واکسیناسیون هپاتیت C متولدین قبل از 68 در دستور کار وزارت بهداشت



 اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی ,وزارت بهداشت

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از برنامه وزارت بهداشت برای حذف هپاتیت C تا سال 2030 در ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدمهدی گویا در نشست خبری روز جهانی هپاتیت در خصوص برنامه وزارت بهداشت برای ریشه‌کنی هپاتیت C تا سال 1410 اظهار کرد: برنامه‌ی حذف هپاتیت‌های ویروسی تا سال 2030 در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد.

این برنامه برای حذف هپاتیت‌های ویروسی است که از طریق خون، فرآورده‌های خونی و تماس جنسی منتقل می‌شود.  این حرف به این معنی است که ما میزان ابتلا به بیماری را تا جایی پایین بیاوریم که دیگر مشکل بهداشتی عمده‌ کشور نباشد و همچنین موارد جدید ابتلا به حداقل ممکن برسد.

وی افزود: دو روش برخورد متفاوت برای هپاتیت‌های ویروسی وجود دارد. هپاتیت B واکسن دارد که بسیار کم‌عارضه است و تمام کسانی که امکان ابتلا به آن را دارند می‌توانند به راحتی واکسینه شوند. سال 1385 وزارت بهداشت تصمیم گرفت سراغ گروه‌های در معرض انتقال از طریق تماس جنسی برود در نتیجه در یک برنامه چهارساله متولدین سال‌های 68 تا 71 را که در سن آغاز باروری بودند واکسینه کرد.

مدیر مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت برنامه آینده این وزارتخانه را واکسیناسیون متولدین قبل از سال 68 اعلام کرد و گفت: در کشور گروه‌هایی وجود دارند که در معرض خطرات جدی‌تری وجود دارند مانند زندانیان که 35 هزار نفر از آن‌ها در برابر ابتلا به هپاتیت B، واکسینه شدند که امسال نیز باقیمانده آن‌ها با همکاری وزارت بهداشت و سازمان زندان‌ها واکسینه خواهند شد. ما تلاش کردیم که سایر گروه‌های پرخطر مانند معتادان تزریقی را نیز پوشش دهیم.

گویا تصریح کرد: هپاتیت C، واکسن ندارد و مهم‌ترین ویژگی آن انتقال از فرد آلوده به دیگران است. اگر فرد مبتلا به این عفونت را درمان کنیم به منزله پیشگیری و جلوگیری از انتقال این عفونت به دیگران است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه تا پیش از این درمان هپاتیت C بسیار دشوار و داروی آن همراه با عارضه بود اظهار کرد: امروزه درمان این بیماری به نوع خوراکی تغییر کرده و عوارض آن نیز بسیار کاهش پیدا کرده است همچنین طول دوره درمان به سه تا شش ماه کاهش یافته است.98 درصد موارد نیز به طور کامل درمان می‌شوند اگر ظرف 15 سال این برنامه را اجرا کنیم جزو اولین کشورهایی خواهیم بود که به هدف حذف این بیماری می‌رسیم.

به گفته وی موارد ابتلا به هپاتیت C در میان گروه‌های پرخطر بسیار زیاد است و 38 درصد معتادان تزریقی به این عفونت مبتلا هستند.

گویا همچنین به کاهش قیمت این دارو نیز اشاره کرد و گفت: دارویی که در بازارهای جهانی با قیمت 70 میلیون تومان فروخته می‌شد، امروز در کشور برای یک دوره درمان سه ماهه به مبلغ 2.5 میلیون تومان فروخته می‌شود.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------