صدور شناسنامه و کارت ملی برای هر افغانستانی



 اخباراجتماعی ,خبرهای   اجتماعی , افغانستان

معاون سخنگوی «عبدالله عبدالله » گفت: قرار است برای هر افغانستانی یک شناسنامه هوشمند و یک کارت که تمام اطلاعات شخصی در آن ثبت خواهد شد، بین مردم توزیع شود.

به گزارش فارس، چندی است برخی رسانه‌های محلی گزارش‌های ضد و نقیضی را مبنی بر اینکه قرار است دولت کابل برای هر افغانستانی 2 سند هویت یا همان شناسنامه توزیع کند، منتشر می‌ کنند.

توزیع شناسنامه‌های هوشمند برای تمام مردم افغانستان، یکی از پیش‌نیازهای برگزاری انتخابات پارلمانی برشمرده شده و رئیس جمهور و رئیس اجرائیه دولت وحدت ملی نیز به آن متعهد شده بودند.

روند توزیع این شناسنامه‌ها تاکنون فراز و فرودهای زیادی را پیموده و در کنار اخراج چند صد کارمند آن، طرح آن از سوی اعضای شورای ملی افغانستان نیز تأیید نشده است.

توزیع یک شناسنامه و یک کارت اطلاعاتی
با این حال، «جاوید فیصل» معاون سخنگوی «عبدالله عبدالله» رئیس اجرائیه دولت وحدت ملی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه دولت روی طرح جدیدی کار می‌کند، احتمال توزیع 2 شناسنامه به یک افغانستانی را تکذیب کرد.

فیصل افزود: بر اساس طرح جدید، قرار است به هر افغانستان یک شناسنامه داده شود که دارای یک پایگاه داده «Data Base» است و علاوه بر آن یک کارت اطلاعات نیز داده می‌شود.

وی تصریح کرد: در پایگاه داده تمام اطلاعات شخصی دارنده شناسنامه درج می‌شود و این اطلاعات در کارت اطلاعاتی افغانستانی‌ها نیز دیده می‌شود.

معاون سخنگوی عبدالله تصریح کرد که شناسنامه هوشمند دارای اعتبار کامل بوده و کارت اطلاعاتی هیچ اعتباری نخواهد داشت و تنها اطلاعات دارنده شناسنامه در آن رویت خواهد شد.

توزیع شناسنامه بر اساس قانون «ثبت احوال جمعیت»
جاوید فیصل در پاسخ به این پرسش که آیا اطلاعاتی مانند قوم، دین و مذهب در شناسنامه هوشمند دیده خواهد شد یا خیر، گفت: این شناسنامه‌ها قرار است بر اساس قانون «ثبت احوال جمعیت» که از سوی پارلمان تصویب و مورد تأیید رئیس جمهور افغانستان نیز قرار گرفته توزیع شود.

وی تصریح کرد: هر آنچیزی را که این قانون مجاز بدارد در شناسنامه‌های هوشمند رویت خواهد شد، اما تمام اطلاعات شخصی افراد در پایگاه داده و کارت اطلاعاتی که در کنار شناسنامه به افغانستانی‌ها توزیع خواهد شد، رویت می‌شود.

«اشرف‌غنی» طرح جدید را تأیید کرده است
جاوید فیصل در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه طرح جدید شناسنامه‌های هوشمند در اختیار طرف‌ها و نهادهای همکار و دولتی بویژه ریاست جمهوری افغانستان قرار گرفته، گفت: این طرح از سوی رئیس جمهور افغانستان نیز مورد تأیید قرار گرفته است.

وی افزود: هم‌اکنون بحث روی اینکه این طرح چگونه و چه زمانی اجرا و به شهروندان شناسنامه‌های هوشمند توزیع شود، جریان دارد.

معاون سخنگوی عبدالله عبدالله در پایان سخنان خود اعلام کرد که هر زمانی بحث‌ها و گفت‌وگوهای جاری پایان یافت، زمان آغاز توزیع شناسنامه‌های هوشمند مشخص و اعلام خواهد شد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------