قوانین نانوشته؛ مانع اصلی کار زنان



 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,کار زنان

 روز گذشته کمیته سیاسی مجمع زنان اصلاح‌طلب به‌مناسبت آغاز کار فراکسیون زنان مجلس بیانیه‌ای را به این فراکسیون فرستاد.

در این بیانیه ضمن اشاره به اینکه این فراکسیون بایستی هدایت گر نمایندگان به سوی حل مشکلات سیاسی و اجتماعی زنان باشد، تعدادی از مطالبات زنان را به این نمایندگان یادآور شد. یکی از مسائل مهم زنان درکنار تحکیم خانواده و تاکید بر نقش زنان در خانواده، بحث اشتغال آنان است. اشتغال زنان همواره جز مسائل پرحاشیه و بحث برانگیز بوده است.

 

به‌طوری که در سال‌های اخیر بارها اظهارنظرهای مختلفی در این خصوص کردند. از جمله این اظهارنظرها مربوط به یکی از نمایندگان زن مجلس بود که کار اصلی زنان را خانه داری، همسرداری و پرورش فرزندان دانسته بود. البته واکنش‌ها به این اظهارنظر بسیار زیاد و حتی ضد و نقیض بود اما آنچه مهم است تغییر وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور است. در شرایطی که سن ازدواج بالا رفته و تعداد دختران مجرد افزایش یافته است و این امر وضع اشتغال و زندگی آنان را تحت تاثیر قرار داده، لذا نیازمند تغییر اساسی در ساختار قوانین و هم چنین تغییر نگرش‌هاست. این دوره از مجلس هم با حضور تعداد بیشتری از نمایندگان زن می‌تواند در پاسخگویی به مطالبات اصلی زنان نقش به سزایی داشته باشد.


قوانین نوشته و نانوشته اصلاح شود
برخی از قوانین کشور نیاز به بازبینی دارند و این وظیفه نمایندگان مجلس است که به این موضوع رسیدگی کنند. حال با حضور تعداد بیشتری از نمایندگان زن در مجلس دهم بارقه‌های امید برای تغییر قوانین تبعیض آمیز و تاریخ گذشته درباره زنان و اصلاح آنها افزایش یافته است.خصوصا افزایش حضور زنان اصلاح طلب و تاکید این گروه بر تحقق مطالبات زنان بار دیگر نگاه‌ها را به سمت اصلاح چرخانده است.

 

در همین راستا، شهربانو امانی در گفتگو با ابتکار، با تاکید بر تاثیر نقش زنان حاضر در مجلس به رفع موانع زنان گفت: نمایندگان زن این دوره می‌توانند قوانین نوشته شده و نانوشته را اصلاح کنند تا زنان بتوانند در پست‌های مهم تصمیم گیری، تصمیم سازی و همچنین مدیریت‌های کلان کشور نقش به سزایی را ایفا کنند. وی اشاره کرد: زنان در این صورت می‌توانند با توجه وضعیت دانش آموختگی و تجربه‌هایی که کسب کردند، برای زندگی شرافت‌مندانه و با کرامت خودشان در جایگاهشان قرار گیرند و این در حیطه فعالیت نمایندگان است. وی افزود: نمایندگان زن با فعال شدن و ایفای نقش در بخشهای مختلف می توانند از ضمن گزارش‌گیری از مسئولان اجرایی کشور، شرایط را برای زنان بهتر کنند.


هنجارهای کشور تغییر کرده است
هم‌چنین نماینده پیشین مجلس ضمن تاکید به تغییرات فرهنگی کشور اظهار کرد: با توجه به جابجایی هنجارهای کشور، بالا رفتن سن ازدواج و مسائل اجتماعی- فرهنگی پیرامون آن، دختران بازمانده از ازدواج جمعیت زیادی را تشکیل می دهند که به‌دلیل دگرگونی ساختار اجتماعی کشور درصورتی که این زنان اشتغال نیابند، جامعه، دیگر جامعه سنتی‌ نیست که هزینه زندگی شان را پدر یا برادر تامین کند، لذا با مشکل مواجه می‌شوند. وی اشاره کرد: مردان جامعه هم به تنهایی هزینه زندگی را تامین نمی کنند چراکه امروزه زنان پا به پای مردان برای تامین هزینه های زندگی کار می کنند. شهربانو امانی تاکید کرد: اگر نگرش و استراتژی ما این باشد که زنان نیمی از سرمایه‌های اجتماعی و انسانی کشور را در پیشرفت و توسعه کشور دارند، آن‌ها می‌توانند با توانمندی‌، تجربه و دانش آموختگی در این عرصه حضور یابند.


به حضور زنان نیاز داریم
هم چنین امانی با اشاره به بحث‌های مقام‌ معظم رهبری درباره قاچاق، که هر یک میلیارد دلار واردات قاچاق وغیرقاچاق نزدیک صدهزار فرصت شغلی را از جوانان یک سرزمین می‌گیرد، خاطرنشان کرد: طبیعتا وقتی بحث سرمایه گذاری باشد خصوصا در سالی که به نام سال اقتصاد مقاومتی نام گذاری شده و هم‌چنین اقتصاد بدون نفت که بحث آن سال‌های سال ادامه داشته، به نیروی کاری نیاز داریم که بتواند بازار کسب و کار را بزرگ‌تر و پررونق‌تر کند؛ این‌جاست که نیروی کارآمد و توانمندتری مورد‌نیاز خواهد بود. شهربانو امانی بیان کرد که بازار کار ایران مانند کشورهای توسعه یافته نیست که جمعیت جوانش را به نوعی از کشورهای در حال توسعه تامین کند، لذا به حضور زنان نیاز است.


بخشنامه‌های تبعیض آمیز زیاد است
امانی با بیان اینکه جمعیت زنان بیکار دوبرابر مردان است، گفت: برای اشتغال زنان بایستی بسترسازی شود، یکی از بسترسازی‌ها تغییر‌نگرش است. تغییر نگرش بیشتر در قوانین نانوشته به نسبت قوانین رسمی اعمال می شود. این نماینده مجلس اشاره کرد که در مورد اشتغال زنان هیچ محدودیتی قانونی وجود ندارد، اما یک سری بخشنامه‌ تبعیض آمیز وجود دارد.


اولویت مجلس؛ اصلاح شاخص های توسعه
نماینده پیشین مجلس درباره اولویت مجلس درراستای بهبود اشتغال زنان گفت: درصورتی‌که امنیت سرمایه‌گذاری و ثبات سیاسی نهادینه شود، ریسک‌ سرمایه گذاری پایین بیاید و فساد نهادینه‌شده ساختاری کمتر گردد، می تواند به رونق اقتصادی و بازار کسب و کار کمک کرد. امانی با اشاره به افزایش نرخ رشد در دولت یازدهم اظهار کرد: این مقدار در زندگی مردم قابل لمس نیست ولی با توجه به نرخ بالای تورمی که بازمانده دولت قبل بود، نرخ رشد رو به بهبود است. وی اولویت مجلس را کمک به اصلاح شاخص های توسعه دانست و گفت: با شروع کار مجلس، برنامه ششم در دستورکار این نهاد است که این یکی از مهمترین وظایف مجلس است.


کار روحانی درست بود
امانی گفت:کار دکتر روحانی در تعویق آزمون استخدامی بسیار درست بود و باید بستر لازم برای استفاده از توان کار زنان توانمند و دانش آموخته ایجاد شود. این کار با دستور رئیس جمهوری به تعویق افتاد تا بحث‌های محدود کننده و تبعیض آمیز زنان حل شود. امانی در خصوص عملکرد دولت در حوزه زنان تاکید کرد: دولت قبل بیش از یک میلیون و دویست‌هزار نفر نیرو وارد بخش اجرایی کرده بود که بدنه دولت با جذب نیروهای غیرتخصصی پرشده بود و این کاملا خلاف قانون است. اصلاح اوضاع کار سخت و زمانبری است در شرایطی که بدنه بخش خصوصی و هم بخش دولتی بزرگ و ناتوان تر شده و بهره وری سیستم اجرایی کشور به‌شدت پایین آمده است. وی افزود: منتها با اصلاح رویکردها، باورها و تغییر نگرشهایی که شروع شده شرایط بهتر شده است که البته این امر لازم بود ولی کافی نیست.


هیئت دولت به اندازه رییس‌جمهوری دغدغه‌مند نیست
این فعال اصلاح‌طلب درباره اصلاح رویکردها از سوی دولت گفت: متاسفانه هیئت دولت به اندازه شخص آقای روحانی هم دغدغه لازم را نداشت و هم دستور رییس‌جمهوری را در حوزه وظایف خود انجام نداد. وی تاکید کرد: مثلا در وزارت خارجه برای اولین بار بود که سفیر زن داشتیم که البته قرارست افزایش یابد. در وزارت نفت برای اولین بار است که یک معاون زن می بینیم یا برای اولین بار رییس سازمان استاندارد یک خانم است که اینها قابل احترام است.


سیستان و بلوچستان نمونه بارز اشتغال زنان
امانی اشاره کرد: ما در قرن بیست‌و‌یکم به دنبال اولین‌ها هستیم که خوب نیست اما این روند شروع شده و من امیدوارم شتاب بیشتری گیرد. در این خصوص می توان استان سیستان بلوچستان را مثال زد که بیش از چهل مدیرکل و فرماندار و معاون استاندار زن در استان کاملا توسعه نیافته از حیث شاخص‌های توسعه و استان کاملا بومی، قومی و مذهبی می بینیم که به خوبی از توان مدیریتی زنان بهره می‌گیرند و این زنان هم با دلسوزی و دقت مهربانی بیشتر کار می‌کنند.

 

امانی افزود: البته این الگوها را دولت یازدهم بایستی در همه استان‌ها پیاده کند. وضعیت اشتغال زنان نیازمند فعالیت‌های بنیادین و اساسی در زمینه های فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی است. یکی از نمادهای بارز تغییر نگرش جامعه نسبت به اشتغال زنان افزایش تعداد نامزدهای انتخابات اخیر مجلس بود که درنهایت بالاترین تعداد از زنان به مجلس راه یافتند. امیدست همین زنان بتوانند در تغییر ساختارهای اشتغال به نفع زنان تاثیرگذار باشند و این روند در سیاست‌های کلان کشور دنبال شود تا شرایط اشتغال زنان بهتر شده و موانع راه برطرف شود.


 اخبار اجتماعی  -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------