منشأ گرد و غبار سیستان قطعا خارجی است



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی

مدیر طرح ملی مقابله با گرد و غبار با اعلام اینکه قطعا منشا غبار اخیر در سیستان خارجی است، گفت: ظرف ۴۵ روز آینده برنامه عمل برای رفع این معضل در سیستان و بلوچستان آماده می‌شود.

به گزارش مهر، ضیاءالدین شعاعی در نشست بررسی گرد و غبار سیستان و بلوچستان و تالاب هامون گفت: سیستان و بلوچستان از دیرباز در کمربند گرد و غبار شناسایی شده و نقاطی که منشا گرد و غبار هستند در نقشه ها مشخص است. بر اساس گزارش ۲۰۱۳ خوشه های گرد و غبار آسیا GRI حوزه سیستان در افغانستان و شرق ایران همواره در کمربند گرد و غبار مطرح بوده است. ما هم در گزارش مان نوشته بودیم که منشاهای جدی خارجی وجود دارد و تجربه امسال نشان داد که این موضوع صحت دارد.

وی افزود: در گزارشی که روزهای گرد و غباری ۲۰ سال اخیر را بررسی کرده است باز هم زابل به عنوان یک نقطه داغ با حدود ۳۰۰ روز گرد و غباری مطرح بوده است البته هنوز تعریف روز گرد و غباری خیلی مشخصی نداریم اما ما فعلا روزهایی که شاخص ذرات ۱۰ میکرون بالاتر از ۱۵۰ باشد را روز گرد و غباری در نظر گرفته ایم.

شعاعی با تاکید بر اینکه منشا گرد و غبار حتما در هرات بوده است، گفت: اگر این اتفاق در سال ۹۲ رخ داده بود قطعا می گفتیم هامون هم بارگیری کرده است اما حالا حتی عکس ها هم نشان می دهد که هامون گرد و غبار را تسکین داده است.

مدیر طرح ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با بیان اینکه تصویب آیین نامه گرد و غبار که به تصویب هیات دولت رسید دست ما را بازتر کرده و امیدوارم بتوانیم برنامه جامع عمل مان را عملیاتی کنیم، ادامه داد: طرح تدوین سند ملی منشاء و بررسی گزارش های نهایی آن بخشی از اقدامات ما بوده که برای ۱۲ استان یعنی حدود نیمی از کشور انجام شده است و امیدواریم با سرعت زیاد آن را به برنامه جامع عمل بدل کنیم.

شجاعی در پاسخ به این سئوال معصومه ابتکار که برنامه عمل استان سیستان و بلوچستان چه زمانی آماده می شود، گفت: اگر شبانه روز کار کنیم طی یک ماه و نیم تا دو ماه بعد آماده خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش هایی که انجام دادیم مکانیزم وقوع باد را خوب شناختیم و علت بادهای ۱۲۰ روزه سیستان را بررسی کردیم که این موضوع نشان می دهد نحوه شکل گیری «گل بادها» در وقوع گرد و غبار بسیار موثر است.

مدیر طرح ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با بیان اینکه راهکارهای مدیریتی و اجرایی پس از تلفیق با راهکارهای دستگاه های دیگر ارائه خواهد شد، افزود: اکنون در شرایطی که کار به هشدار می رسد دستمان خالی است تلاش کردیم در این فاصله دو کار را انجام دهیم یکی، نصب فیلتر روی کولرها بود که مردم اعلام کردند هوا را تلطیف کرده است و دوم اینکه با کمک دانشگاه ماسکی را آماده کرده ایم تا در اختیار مردم قرار دهیم.

سعید متصدی معاون سازمان حفاظت محیط زیست تذکر داد: با توجه به اینکه ماسک ها ذرات ۲.۵ میکرون را فیلتر نمی کند و از طرفی وجود ماسک باعث می شود فرد احساس امنیت کند مردم را بیشتر در معرض آلودگی قرار خواهد داد و از این رو بهتر آن است که هزینه انجام شده برای تهیه ماسک صرف کارهای زیربنایی تر شود.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------