معاون وزیر آموزش و پرورش: ما اشتباهاتی که در جریان هدایت تحصیلی وجود داشت را می‌پذیریم



  اخباراجتماعی ,خبرهای   اجتماعی , آموزش و پرورش

 رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه ما اشتباهاتی که در جریان هدایت تحصیلی وجود داشت را می‌پذیریم، گفت: آموزش و پرورش باید راه را خوب نشان می‌داد. خانواده‌ها توجه داشته باشند که انتخاب رشته‌های فنی و حرفه‌ای، تضمین‌کننده اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات بیکاری جوانان ما در آینده است.

 به  گزارش خبر آنلاین  ؛حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان در دومین تور رسانه‌ای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش از شرکت صنایع آموزشی کشور اظهار کرد: در برنامه‌ریزی دوره جدید تحصیلی، علاوه بر دوره ابتدایی، 4 رشته ریاضی، علوم انسانی، معارف و تجربی در بخش نظری داریم و در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیز بیش از 170 رشته ارائه می‌شود.

وی افزود: در رویکرد جدید آموزشی تنها به مباحث تئوریک نمی‌پردازیم. تفکر و حکمت یکی از حوزه‌های یادگیری است که در آن به دنبال نوآوری، خلاقیت و ابتکار هستیم و براساس آن دروسی چون تفکر و سبک زندگی، درس‌های اصلی را اعمال می‌کنند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به تولید بسته‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: بسته‌های آموزشی مجموعه‌ای برای تسهیل، تعمیق و پایدار کردن آموزش‌هاست و سازمان طی چند سال اخیر اقدام به تولید این بسته‌ها کرده است. به منظور بسط این فعالیت، از مشارکت بخش خصوصی نیز کمک گرفتیم.

محمدیان ادامه داد: یکی از شرکت‌های وابسته به آموزش و پرورش که سرمایه‌گذار آن صندوق ذخیره فرهنگیان است، تحت عنوان شرکت صنایع آموزشی با قدمت چند ده ساله پشتیبان تولید بسته‌های آموزشی است و آنچه را که در برنامه درسی لازم است، تولید می‌کند به شرط آنکه از استانداردهای لازم، برخوردار باشد و از سازمان پژوهش مجوز دریافت کند.

وی در ادامه به 4 درس جدیدالتالیف پایه دهم با عناوین "انسان و محیط زیست"، "کارآفرینی و تولید"، "تفکر و سواد رسانه‌ای" و "انسان و سلامت"، اشاره کرد و گفت: این دروس ناظر بر رشد سیاسی - اجتماعی دانش‌آموزان هستند و کتابی چون انسان و سلامت به نیازهای دانش‌آموزان در سنین 16 تا 18 سالگی پاسخ می‌دهد و از دوره بلوغ گرفته تا آموزش‌های پیش از ازدواج را در برمی‌گیرد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: در درس محیط زیست نیز مباحث ویژه دانش‌آموزان در سنین 15 تا 18 سالگی ارائه می‌شود که باید فرزندان ما با آنها در این سنین با آن آشنا شوند و در طول زندگی به آنها پایبند باشند.

محمدیان درباره زمان توزیع کتب درسی گفت: با تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران ما کتاب‌های درسی طبق زمان‌بندی وارد فرآیند آماده‌سازی شدند و اکنون کتاب‌ها در استان‌ها توزیع شده و در انبارها نگهداری می‌شوند. کتاب‌های جدید پایه دهم نیز به تازگی از زیر چاپ در آمدند و به استان‌ها ارسال می‌شوند. توزیع کتب درسی از 15 شهریورماه کلید می‌خورند و تلاش می‌کنیم هیچ دانش‌آموزی بدون کتاب نماند. امسال تیراژ کتب درسی بین 130 تا 135 میلیون جلد است.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره توزیع متوازن رشته‌های تحصیلی و هدایت تحصیلی در سال جاری گفت: برنامه درسی در آموزش و پرورش مبتنی بر نیازها شکل می‌گیرد، یکی از مراجع نیازسنجی ما اسناد بالادستی است، دومین مرجع نیازسنجی نظر کارشناسان و صاحبنظران، سومین مرجع نیازهای خانواده‌ها و جامعه و چهارمین مرجع امکانات موجود است. این مجموعه در قالب برنامه درسی اعتباربخشی می‌شود و در نهایت به تولید محتوای آموزشی می‌انجامد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: در رشته‌های فنی و حرفه‌ای به تجهیزات موجود و نیازهای بازار کار توجه می‌شود و صاحبان هرم ، مشاغل و بنگاه‌های اقتصادی در این نیازسنجی به ما کمک می‌کنند.

محمدیان با بیان اینکه 4 عامل استعداد، رغبت، نیاز و امکانات باید با یکدیگر جمع شوند تا به انتخاب رشته تحصیلی بیانجامند، گفت: متاسفانه امسال فضای بیرونی را بد طراحی کرده‌اند و دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کاردانش را سرکوب کرده‌اند. هیچ‌کس حق ندارد چنین کاری انجام دهد. از سوی دیگر برخی خانواده‌ها نیز گرفتار چشم و هم چشمی هستند.

وی ادامه داد: برخی موارد، برخی افراد و رسانه‌ها، مصالح ملی را فدای خوشایندهای دیگران می‌کنند. باید اکنون از اقتصاد مقاومتی سخن بگوییم و فرزندانمان را به سمتی هدایت کنیم که موجب قوام کشور شوند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه از 800 هزار داوطلب کنکور سراسری 600 هزار نفر در رشته تجربی شرکت کرده بودند، گفت: از این تعداد تنها 53 هزار نفر در دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند و مابقی به دانشگاه نمی‌روند و این هدر رفت منابع است اما به تعداد داوطلبان، صندلی خالی در دانشگاه‌های در رشته‌های مختلف داریم.

محمدیان تاکید کرد: آموزش و پرورش باید بازوی مشورتی باشد؛ البته ما اشتباهاتی که در جریان هدایت تحصیلی پیش آمد را می‌پذیریم، آموزش و پرورش باید راه را خوب نشان می‌داد. ما پیشنهاد کرده بودیم به جای نمره نهایی دانش‌آموزان، معدل کتبی آنها را در نظر بگیرند تا هدایت تحصیلی درست انجام شود که این اقدام را نپذیرفتند.

وی ادامه داد: باید هدایت تحصیلی در آینده اصلاح شود و شاهد توزیع متوازن باشیم، اگر این کار را نکنیم، آموزش‌های عمومی متوسطه دوم بی‌معنا می‌شود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه رشته‌های فنی و حرفه‌ای راه نجات آینده ما هستند گفت: انتخاب رشته‌های فنی، تضمین‌کننده اقتصاد مقاومتی و حل مشکل بیکاری جوانان در آینده است. باید کاری کنیم که کشور از بن‌بست خارج شود.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------