تهیه کارنامه 14 صفحه‌ای شخصیتی برای دانش‌آموزان/ تشکیل بازارچه‌های کسب و کار دانش آموزی



  اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی,وزارت آموزش و پرورش

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پایش کارآفرینی و ویژگی های کارآفرینی دانش آموزان را در دستور کار خودمان قرار داده ایم گفت: سال گذشته دو میلیون دانش آموز هفتم و هشتم را بر اساس پرسش نامه ای که توسط دانشگاه تهیه شده بود، مورد پایش قرار دادیم و مشخص کردیم کدام دانش آموزان در کشور، استعدادهای بالاتری برای کارآفرینی دارند. در همین راستا یک کارنامه 14 صفحه ای را نیز تهیه کردیم که شخصیت دانش آموزان و نقاط قوت و ضعف او را تحلیل کرده است.

به گزارش ایسنا، علی زرافشان برنامه "گفت وگوی علمی" با موضوع (عملکرد آموزش و پرورش در سه سال گذشته)  در ابتدا با اشاره به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی به دولت گفت: در آموزش و پرورش مقدمات کار را از سال های گذشته شروع کرده ایم زیرا آموزش و پرورش در حوزه اقتصاد مقاومتی خود را مخاطب می داند.

وی خاطرنشان کرد: اگر تعداد دانش آموزان و خانواده ها و همچنین همکاران مان را در نظر بگیریم، یک مخاطب 40 میلیونی را داریم که به صورت مستقیم با آموزش و پرورش در ارتباط هستند. بنابراین هر گونه تغییری که در این بخش از جامعه رخ دهد، در تمام جامعه اثر بخش خواهد بود.

وی با ذکر یک مثال ادامه داد: یکی از همین اتفاقات، همیاران پلیس هستند. آن چیزی که تحت عنوان اصلاح رفتار و اخلاق رانندگی در کشور دیده می شود، مدیون همیار پلیس است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به تغییرات کتاب ها جهت ترویج اقتصاد مقاومتی عنوان داشت: کتابی تحت عنوان "کتاب اقتصاد" است که در پایه دهم تدریس می شود. این کتاب با رویکردهای اقتصاد مقاومتی امسال بازنگری شده است و در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: علاوه بر آنها مجلات رشد را داریم که با تیراژ سی میلیون منتشر می شود که یکی از پر تیراژترین مجلات کشور است که از این نظر منحصر به فرد است. از طریق این مجلات نیز رویکرد اقتصاد مقاومتی را در دستور کار قرار داده ایم.

رئیس ستاد پروژه مهر وزارت آموزش و پرورش به حوزه اقدام و عمل برای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و عنوان داشت: در این بخش نیز خودمان را مکلف می دانیم که کار بسیار ارزشمندی انجام شده است. مهمترین کاری که انجام داده ایم، کارآفرینی است که هم در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است و هم در برنامه های وزیر آموزش و پرورش آمده بود.

وی با اشاره به تهیه یک برنامه جامع کارآفرینی عنوان داشت: در این برنامه همه بخش های آموزش و پرورش ورود پیدا می کنند تا فرهنگ کارآفرینی در کشور توسعه پیدا کند. از کارهای شاخص این قسمت، ان است که با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، پایش کارآفرینی و ویژگی های کارآفرینی دانش آموزان را در دستور کار خودمان قرار داده ایم. سال گذشته دو میلیون دانش آموز پایه های هفتم و هشتم را بر اساس  پرسش نامه ای که توسط دانشگاه تهیه شده بود، مورد پایش قرار دادیم و مشخص کردیم کدام دانش آموزان در کشور، استعداد های بالاتری برای کارآفرینی دارند. در همین راستا یک کارنامه 14 صفحه ای را نیز تهیه کردیم که شخصیت دانش آموزان و نقاط قوت و ضعف او را تحلیل کرده است.

رئیس ستاد ثبت نام کشور اضافه کرد: در کنار این مسئله از میان معلمان داوطلب آموزش و پرورش، 250 مربی کارآفرینی را با کمک دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تربیت کردیم. این 250 مربی الان دارای  گواهینامه به عنوان مربی کارآفرینی از دانشگاه تهران هستند و تابستان امسال آموزش کارآفرینی را به دانش آموزانی که در پایش امتیاز بالاتری را کسب کرده بودند، می دهند. علاوه بر این،  در 500 پژوهش سرایی که داریم، مرکز کارآفرینی دانش آموزان را راه اندازی کردیم.

زرافشان به حوزه آموزش های فنی و حرفه ای نیز ورود کرد و عنوان داشت: امسال دستورالعملی را تهیه و به استان ها اعلام کردیم که در آن بر آموزش همراه با تولید تاکید شده است. دانش آموزان در مدارس کارودانش آموزش هایی را می بینند اما نوع کار آنها به گونه ای است که همراه با تولیدات است. برای اینکه تولیدات ایشان را از تولیدات آموزشی صرف خارج کنیم و به سمت تجاری سازی پیش ببریم، هنرستان ها را تشویق کردیم تا تولیدات شان را از نظر کیفیت ارتقاء دهند و به بازار عرضه کنند.

وی خاطرنشان ساخت: با این دستورالعمل، تشکیل بازارچه های کسب و کار دانش آموزی را به عنوان یک هدف قرار داده ایم تا بچه ها کارهایشان را عرضه کنند. با این کار علاوه بر تجاری سازی، هدف اصلی مان یعنی ارتقاء کیفیت آموزش نیز ایجاد می شود و با این کار فارغ التحصیلان ما، منابع انسانی اقتصاد مقاومتی در آینده هستند. در همین راستا در دو استان اصفهان و گلستان بازارچه های فروش مجازی را راه اندازی کرده ایم تا از این طریق تولیدات دانش آموزان به بازار عرضه شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش به پایش کارآفرینی اشاره کرد و اظهار داشت: دانشکده کارآفرینی با تعدادی از کارآفرینان کشور مصاحبه های عمیقی انجام داده اند و  از این مصاحبه ها، ویژگی این افراد را استخراج و طبقه بندی کرده اند. یکی از این مباحث بحث ریسک پذیری است.

وی افزود: برای این افراد یکسری پرسش نیز تهیه کرده اند که در ابتدا در دانشگاه به صورت آزمایشگاهی انجام داده و آن را برای جامعه ایران آماده کرده اند. در پرسش نامه هایی که طراحی شده است، شش ویژگی دانش آموزان مورد ارزیابی قرار گرفته است و بر مبنای آن، کارنامه صادر می شود.

رئیس ستاد ثبت نام کشور با تاکید بر حرکت به سمت تولید بیشتر در حوزه دانش آموزی اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته، بحث عرضه تولیدات دانش آموزی سهم بزرگی در بازار دارد. در کشور چین بارها شنیده اید که بخشی از قطعاتی که در صنایع به کار می رود، در هنرستان ها تولید می شود. در روسیه نیز در تمام فروشگاه های صنایع دستی، بخشی به تولیدات دانش آموزی اختصاص پیدا می کند.

وی در خاتمه این گفت‌وگوی رادیویی با بیان اینکه برای رسیدن به این اهداف، موانعی وجود دارد، ابراز داشت: یکی از موانع این است که دانش آموزان با توجه به سن شان یعنی زیر 18 سال، موانع قانونی دارند تا بتوانند وارد بازار خرید و فروش شوند. حتی تعاونی هایی که در مدارس تشکیل می دهیم نیز در واقع برای عضویت دانش آموزان مشکل دارند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------