تعداد کاربران اینترنت در ایران چقدر است؟



 اخباراجتماعی ,خبرهای   اجتماعی ,اینترنت

هم اکنون بیش از ۲۸.۱ میلیون نفر کاربر اینترنت پرسرعت هستند که حدود ۱۹ میلیون از این تعداد اتصال از طریق تلفن همراه صورت می گیرد و تعداد ارتباطات مشترکان موبایل ۷۶ میلیون نفر برآورد می شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به توسعه ابزارهای دسترسی به فناوری اطلاعات در کشور از وجود ۳۷ میلیون کاربر اینترنت و ۲۸ میلیون کاربر اینترنت پرسرعت در کشور خبر داد.

به گزارش مهر، امیرحسین دوایی در همایش فرصتهای سرمایه گذاری و کسب و کار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، با اشاره به فرصتهای سرمایه گذاری که هم اکنون با توسعه باندپهن دسترسی به اینترنت برای حجم وسیعی از مخاطبان ایجاد شده است، اظهار داشت: صدور پروانه جدید برای ارائه دهندگان سرویس اینترنت (FCP ) در راستای رشد اقتصادی کشور، یکی از اقداماتی است که برای توانمندسازی این بخش صورت گرفته است.

ظرفیت اینترنت به ۴ هزار گیگابیت رسید

وی شمار کاربران اینترنت در ایران را ۳۷ میلیون و ضریب نفوذ اینترنت را ۴۷ درصد عنوان کرد و ادامه داد: هم اکنون بیش از ۲۸.۱ میلیون نفر کاربر اینترنت پرسرعت هستند که حدود ۱۹ میلیون از این تعداد اتصال از طریق تلفن همراه صورت می گیرد و تعداد ارتباطات مشترکان موبایل ۷۶ میلیون نفر برآورد می شود.

معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات، با اشاره به شاخص های کلان بخش ICT کشور، خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت زیرساخت اصلی شبکه فیبر نوری ۵۱ هزار کیلومتر بود که امروز این شاخص به ۵۷ هزار و ۱۵۸ کیلومتر رسیده است. در همین حال ظرفیت شبکه دیتای کشور ۶۲۴ گیگابیت بود که امروز به ۴ هزار گیگابیت بر ثانیه رسیده است.

دوایی از رشد ۸ برابر ظرفیت دسترسی بین المللی و رسیدن به ظرفیت ۵۶۴ گیگابیت خبر داد و گفت: توسعه مراکز داده استانی ۴ برابر شده و ارتباط دستگاههای اجرایی به شبکه تبادل داده ملی (NIX ) به ۱۰۹ دستگاه رسیده است. در همین حال پوشش پایش فضای فرکانسی کشور ۵۶ درصد شده و ۱۱۰ گیگاهرتز از این فضا تحت پوشش قرار دارد.

سرمایه گذاری ۳۲۰ هزار میلیاردی برای ICT

وی در مورد میزان سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از سال ۹۲ تا ۹۶ توضیح داد: ۳۲۰ هزار میلیارد ریال معادل ۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای توسعه باندپهن تحت بستر شبکه ملی اطلاعات، در جهت توسعه کسب و کارهای مرتبط با یین حوزه، کاهش میزان ارجاعات خارجی و ایجاد فضایی رقابتی تولید محتوا در داخل کشور، پیش بینی شده است که حدود دوسوم آن را بخش غیردولتی محقق خواهد کرد.

معاون وزیر ارتباطات در این زمینه به سرمایه گذاری ۱۱ هزار میلیارد ریالی برای توسعه زیرساخت، ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی برای نظارت بر طیف امواج فرکانسی، ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیاردی برای توسعه خدمات روستایی و ۱۱ هزار میلیارد ریالی برای توسعه فناوری فضایی اشاره کرد که حدود ۵ هزار میلیارد ریال آن توسط بخش غیردولتی محقق خواهد شد.

پارک اینترنت اشیا ایجاد می شود

دوایی از ایجاد کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از طرح های دولت یازدهم نام برد که تا پایان دولت نهایی می شود و اضافه کرد: در این راستا شهر فناوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه اقتصادی ویژه پیام در کشور راه اندازی می شود. در همین حال در حال ایجاد پارک اینترنت اشیاء (IOT ) در فضای ۲۰ هکتار در جاده کرج هستیم که رویکرد آن تولید اپلیکیشن هایی در تراز بین المللی با استفاده از زیرساختهای سخت افزاری اینترنت اشیاء است.

وی گفت: در توسعه فناوری اطلاعات امسال باید ۳۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری از سمت دولت و ۲ برابر آن توسط بخش خصوصی صورت گیرد که امیدواریم در مجموع به ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این بخش برسیم.

معاون وزیر ارتباطات حجم سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در برنامه ششم توسعه ۶۰ هزار میلیارد تومان برشمرد و گفت: ۲۰ هزار میلیارد تومان از این هدف توسط دولت و ۴۰ هزار میلیارد تومان از آن باید توسط بخش خصوصی انجام پذیرد که زمینه ای برای جذب سرمایه گذاری خارجی است.

هدف ما ایجاد پیام رسان دولتی نیست

دوایی در مورد راه اندازی پیام رسانهای ایرانی در جهت توسعه محتوای فارسی گفت: این پروژه در دستور کار قرار دارد اما به این معنی نیست که بخواهیم شبکه پیام رسان دولتی ایجاد کنیم بلکه قصد داریم ضوابط و مقررات و نحوه ایجاد آن را تسهیل کنیم و تولیدکنندگان این بخش را تحت حمایت قرار دهیم.

وی ادامه داد: در همین حال در جهت تولید محتوای داخلی فضای مجازی راه اندازی شبکه های اجتماعی بومی (OTT) و شبکه های ایرانی توزیع محتوا (CDN) را در برنامه داریم که با ایجاد مراکز تبادل اطلاعات داخلی (IXP) و رسیدن تعرفه آنها به حداقل، علاقه مندی برای سرمایه گذاری در این حوزه مشهود است.

معاون وزیر ارتباطات از سهم مساوی ترافیک ارتباطات داخلی و خارجی (۵۰-۵۰) خبر داد و گفت: امیدواریم تا سال آینده شاهد افزایش سهم ترافیک داخلی ارتباطی به ۶۰ درصد باشیم.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------