ارائه کد رهگیری به متکدیان



 اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی ,متکدیان

در چندسال گذشته شهرداری تهران گشت مخصوص کودکان کار و خیابان را ایجاد کرده بود، اما این گشت پس از سال ۸۸ تعطیل شد

یک مقام مسئول در سازمان بهزیستی کشور از عملیات جمع‌آوری متکدیان تهران و جذب کودکان بی‌سرپرست خبر داده است. حبیب ا... مسعودی فرید در حالی از همکاری سازمان بهزیستی با نیروی انتظامی، استانداری و شهرداری تهران و ... برای ساماندهی متکدیان و کودکان بی سرپرست خبر داده است که در سال‌های گذشته در موارد مختلف شاهد اجرای طرح‌های ضربتی در این زمینه بوده ایم که عملا موفقیتی از اجرای آنها حاصل نشده است. آنطور که معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور عنوان می‌کند طرح جدید متفاوت با طرح‌های قبلی است و مسئولان سعی دارند با دادن کد شناسایی به متکدیان از بازگشت آنها به خیابان جلوگیری کنند.

به گزارش ارمان، بر اساس آیین‌نامه‌ ساماندهی کودکان کار و خیابان سازمان بهزیستی کشور موظف است با همکاری و مشارکت شهرداری، انجمن‌های خیریه، تشکل‌های غیردولتی و نیروی انتظامی و با استفاده از مددکار اجتماعی (در قالب تیم تخصصی سیار یا مستقر در مراکز که با همکاری شهرداری‌ها سازماندهی خواهد شد) نسبت به شناسایی، جذب، پذیرش و توانمند‌سازی کودکان خیابانی در تمامی مراکز استان‌ها اقدام کند. در مورد جمع آوری معتادان متجاهر نیز مدت‌هاست که مسئولان مختلف مرتبط با حوزه اعتیاد بر ناکارآمدی ماده ١۶(جمع‌آوری اجباری معتادان) در شرایط فعلی جامعه و البته جامعه آماری معتادان تاکید می‌کنند.

توانمندسازی به جای جمع‌آوری

سال ۹۴ ستاد مبارزه با مواد مخدر در جریان اجرای یک طرح ضربتی و با تایید نظر استاندار تهران حدود ۶۰۰ معتاد متجاهر را به مرکز شفق منتقل کرد، اما این معتادان زمان زیادی در این مرکز نماندند. کودکان کار و خیابان نیز توسط گشت‌هایی که به‌صورت همزمان معتادان متجاهر، متکدیان، زنان خیابانی و دیگر آسیب‌دیدگان را جمع‌آوری می‌کنند ساماندهی می‌شوند. این در حالی است که در چندسال گذشته شهرداری تهران گشت مخصوص کودکان کار و خیابان را ایجاد کرده بود، اما این گشت پس از سال ۸۸ تعطیل شد.تعداد زیادی از این کودکان به‌ دلیل داشتن تبعیت افغان، ثابت‌نشدن بدسرپرستی و... به خیابان بازمی‌گردند.

 

سال ۹۳ حبیب‌ا... مسعودی فرید، مدیرکل وقت امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی کشور، گفته بود: «روند توانمند‌سازی‌ هر کودک کار به شش‌میلیون‌تومان اعتبار نیاز دارد، سال گذشته پنج‌هزار کودک توسط سازمان بهزیستی ساماندهی شدند و به این ترتیب برای اعمال رویکرد توانمندسازی در مورد این کودکان به ۳۰‌میلیاردتومان اعتبار نیاز است.» او گفته بود با جمع‌آوری کودکان کار و خیابان از سطح خیابان‌ها مخالفیم، چرا که در جمع‌آوری نگاه قهری حاکم است. مسعودی فرید از راه‌اندازی پایلوت مراکز روزانه ارائه خدمات به کودکان کار و خیابان و اعطای کد رهگیری به این کودکان خبر داده بود.

اجرای آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان

حالا این روزها به نظر می رسد آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان در مرحله اجراست، طوری که ماه گذشته محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرحی مشترک با قوه قضائیه، شهرداری تهران و نیروی انتظامی خبر داد که بر اساس آن و با ایجاد سه مرکز نگهداری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی که در تهران به صورت رسمی آغاز به کار خواهند کرد، کلانشهر تهران از وجود کودکان کار و خیابانی پاک خواهد شد. روز گذشته هم معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از عملیات جمع‌آوری متکدیان تهران و جذب کودکان بی‌سرپرست خبر داد.حبیب‌ا... مسعودی فرید ، با بیان آنکه این عملیات به ریاست استاندار تهران و با همکاری فرمانداری تهران، نیروی انتظامی، شهرداری، سازمان بهزیستی کشور و... صورت می‌گیرد، گفت: در این طرح جمع‌آوری و مسئولیت سه گروه بیماران روانی مزمن، کودکان زیر ۱۸ سال و همچنین سالمندان با سازمان بهزیستی کشور است.

 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: پیش از هرچیز نیاز است تا این افراد احراز هویت شوند زیرا معمولا متکدیان یا فاقد اسناد و اوراق هویتی هستند و یا خود را مجهول‌الهویه اعلام کرده و هویت خود را پنهان می‌کنند. به همین دلیل در مواجهه با این قشر احراز هویت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. او ادامه داد: باید به هر یک از این افراد پس از احراز هویت یک کد ویژه و اختصاصی داده شود تا در صورت جمع‌آوری مجدد متوجه پیشینه خدماتی این افراد باشیم که البته نمی‌توان کد ملی افراد را به عنوان این کد در نظر گرفت. به گزارش ایسنا، مسعودی‌فرید ادامه داد: این کمبود فضا در کلانشهر تهران وجود دارد. این در حالی است که حتی در برخی شهرستان‌ها مراکز بهزیستی دارای ظرفیت خالی نیز هستند.

یارانه خانواده‌هایی که از کودکان بهره‌کشی می‌کنند قطع شود

در کنار این فعالیت بهزیستی در شناسایی کودکان کار، روز گذشته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش به وزارت رفاه پیشنهاد داده است تا یارانه خانواده‌هایی که مانع تحصیل فرزندانشان می‌شوند و به نوعی از آنها بهره‌کشی و سوء استفاده می‌کنند قطع شود که این مساله فعلا در حال بررسی است. به گزارش آنا، حمید دیمه‌ور، افزود: برخی خانواده‌ها نیز به دلیل مشکلات اقتصادی مانع ادامه تحصیل فرزندانشان می‌شوند که وزارت آموزش و پرورش در تلاش است با حمایت مالی زمینه را برای تحصیل این دسته از دانش آموزان فراهم کند.

 

همچنین روز گذشته استاندار تهران با بیان اینکه جمع‌آوری معتادان متجاهر فضای عمومی و ظاهری پایتخت را بهبود می‌بخشد، تصریح کرد: جمع‌آوری معتادان متجاهر و ساماندهی آنها نسبت به گذشته بهتر و کامل‌تر شده است. در رابطه روند بهبود معتادان متجاهر و ساماندهی آنها تا حدودی، مضیقه مالی داریم و نیازمند ۱۸ تا ۲۰ میلیارد تومان در این زمینه هستیم، چرا که هزینه ساماندهی هر معتاد متجاهر روزانه ۱۰ هزار تومان است. به گزارش تسنیم، ‌سید حسین هاشمی افزود: بخشی از متکدیان در زیرمجموعه باندهای تکدی‌گری فعالیت می‌کنند. برخی دیگر از متکدیان در استان تهران نیز درآمد هنگفتی به جیب می‌زنند و ماهانه بین سه، هفت و ۲۰ میلیون تومان درآمد کسب می‌کنند.

متولی اصلی آسیب‌های اجتماعی مشخص نیست

یکی از اعضای شورای شهر تهران در مورد طرح‌های اجرا شده توسط بهزیستی و شهرداری برای جمع‌آوری معتادان متجاهر و کودکان کار به «آرمان» می گوید: بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر و کودکان کار مانند دادن مسکن به بیمار سرطانی است و باید ریشه ای به این مسائل پرداخته شود و از برخوردهای انتظامی خودداری شود. غلامرضا انصاری می افزاید: تا زمانی که متولی مشخصی در بحث آسیب های اجتماعی وجود نداشته و این مسائل در سطح ملی مطرح نشود این نوشداروهای مقطعی مانند طرح های ضربتی جمع آوری اجرا می شود در حالی که راهگشا نیست.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------