سازمان بازرسی به فساد شرکت‌«جهان» ورود کند/ شورای شهر جاده صاف‌کن شهرداری شده است



  اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی,شورای شهر تهران

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: فسادی که در شرکت "جهان" به عنوان شرکت زیرمجموعه شهرداری وجود دارد، مشکلاتی که دارند، پیمانکارانی که به این شرکت ارجاع می شوند و نحوه تسویه حساب‌ها نیاز به مداخله سازمان بازرسی کل کشور دارد.

رحمت‌اله حافظی در گفت‌وگو با ایلنا درباره واکنش شورای شهر نسبت به مخدوش بودن گزارش حسابرسی برخی از شرکت های شهرداری تهران با اظهار تاسف از اینکه سیاست‌ها و روح حاکم بر شورای شهر ایراد دارد، گفت: تصمیم‌گیرنده در شورا تنها یک نفراست و وی اینگونه تصمیم می‌گیرد که تنها یک یادداشت روی  گزارش حسابرس به این مضمون بگذارد که آقای شهردار نسبت به حل مشکل اقدام فرمایید و دیگر هیچ.

وی ادامه داد: وقتی این سیاست، این روحیه و این فرد در شورای شهر حاکم است؛ نباید توقعی بیش از این داشت، مگر آنکه عده‌ای قصد داشته باشند، امور را اصلاح کرده و تغییر دهند که آن زمان اول حساب و کتاب است و شهردار باید علت اتفافات رخ داده را بیان کرده و بگوید چه برنامه‌ای برای رفع اشکالات دارد؛ یعنی باید این  موضوع را از شهردار بخواهند.

شورا به کارگزاری شهرداری تبدیل شده است/ شورا فقط جاده صاف‌کن شهرداری

حافظی با تاکید براینکه مطالبه‌گری شورا طی 10 سال اخیر به فراموشی سپرده شده، اظهار کرد: شورا تبدیل به کارگزاری شهرداری و ماشین امضای شهرداری شده است، به عبارت دیگر اسنادی باید براساس قانون برای رسیدگی به شورا بیاید، درحالی که آقایان نشسته‌اند و از این جایگاه این اسناد را تنها به این دلیل تایید می‌کنند که از نظر شکلی مشکلی در اقدامات صورت گرفته در شهرداری رخ ندهد؛ یعنی شورا تنها جاده صاف‌کن شهرداری شده است و تصمیم گیرنده واقعی شورای شهر نیست.

تنها واکنش چمران به تخلفات شهرداری؛ "آقای شهردار اصلاح کنید"

رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر با بیان اینکه تا وقتی این ترکیب و نگرش در شورا تغییر نکند، قطعا نباید انتظار اتفاق جدیدی را داشته باشیم، بیان کرد: گزارش‌های حسابرس هر سال می‌آید و تنها واکنش نسبت به ایرادات مطروحه در این گزارش این است که آقای شهردار اصلاح کنید.

وی در ادامه این مطلب افزود: 12 سال این را گفتید؛ 12 سال گزارش حسابرسی از سازمان‌ها و شرکت‌ها و موسسات تابعه شهرداری آمده و تنها جواب همین جمله اصلاح کنید، بوده است. اگر قرار بود با این روش مشکلات رفع شود، چرا طی این 12 سال رفع نشده است. این رویه برای هدایت و نظارت بر شهرداری موثر نیست و تا زمانی که این تیم بر شورای شهر حاکم است و مدیریت در شورا برعهده یک نفر است؛ تغییری اتفاق نمی‌افتد.

فساد در شرکت جهان/ سازمان بازرسی ورود کند

حافظی در خصوص رسیدگی به تخلفات شرکت جهان خاطرنشان کرد: شرکت جهان، شرکت مستقیم و ستادی شهرداری نیست و زیرمجموعه بانک شهراست و شورای شهر نمی‌تواند؛ مستقیم به مسائل آن ورود کند وتنها شهرداری است که به عنوان مجمع می‌تواند؛ کار را دنبال کند، اما وقتی این شرکت در چارچوب سیاست‌های شهرداری اقدام می‌کند؛ مسلما نمی‌توان انتظار مداخله و  اقدام اصلاحی از طرف شهرداری داشت.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه برای نظارت براین شرکت باید سیستم‌های نظارتی پای کار بیایند و به نظر می‌رسد؛ سازمان بازرسی کل کشور باید به مساله ورود کند، تصریح کرد: فسادی که در آنجا هست، مشکلاتی که دارند، پیمانکارانی که به این شرکت ارجاع می شوند و نحوه تسویه حساب‌ها نیاز به مداخله سازمان بازرسی کل کشور دارد.

وی با تاکید بر وجود یک خلاء قانونی در نظارت شورا، عنوان کرد: شورا سیاستگذار و ناظر است، اما قدرت تصمیم‌گیری برای برخورد با تخلفات را ندارد. تنها ابزار این نهاد  سوال و استیضاح از شهردار است که هرگز چنین چیزی محقق نخواهد شد و هیچ روش جایگزینی نیز  وجود ندارد.

حافظی  با اشاره به لزوم وجود دیوان محاسبات شهری اضافه کرد: دیوان محاسبات کشور در اختیار مجلس است و هر وزیری که تخلف و انحراف داشته باشد به این دیوان احضار می‌شود. دیوان در اصل دادسرا بوده، قاضی و نماینده دادستان دارد. در آنجا فرد متهم را تفهیم اتهام می‌کنند و به او فرصت دفاع از خود بر اساس مستندات را می‌دهند و نهایتا رای صادر می‌شود که یا تبرئه است یا انفصال موقت یا دائم یا جریمه و... یعنی دیوان جایگاه قضایی دارد.

در شورا و شهرداری هیچ کس پاسخگو نیست

رئیس کمیسیون سلامت با اظهار تاسف از عدم وجود دیوان محاسبات شهری اظهار کرد: در شهرداری یا شورا هرکس هر کاری که می‌خواهد انجام می‌دهد و پاسخگو هم نیست. به عبارت دیگر هیچ کس در خصوص تصمیمات غلطی که در گذشته گرفته شده و خسارت مالی و جانی به شهروندان را به دنبال داشته است؛ پاسخگو نیست، لذا باید یک دیوان محاسبات شهری به وسیله مجلس داشته باشیم که زیر یوغ شورا و شهرداری نبوده و مستقل باشد.

وی با بیان اینکه این دیوان می‌تواند؛ خطا و انحرافات را رصد کرده و عاملان آن اعم از قانونگذار و مجری را احضار و ملزم به پاسخگویی کند، ادامه داد: نه اینکه هر کس هر کار بخواهد انجام دهد و شهردار هم هر 6 ماه یکبار مدیرانش را جا به جا کند و تمام سوابق این افراد را پاک کند و پاسخگو نباشد.

حافظی در پایان با تاکید براینکه نبود دیوان محاسبات شهری از چالش‌های اساسی ما است، خاطرنشان کرد: فضای موجود در سازمان و موسسات و شرکت های تابعه شهرداری و اساسنامه آنها باید بازنگری شود. این شرکت‌ها حیاط خلوت شهرداری شده‌اند و تمام تخلفات و انحرافات و سواستفاده‌هایی که می‌شود از طریق این شرکت‌ها انجام می‌شود، لذا باید اساسنامه‌های آنها بازنگری شود. همچنین باید زیرساخت مکانیزه‌ای برای اداره شهر ایجاد شود که چنین چیزی در حال حاضر نداریم.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------