رواج "نذر اشتغال" در بازار کار/ در بیکاری جوانان چقدر سهم دارید؟



 اخباراجتماعی,خبرهای   اجتماعی , بیکاری

اصرار به استفاده از کالاها و برندهای خارجی بیکاری می‌آورد و ما ناخواسته در بیکار ماندن افراد سهیم می‌شویم؛ اما کسانی که کانتیتری قاچاق می‌کنند قطعا خیانت بزرگی در حق جوانان مرتکب می‌شوند.

به گزارش مهر، کارشناسان می گویند سال هاست فرهنگی در کشور شکل گرفته که افراد استفاده از کالاهای تولید خارج را مزیت شمرده و در بیشتر موارد آن را به تولیدات داخلی ترجیح می دهند. ورود برندهای گوناگون به کشور باعث شده تا بازارها در تسخیر تولیدات خارجی در آید.

شاید برخی به درستی بگویند برخی تولیدات داخلی از کیفیت پایینی برخوردار هستند و از اینرو ترجیح بر این است که کالای تولید خارج استفاده شود. این حرف در مورد برخی کالاها واقعا درست است و برخی تولیدکنندگان نتوانسته اند در ارتقاء کیفیت تولیدات و ارائه خدمات پس از آن به اندازه برندهای خارجی موفق باشند، اما حمایت مصرف کننده داخلی می تواند گام به گام تولیدات داخلی را به سمت بهبود سوق دهد.

مسئله مهم این است که امروز بیکاری جوانان به بزرگترین و پیچیده ترین دغدغه و مشکل داخلی کشور تبدیل شده و هر ایرانی باید تلاش کند تا سنگی را از پیش پای بیکاری جوانان بردارد. ما ناخواسته در مسیری افتاده ایم که در بسیاری از موارد به مصرف کننده تولیدات و محصولات خارجی تبدیل شدیم و این فکر باید تغییر کند.

بدتر از رواج شدید فکر استفاده از کالاهای تولید خارجی، وجود نامبارک پدیده قاچاق و فعالیت شبکه های گسترده و مافیایی قاچاق کالاها و محصولات خارجی به کشور حتی از طریق مبادی رسمی و به ورت انبوه و کانتینری است که قائدتا خیانت بزرگی را در بیکار ماندن جوانان این مرز و بوم مرتکب شده و می شوند.

خیانت دست‌های آلوده قاچاق به اشتغال جوانان
آن فرد قاچاقچی که تنها به سود خود فکر می کند شاید به این فکر نکرده باشد که دستش به خیانت باز شده و فعالیت های زیرزمینی وی باعث تضعیف تولیدات داخلی و ایجاد اشتغال برای خارجی ها می شود. او ممکن است سودی را از فروش قاچاق به جیب بزند که هزینه اش را هزاران جوان فارغ التحصیل دانشگاهی داده باشند.

مسلم خانی در گفتگو با مهر با بیان اینکه در شبکه سازی کسب و کار ۲۸ الگوی بین المللی وجود دارد گفت: ما باید این سوال را از خودمان بپرسیم که نقش ما به عنوان یک معلم، یک خانه دار، استاد دانشگاه، راننده تاکسی، نجار و ... در بیکار ماندن جوانان کشورمان چقدر است؟

این کارشناس عالی کارآفرینی اظهارداشت: زمانی که فرهنگ استفاده از کالاهای تولید خارج از فلان برند و شرکت را ترویج می کنیم ناخواسته به بیکاری جوانانمان دامن می زنیم و در آن نقش داریم. برخی می گویند تمام لباس هایی که خریداری می کنند از فلان مارک معتبر بین المللی است؛ بنابراین ما در بیکاری جوانان نقش داریم و می توانیم به عنوان یک ایرانی در خرید کالای ایرانی و اشتغال جوان خودمان نقش داشته باشیم.

خانی ادامه داد: ما باید تلاش کنیم تا یک کسب و کار به وجود بیاید و ماندگاری داشته باشد. راز ماندگاری کسب و کارها این است که مردم به محصولات تولید داخل رو بیاورند و از آنها استفاده کنند، البته انتقادات فراوانی به کیفیت و خدمات پس از فروش وجود دارد ولی تا مردم حمایت نکنند آن مشکلات نیز حل نخواهد شد.

این کارشناس عالی بازار کار افزود: همه مشکلات کسب و کار و بیکاری به دولت ها و حاکمیت بر نمی گردد هرچند که آنها نیز موظفند به تکالیف و مسئولیت های خود عمل نمایند. خوشه های کسب و کار می توانند مشاغل را در یک رابطه مشخص و مدون تعاملاتی را در ۱۱ مدل برقرار کنند.

سهم تک تک ما در بیکاری جوانان
وی تاکید کرد: اولین تعامل این است که کسب و کارها در طول هم هستند و می توان مجموعه ای از کسب و کارها را در یک مدل مجتمع کرده و بین آنها رابطه برقرار کنیم. ما در قالب خوشه های کسب و کار می توانیم همسویی و همگرایی را به عنوان محور اول کار قرار دهیم.

به گفته خانی، در شبکه سازی کسب و کار باید بتوانیم تعاملات مثبتی را ایجاد کنیم که به کاهش قیمت تمام شده تولیدات بیانجامد. یک موضوع دیگر اصل تقسیم کار است که می تواند کیفیت و کمیت تولیدات را افزایش دهد و در این بخش دیگر لازم نیست افراد در تمام فعالیت ها تخصص داشته باشد و حرفه ای شود.

این کارشناس عالی کارآفرینی تصریح کرد: اخیرا نذری در کشور ما اتفاق افتاده که بسیار حائز اهمیت است و آن «نذر اشتغال» است که در قالب آن افراد می آیند به اشتغال یک جوان کمک می کنند و به عنوان نمونه فرد می رود ضمانت بانکی جوانی را می پذیرد که آشنایی ندارد و یا کارگاهی خالی در اختیار افراد است و آن را به مدت معینی با اجاره کمتر و یا رایگان در اختیار قرار می دهند.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه موسسات خیریه نذر اشتغال هم در کشور ایجاد شده است و در این زمینه ها ما نیازمند باور داشتن و اعتماد به همدیگر هستیم که جزو سرمایه های اجتماعی کشور محسوب می شود. سرمایه اجتماعی در کسب و کار بسیار تاثیر شگرفی خواهد داشت و شبکه هایی که به یکدیگر اعتماد می کنند، بهره وری نیز بالا می رود و ما باید به دنبال استقرار و نهادینه کردن سرمایه های اجتماعی باشیم.

رواج نذر اشتغال در بازار کار ایران
این کارشناس عالی کارآفرینی اظهارداشت: اصل دیگر در موفقیت کسب و کارها این است که ما می توانیم نهادها و دپارتمان های تخصصی در این بخش ایجاد نماییم به این معنا که بتوان توانمندی های جدیدی را ایجاد کرد و به دنبال مشتریان داخلی و بین المللی و ارتباطات با دستگاه ها و وزارتخانه ها بود. می توانیم این واحدها را ایجاد کنیم به نحوی که کل خوشه کسب و کار بتواند از خدمات آن بهره مند شود.

خانی گفت: در شبکه سازی یکی از روش های برقراری ارتباط با گروه های هدف انتقال تجارب و یافته ها است و بتوانیم اطلاعاتی را در اختیار دیگران قرار دهیم. ما در خوشه های کسب و کار بیشتر از تبلیغات به روابط عمومی احتیاج داریم.

این کارشناس عالی بازار کار تصریح کرد: کسانی که می روند کالای قاچاق می کنند که قائدتا در پشت صحنه به شبکه های قانونی وصل هستند به بیکاران کشور خیانت می کنند و حتما در مقابل بیکاری جوانان کشور مسئول هستند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------