پلیس فتا هشدار داد/ نصب قطعه‌ای در کارتخوان‌ها که اقدام به کپی برداری از کارت های عابر بانک می‌کند



 اخباراجتماعی ,خبرهای   اجتماعی ,جرائم سایبری

 رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا به شهروندان هشدار داد مراقب اسکیمرها هنگام استفاده از دستگاه های کارت خوان باشند چراکه انجام عملیات بانکی توسط مشتری و دقت در هنگام خرید می تواند از کپی شدن کارت بانکی جلوگیری کند ضمن اینکه رمز عبور را خود مشتری باید وارد کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا ، سرهنگ دوم علیرضا آذردرخش با اشاره به کلاهبرداری های صورت گرفته از طریق دستگاه های کارت خوان، گفت: در یکی از روش های شایع کلاهبرداری از طریق دستگاه های کارت خوان، افراد سودجو با نصب قطعه ای سخت افزاری به نام اسکیمر اقدام به کپی برداری از اطلاعات مهم کارت بانکی افراد می کنند.
 
وی ادامه داد: اسکیمر دستگاهی است که از آن برای کپی کردن اطلاعاتی که در نوار مغناطیسی کارت های بانکی وجود دارد استفاده می شود و فرد مجرم در فرصتی مناسب این اطلاعات را با استفاده از نرم افزاری خاص در کارت های بانکی خام کپی رایت کرده و می تواند از حساب قربانی برداشت وجه داشته باشد.

آذردرخش گفت: انجام عملیات بانکی توسط مشتری و دقت در هنگام خرید می تواند از کپی شدن کارت بانکی جلوگیری کند ضمن اینکه رمز عبور را خود مشتری باید وارد نماید.

وی تاکید کرد: وارد کردن رمز عبور توسط مشتری می تواند تضمین کننده امنیت کارت بانکی وی باشد چرا که حتی در صورت نصب اسکیمر بر روی دستگاه کارت خوان، بدون اطلاع از رمز عبور، امکان برداشت از حساب وی امکان پذیر نخواهد بود.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ادامه داد: مدتی است استفاده از کارتخوان های سیار رو به افزایش است و استقبال هموطنان از این دستگاه باعث شده تا وقوع کلاهبرداری در این حوزه افزایش پیدا کند.

سرهنگ آذردرخش در تشریح این روش گفت: کارت خوان های سیار، نسل جدیدی از دستگاه های کارتخوان است که با استفاده از خدمات سامانه تلفن همراه به شبکه بانکی متصل شده و تراکنش های بانکی را با استفاده از شبکه تلفن همراه و استفاده از سرویس های GMS و GPRS انجام می دهد.

وی افزود: نکته مهمی که اینجا مطرح می شود، امنیت این دستگاه ها و استفاده کنندگان از آن ها است. در یکی از تازه ترین پرونده های تشکیل شده در پلیس فتا، فرد سود جو که داری شغل میوه فروشی سیار بوده با استفاده از دستگاه کارت خوان سیار و نصب اسکیمر بر روی آن اقدام به سرقت اطلاعات بانکی مشتریان خود نموده و با استفاده از رمز ورود که معمولا خود قربانی آن را در اختیار مجرم قرار داده اقدام به برداشت از حساب بانکی تعداد زیادی از هموطنان کرده است.


سرهنگ آذردرخش، اعتماد بیش از حد هموطنان را یکی از عوامل موثر در وقوع چنین کلاهبرداری دانسته و گفت: اگر هموطنان در هنگام خرید، خودشان عملیات پرداخت را انجام دهند و رمز عبور را وارد نمایند، امکان سوءاستفاده وجود نخواهد داشت.

این مقام مسئول نظارت بانک مرکزی و سایر دستگاه های مرتبط، بر نحوه عملکرد و احراز هویت افراد متقاضی دریافت دستگاه کارت خوان را بسیار مهم دانست و گفت: ساماندهی دارندگان دستگاه های کارت خوان می تواند نقش بسزایی در کاهش وقوع جرائم در این حوزه داشته باشد.


وی به شهروندان توصیه کرد: حتما مراقب باشند در خرید از دست فروشان یا افرادی که دستگاه های کارت خوان سایر دارند در دام اسکیمر نیفتند و دستگاه کارت خوان آنها چسب خورده و یا شکسته نباشد و یا قطعه ای اضافه نداشته باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه به هیچ وجه رمز کارت خود را به فروشندگان نگویند، تاکید کرد: هموطنان خودشان رمز بانکی را در هنگام خرید وارد کنند.

سرهنگ آذردرخش در خصوص ضرورت تغییر رمز بانکی کارت ها به صورت دوره ای گفت: تغییر رمز ماهانه و دوره ای یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از عملی شدن اهداف مجرمانه مجرمان سایبری است.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا گفت: هموطنان در صورت مواجهه با موارد مشکوک می توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام کنند.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------