته شده است اما روند اجرای این برنامه طبق گزارش‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، به‌کارگیری 125 اکیپ گشت و بازرسی کنترل برداشت از آب‌های سطحی و زیرزمینی، پلمب هزار و400 چاه غیرمجاز، برچیدن 195 موتورتلمبه غیرمجاز، 99مورد توقف دستگاه حفاری در استان آذربایجان‌غربی و نصب سه هزار700 کنتور هوشمند بر روی چاه‌های برقدار مجاز است. گفتنی است در صورتی که تمامی موتورتلمبه‌های غیرمجاز در این مناطق حذف شوند، 150 میلیون مترمکعب آب در سال به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود.


گفتنی است در اسفند 1393 برنامه اتصال زرینه‌رود به سیمینه‌رود آغاز شد و در مدت 9 ماه با اعتباری معادل 140میلیارد ریال، در آبان 1394 پایان یافت. اتصال زرینه‌رود به سیمینه‌رود با سه میلیون متر مکعب عملیات خاکبرداری در طول 25 کیلومتر به اتمام رسید. پروژه لایروبی رودخانه آجی‌چای و دیگر رودخانه‌های آذربایجان‌غربی در مدت 11 ماه با مبلغی معادل 120 میلیارد ریال به اتمام ر سید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------