طرح ترافیکی کاهش در تهران آغاز شد



  اخباراجتماعی ,خبرهای   اجتماعی ,شهرداری تهران

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با اشاره به آغاز مرحله اول «طرح ترافیکی کاهش» از 15 شهریور گفت: مالکان خودروهای فاقد معاینه فنی با ورود به محدوده ترافیکی زوج و فرد، پیامک ارشادی دریافت می کنند.

به گزارش ایرنا، سید نواب حسینی منش روز سه شنبه در نشست خبری تشریح نحوه اجرای طرح ترافیک کاهش افزود: طرح ترافیکی کاهش (LEZ) در سه مرحله اجرا می شود که مرحله نخست طرح از روز گذشته(دیروز) آغاز شده است.


وی اظهار کرد: دراین مرحله خودروهایی که وارد محدوده طرح زوج و فرد می شوند علاوه بر شماره پلاک، برگه معاینه فنی خودرو نیز بصورت مکانیزه کنترل می شود و در صورت نداشتن مجوز فنی برای مالک خودرو پیامک ارشادی ارسال می شود.


به گفته وی، ارسال این پیامک به منزله جریمه خودرو نیست و در آن از مالک خودروی فاقد معاینه فنی خواسته شده تا اول مهرماه (آغاز مرحله دوم طرح کاهش) نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کنند.


حسینی منش با اشاره به اینکه مرحله دوم طرح ترافیکی کاهش از اول مهرماه آغاز می شود تصریح کرد: در این مرحله از طرح 300 دستگاه دوربین، تردد خودروها در محدوده ترافیکی زوج و فرد را کنترل و برای متخلفان(شماره پلاک و معاینه فنی) 500 هزار ریال جریمه اعمال قانون می شود.


وی افزود: درهمین ارتباط مالکان خودروها می توانند با مراجعه به سامانه سیمفا(SIMFA.IR) و وارد کردن شماره پلاک و شماره شناسایی خودرو (VIN) از معتبر بودن برگه معاینه فنی خودروی خود اطمینان حاصل کنند.


حسینی منش گفت: مالکان خودروهایی که با وجود داشتن برگه معاینه فنی معتبر پیامک ارشادی دریافت کرده اند نیز می توانند به سامانه مذکور مراجعه و نسبت به رفع مشکل اقدام کنند.

* اجرای مرحله نهایی طرح کاهش از ابتدای آبان آغاز می شود
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران همچنین با اشاره به اینکه اجرای مرحله سوم و نهایی طرح ترافیکی کاهش از ابتدای آبان امسال آغاز می شود گفت: یک هزار دستگاه دوربین ، تخلفات خودروها شامل سعت غیرمجاز، ورود غیرقانونی به محدوده طرح های ترافیک و زوج و فرد، عبور از خطوط و نداشتن معاینه فنی را ثبت می کنند.


وی تصریح کرد: این تخلفات ثبت و در قالب یک سامانه الکترونیکی سراسری و یکپارچه نسبت به نوع تخلف برای خودرو اعمال قانون(جریمه) می شود.


به گفته وی، مهم ترین اصل در روند اجرای طرح ترافیکی کاهش لزوم داشتن برگه معاینه فنی خودرو است به نحوی که خودروی فاقد معاینه فنی در صورت ورود به محدوده طرح به کرات و از طریق دوربین های مختلف ثبت تخلف و اعمال قانون می شود.


وی با بیان اینکه براساس قانون خودروهایی که پنج سال تمام از تولید آنها گذشته باشد باید برگه معاینه فنی دریافت کنند، گفت: در این راستا تمامی خودروهای تولیدی قبل از سال 90 باید با مراجعه به مراکز 13 گانه معاینه فنی شهر تهران نسبت به دریافت مجوز فنی خودور خود اقدام کنند.

* 960 هزار خودور پلاک تهران سال گذشته برگه معاینه فنی دریافت کردند
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه با بیان اینکه 960 هزار خودور پلاک تهران سال گذشته برگه معاینه فنی دریافت کردند، گفت: از این تعداد 560 هزار دستگاه خودرو در مراکز 13 گانه پایتخت و 380 هزار دستگاه نیز در مراکز خارج شهر اقدام به اخذ مجوز معاینه فنی کردند.


وی افزود: از مجموع یک میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو با عمر بیش از پنج سال که در پایتخت تردد می کنند 940 هزار دستگاه برگه معاینه فنی دارند که 60 درصد آنها در شهر تهران و 40 درصد نیز از خارج از پایتخت اقدام به دریافت مجوز فنی کرده اند.


به گفته حسینی منش در پنج ماهه نخست امسال 240 هزار دستگاه اقدام به دریافت مجوز معاینه فنی کردند که در این بخش شاهد رشد 40 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.


وی با تاکید بر اینکه 13 مرکز معاینه فنی شهر تهران با یک شیفت کاری در ماه توانایی پذیرش 120 هزار دستگاه خودرو را دارند، گفت: میزان مراجعه به مراکز معاینه فنی شمال شهر نسبت به مراکز جنوب شهر بسیار بیشتر است که در این خصوص تا دو هفته دیگر شیفت دوم کاری در چهار مرکز شمال شهر تهران دایر می شود.


مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران، شیفت دوم کاری( 16 و 30 تا 22) در مراکز معاینه فنی سراج، نیایش، بیهقی و آبشناسان با توجه به حجم مراجعان از دو هفته دیگر فعال خواهد شد.


وی یادآور شد: شهروندان تهرانی می توانند با ارسال عدد یک به سامانه پیامکی 2000112 از طول صف مراجعان به مراکز 13 گانه معاینه فنی در شهر تهران مطلع شوند و یا با مراجعه به تارنمای ستادمرکزی معاینه فنی به صورت اینترنتی، نوبت مراجعه به مراکز معاینه فنی را دریافت کنند.

* خودروهای نظامی و دولتی ملزم به اخذ مجوز معاینه فنی هستند
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران در مورد خودروهای نظامی و پلاک الف(دولتی) گفت: براساس قانون تمامی خودروهایی که بیش از پنج سال از تولید آنها گذشته موظف به دریافت برگه معاینه فنی هستند.


حسینی منش، همچنین از صدور برگه معاینه فنی برای موتور سیکلت ها در آینده نزدیک خبر داد.


وی خاطر نشان کرد: تصویب قانون کاهش معافیت معاینه فنی خودروهای نو از پنج به دو سال در مجلس نهم میسر نشد و تنها در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به تصویب رسید که امیدواریم هر چه سریع تر با یک زمانبندی 15 تا 30 روزه مقدمات تصویب این طرح در مجلس دهم فراهم شود.


طرح ترافیکی کاهش (LEZ) مصوب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور است که از سوی وزیر کشور به دستگاه های ذیربط شامل سازمان برنامه و بودجه، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت راه و شهرسازی، نیروی انتظامی و شورای عالی استان ها ابلاغ و قرار است که به عنوان جایگزین طرح زوج و فرد در تهران اجرا شود.


قرار بود در مرحله نخست این طرح در محدوده زوج و فرد معاینه فنی خودروها کنترل شود به نحوی که که به خودروهایی دارای برگه معاینه فنی اجازه ورود به این محدوده داده شود؛ در فاز دوم اعمال محدودیت در خصوص خودروهای انژکتوری و کاربراتوری و در گام سوم اجرا به کل سطح شهر تهران تسریع داده شود.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------