غنی سازی اوقات فراغت با دود!



  اخباراجتماعی,خبرهای  اجتماعی , قلیان

خراطها: حالا اگر روزی جوانان قلیان را کنار گذاشتند بعد می‌خواهند چیکار کنند؟ جامعه بی تئوری در زمینه تفریحات ونیازجوانان شده است. در این شرایط جوانان ممکن است به هر جایی کشیده شوند حتی مصرف مواد مخدر

 به  گزارش  آفتاب  یزد؛قبل ترها قرار و مدارشان را در سفره خانه‌ها می‌گذاشتند جایی که راحت باشند و پکی به قلیان‌شان بزنند. ولی حالا همه چیز فرق کرده است اگر سری به پارکها، بوستان‌ها، فضاهای سبز و آلاچیق‌ها بزنید می‌بینید که‌ها‌له‌ای از دود هوای پاک طبیعت را پر کرده است. چرا که در سالهای اخیر مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان روند افزایشی داشته؛ به طوریکه این افزایش مصرف در بوستان‌ها و مراکز تفریحی به وضوح دیده می‌شود. در واقع امروز اگر اسمی از تفریح و رفتن به طبیعت توسط جوانان به میان می‌آید، نخستین وسیله‌ای که جلوتر از همه برداشته می‌شود، قلیان است.

 

قلیانی که با هر قل قل اش سلامتی جوانان را می‌سوزاند. به گفته متخصصان کشیدن قلیان بیش از کشیدن سیگار ضرر دارد و می‌تواند زمینه ساز اعتیاد و بروز بیماری‌های سرطانی شود. اما با این وجود قلیان؛ در بین دختران و پسران که خیلی وقت است قبحش شکسته شده، به یک وسیله تفریحی مدرن نام گرفته است. از همین‌رو این سوال در ذهن شکل می‌گیرد که چرا علیرغم خطرناک بودن قلیان بازهم در میان جوانان محبوب است؟


فقرتفریح؛ عامل محبوبیت قلیان
یک جامعه شناس در خصوص اپیدمی قلیان در میان جوانان به آفتاب یزد گفت: در واقع قلیان به تفریح جوانان تبدیل شده است و چون تفریح جایگزینی برای آنان در نظر نگرفته‌اند، نمی‌توان جلوی گرایش به قلیان را گرفت به همین خاطر هم است که در میان جوانان از محبوبیت بالایی برخوردار است. سعید خراطها عنوان کرد: طرح‌هایی که در خصوص قلیان سلبی است و یا محروم یا منع می‌کند اثرگذار نیستند چرا که باید در ازای چنین کارهایی سیاست‌های تشویقی و تفریحاتی وجود داشته باشد که دیگر جوانان قلیان را انتخاب نکنند.


این جامعه شناس اظهار کرد: شرایط به‌گونه‌ای است که وقتی به جوانان می‌گویند فلان کار را انجام ندهید برعکس آن را عمل می‌کنند. این جامعه شناس با بیان اینکه اصلا جوانان به طبیعت می‌روند که قلیان بکشند، گفت: متاسفانه به قدری افراد جامعه را از تفریحات مختلف محروم کردیم که اصلا نمی‌دانند تفریح چیست. مثلا دریای خزر به آن بزرگی برای خانواده‌ای که می‌خواهد شنا کند خطرناک است یا رودخانه‌ها را بسته‌اند، رستوران‌ها گرانقیمت است و...


وی با بیان اینکه عملا فقر در تفریح و فهم آن داریم، ادامه داد: حالا اگر روزی جوانان قلیان را کنار گذاشتند بعد می‌خواهند چیکار کنند؟ جامعه بی تئوری در زمینه تفریحات ونیازجوانان شده است. در این شرایط جوانان ممکن است به هر جایی کشیده شوند حتی مصرف مواد مخدر.


اوقات فراغت جوانان غنی نیست
امان الله قرائی مقدم دیگر جامعه شناس نیز همین نظر را دارد و به آفتاب یزد می‌گوید: اوقات فراغت جوانان غنی نیست بنابراین باید اوقات فراغت جوانان را غنی کنیم البته نه اینکه برای آنان پارک و بوستان ایجاد کنیم. بلکه باید تفریحات مناسب‌تر و ارزان‌قیمتی برای جوانان درنظر بگیریم. خیابان گردی یا قلیان کشیدن اوقات آنان را پرمی‌کنند ولی غنی نمی‌کند.


وی اظهار کرد: گذران اوقات فراغت جوانان، جزء مهم ترین و اساسی‌ترین برنامه‌های کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است به طوری که معتقدند اگر یک دلار در راه غنی کردن اوقات فراغت جوانان هزینه کنیم بیش از هزار دلار سود می‌بریم. در حالی که در ایران این گونه نیست.


این جامعه شناس افزود : از سوی دیگر با گسترش صنعت، جامعه شناسان این خطر را اعلام کردند که با رشد تکنولوژی، نیاز نیروی انسانی جوان نیز به اوقات فراغت زیاد می‌شود به همین خاطر کشورهای پیشرفته؛فرهنگسراها، سالن سینما، مراکز تفریحی، برنامه‌های شاد تلویزیونی و.... را راه انداختند. امان الله قرائی مقدم با بیان اینکه در جامعه شناسی بحثی تحت عنوان جامعه شناسی اوقات فراغت وجود دارد، گفت: البته اوقات فراغت با ایجاد دواستادیوم یا پارک غنی نمی‌شود. بنابراین چون جوانان اوقات فراغت غنی شده‌ای ندارند؛ با وجود اینکه می‌دانند قلیان مضر است، به‌سمت آن می‌روند.


وی می‌افزاید: وقتی جوانان در خانه مشکل دارند یا تلویزیون برنامه شاد و مناسبی برای آنان ندارد، آن وقت است که قلیان به عنوان تفریح نزد آنان محبوبیت پیدا می‌کند.این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه مسئله غنی کردن اوقات فراغت جزء مهم ترین دغدغه جهان است، گفت: علاوه بر این موارد باید بگویم؛ جامعه‌ای که در آن شادی و نشاط نیست هیچی نیست و همه چیز دچار اختلال می‌شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------