وجود 3 هزار زائر شاکی از سودجویان اعزام به عتبات/ عربستان برای کشتار در منا غرامت پرداخت نکرد



  اخباراجتماعی ,خبرهای   اجتماعی ,سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به وجود 3 هزار زائر شاکی از دست سودجویانی که اعزام به عتبات عالیات را عملی نکردند، گفت: عربستان برای کشتار در منا و حادثه سقوط جرثقیل دیه و غرامت پرداخت نکرد.

به گزارش فارس از آمل، سعید اوحدی چهارشنبه‌شب‌ در حاشیه همایش گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان به کشور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به کارشکنی‌هایی از سوی عربستان امسال مناسک حج از سوی ایرانی‌ها برگزار نمی‌شود ولی یکی از مأموریت‌های کلیدی سازمان حج و زیارت تلاش برای اقامه فریضه واجب بوده و در این راه با کوشش لازم می‌خواهیم تا سال آینده بتوانیم سهمیه امسال را حفظ کرده و شاهد حضور زائران در مناسک حج باشیم.

وی افزود: هم‌اکنون در شرایط قطع رابطه سیاسی هستیم و توافق خاصی را با کشور عربستان نداشتیم ولی حج یک حق شرعی است که خداوند برای همه مردم دنیا قرار داده و بیت‌الله‌الحرام متعلق به همه مسلمانان جهان بوده و است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: مدینه‌النبی نیز شهر پیامبر بوده و حق مسلم مسلمانان است که به زیارت خانه خداوند و شهر پیامبر بروند و در مهمانی خداوند شرکت کنند.

در شرایط قطع رابطه سیاسی با عربستان هستیم

این مسؤول با اشاره به اینکه امید داریم با تلاش‌های مختلف که به‌کار گرفته می‌شود شاهد تغییر رفتار کشور عربستان باشیم، یادآور شد: همچنین در سال‌جاری با همه تلاش‌ها و خویشتن‌داری در مذاکرات داشتیم با وجود اینکه شاهد بودیم در برخی موارد حداقل‌های ادب و اخلاق سیاسی هم در مذاکرات رعایت نشد ولی تلاش‌های خود را کردیم ولی نتیجه‌گیری شد که عربستان اراده سیاسی برای پذیرش زائران‌مان را در مناسک امسال ندارد.

اوحدی با اشاره به عدم پرداخت غرامت از سوی عربستان به خانواده جان‌باختگان در این کشور، افزود: عربستان وعده‌هایی را داده است ولی تاکنون در مورد حوادث سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و فاجعه منا به هیچ زائری در هیچ نقطه‌ای از دنیا غرامت و دیه تعلق نگرفت البته امیدواریم با توجه به سؤالات و ابهاماتی که رفتار عربستان در دنیای اسلام ایجاد کرد پاسخ‌های لازم داده شده و شاهد تغییر رفتارها آنها باشیم.

وجود 2200 دفتر زیارتی مجاز سازمان حج و زیارت در کشور

وی با اعلام اینکه فریضه واجب حج حق شرعی مردم بوده و باید ادا شود، بیان کرد: تلاش داریم تا سال آینده حتما شاهد حضور زائران در موسم حج باشیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با تأکید بر اینکه معمولا در موسم حج عمره و تمتع شایعاتی شنیده می‌شود که برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب به‌دنبال سوءاستفاده از احساسات پاک و مذهبی مردم هستند، ادامه داد: در این بین افرادی اعلام می‌کنند که می‌خواهند مردم را به حج آزاد مشرف کرده و عتبات ارزان‌قیمت اعزام کنند البته توضیح سازمان حج و زیارت این است که به هیچ وجه به این نوع تبلیغات توجه نداشته باشند زیرا افراد زیادی از این سودجویی‌ها متضرر شدند و گذرنامه‌هایی مفقود شد.

این مسؤول افزود: مجموعه‌های فرصت‌طلبی را سراغ داریم که در زندان به سر می‌برند، 3 هزار زائر شاکی برای عتبات به سودجویان مراجعه کرده و پس از ثبت‌نام به تعهدات عمل نشد.

اوحدی با اشاره به ورود به‌موقع رسانه ملی و مطبوعات که منجر به دستگیری افراد شد، گفت: 2 هزار و 200 دفتر زیارتی مجاز سازمان حج و زیارت در کشور فعالیت دارند.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------