اجرای طرح تحول نظام سلامت ادامه می‌یابد؟



  اخبار پزشکی ,خبرهای   پزشکی,طرح تحول نظام سلامت

طرح تحول نظام سلامت که از سوی دولت یازدهم اجرا شد، برخاسته از نیاز همگانی در جامعه بود به طوری که قبل از اجرای این طرح، تامین هزینه های درمان توسط خود مردم به 70 درصد رسیده بود.

به گزارش ایسنا، اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور به عنوان بزرگترین طرح اجتماعی با وجود مزایا و معایبی که دارد، توانست رضایت‌مندی خوبی در میان مردم و مسئولان ایجاد کند و مردم امنیت و عدالت را در راستای اجرای این طرح احساس کردند. طرح تحول سلامت توانست ثبات خاطر در جامعه ایجاد کند و انگیزه کاری در پرسنل درمانی و بهداشتی را افزایش دهد، البته این طرح با مشکلاتی همراه است که از جمله آنها می توان به نبود زیرساخت های توسعه‌ای اشاره کرد.

استان قم با مساحتی در حدود 12 هزار کیلومتر مربع و شاهراه ارتباطی بیش از 17 استان کشور، جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 250 هزار تن دارد که حدود 95 درصد آن ساکن کلان‌شهر قم هستند. حضور بیش از 100 هزار نفر تبعه خارجی دارای مجوز اقامت در این استان و نیز مدارس و مراکز علمیه که پذیرای طلابی از 90 کشور جهان هستند، ترکیب متنوعی از ملیت‌ها و قومیت‌های مختلف در استان تک شهرستانی را ایجاد کرده است که از مشخصه‌های منحصر به‌فرد آن است.

در راستای سیاست وزارت بهداشت، مبنی بر لزوم ایجاد تحول در ارائه خدمات اولیه سلامت، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اقدام به اجرای برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت کرد و همزمان با هفته دولت در سالجاری، حدود 14 ماه از اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و حدود 2سال و نیم از برنامه‌ریزی و مقدمات آن گذشت.

طرح تحول در حوزه بهداشت از ابتدا در سطح وزارت بهداشت برای مناطق حاشیه شهر و کم برخوردار با جمعیتی بالغ بر حدود 300 هزار نفر برنامه‌ریزی شده بود، اما با برنامه‌ریزی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و جذب اعتبارات لازم از وزارت متبوع، معاونت بهداشتی موفق شد تا این طرح عظیم را در کلان‌شهر قم برای کل جمعیت تحت پوشش اجرایی کند.

دکتر مرتضی آقاحسنی، رییس مرکز بهداشت استان قم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به لزوم ایجاد تحول در ارائه خدمات اولیه سلامت در استان، افزود: طرح تحول در حوزه بهداشت برای مناطق حاشیه شهر و کم برخوردار استان در حال اجراست.

وی، آغاز طرح از اول تیرماه سال گذشته در مراکز و پایگاه‌های سلامت را مورد توجه قرار داد و گفت: سال گذشته 65 میلیارد تومان تأمین و در سال جدید نیز قول مساعد از سوی وزارت بهداشت برای تامین منابع مالی داده شده است. 41 مرکز سلامت جامعه و 138 پایگاه سلامت جهت پوشش کل جمعیت شهر قم پیش‌بینی شد که هر مرکز به‌طور متوسط 30 هزار نفر و هر پایگاه به‌طور متوسط 10 هزار نفرجمعیت را تحت پوشش قرار داده است.

جذب 600 نیرو در حوزه بهداشت استان قم

وی با اشاره به تغییر چشمگیر وضعیت نیروی انسانی بعد از اجرای طرح در حوزه بهداشت،‌ عنوان کرد: قبل از اجرای طرح، هیچ کارشناس تغذیه، پرستار و کارشناس روانشناسی بالینی وجود نداشت و تنها 18 پزشک و 190 مراقب سلامت در حوزه بهداشت قم فعال بودند ولی در حال حاضر تعداد 40 کارشناس تغذیه، 40 پرستار، 40 کارشناس روانشناسی بالینی، 58 پزشک و بیش از 158 مراقب سلامت به مجموعه بهداشت استان قم، اضافه و مشغول به کار شدند.

به گفته رئیس مرکز بهداشت استان قم، در مجموع تاکنون حدود 600 نفر نیروی جدید به مجموعه، اضافه و مشغول به کار شدند که در سال جاری نیروی انسانی به 800 نفر خواهد رسید.

رضایتمندی مردم قم از اجرای طرح تحول نظام سلامت

علی که خود را یکی از کارمندان ادارات غیردولتی استان معرفی می کند و می گوید: طرح تحول نظام سلامت یکی از طرح های فاخر وزارت بهداشت محسوب می شود که تامین، تجهیز و ساخت بیمارستان های استان را در پی داشته است. این طرح از یکسو هزینه های مردمی را کاهش داده اما مشکل عمده طرح، بودجه محور بودن آن است. استمرار طرح تحول نظام سلامت با توجه به هزینه های بالایی که بر دوش دولت می گذارد با سوالی جدی روبروست که آیا این طرح ادامه خواهد داشت یا نه؟

مرتضی ثقفی نیز دیگر شهروند قمی در این خصوص گفت: برای خانواده من که از قشری کارگر هستیم این طرح بسیار خوب بوده و تا حدودی دغدغه هایمان را کاهش داده است.

وی، البته در ادامه نظارت بیشتر بر مراکز بهداشت استان را مطالبه کرد و گفت: خوب است که نظارتی هم بر این مراکز وجود داشته باشد تا کسانی که در انجا مشغول به کار هستند به بیماران به خوبی و با تعهد کاری بالا رسیدگی کنند.

اجرای طرح تحول همراه با11بسته خدمت جدید

آقا حسنی، رییس مرکز بهداشت استان قم نیز گفت: در شهرهای زیر 20 هزار نفر پوشش خدمات دندانپزشکی کامل است و با اعزام کارشناس تغذیه و سلامت روان فعالیت‌های تخصصی انجام می‌شود که شاهد نتایج بسیار خوبی در این زمینه بوده‌ایم. پیش از این 4بسته خدماتی شامل خدمات مادر باردار، کودک (در حد قد، وزن)، باروری سالم و واکسیناسیون ارائه می شد و خدمات قبلا در هر پایگاه توسط یک کارشناس انجام می‌شد و هیچ خدمتی برای مردان، گروه‌های سنی جوانان، نوجوانان، سالمندان و میانسالان ارائه نمی‌شد.

رییس مرکز بهداشت استان قم، اجرای طرح تحول را همراه با 11 بسته خدمت جدید دانست و ارائه خدمات براساس گروه‌های سنی کودک، نوجوان، جوان، میانسال و سالمند، زن و مرد توسط فردی به نام مراقب سلامت به یک خانواده را از جمله خدمات پیش بینی شده در این طرح ذکر کرد.

آقا حسنی، پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیرواگیر را از مهم‌ترین بسته‌های جدید این طرح عنوان کرد و افزود: واکسیناسیون، پیشگیری از بیماری‌های اسهالی منتقله از آب و غذا برای جلوگیری از بروز بیماریهای واگیر و بیماری‌های غیرواگیر شامل بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون، بیماری‌های کبدی، کلیوی، دیابت، چربی بالا و کم‌تحرکی که شامل اختلالات وزنی، چاقی و اضافه وزن است.

وی اضافه کرد: برای ارائه بهتر خدمات برای هر مرکز، یک کارشناس تغذیه و یک کارشناس سلامت روان در نظر گرفته شده که ارائه خدمات سلامت سالمندان هم یکی دیگر از بسته‌های خدمتی است که به خدمات طرح تحول افزوده شده است.

آقا حسنی، تشکیل پرونده الکترونیک سلامت را از دستاوردهای این طرح عنوان کرد و گفت: قم اولین استان تحت پوشش کامل پرونده الکترونیک است و در حال حاضر در ارائه خدمات کاملاً به‌صورت الکترونیک عمل می‌شود. با تشکیل پرونده الکترونیکی در سامانه یک‌پارچه بهداشت (سیب)، طی مراجعه فرد در هر نقطه از کشور به مراکز بهداشتی یا درمانی با وارد کردن کد ملی در سامانه تمام اطلاعات سلامتی فرد در دسترس قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، براساس اطلاعات این سامانه تاکنون حدود یک میلیون و 150 هزار تن از ساکنان قم در سامانه ثبت شده و حدود 238 هزار نفر خدمت دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه 90 درصد از جمعیت استان تحت پوشش پرونده الکترونیک قرار گرفته اند، گفت: قم به نسبت جمعیت تحت پوشش و خدمات ارائه شده در کشور حائز جایگاه برتر قرار گرفته چرا که به 21 درصد از همشریان خدمات ارائه شده است.

 آقا حسنی ابراز امیدواری کرد تا پایان سال 95 ارائه خدمات به 50درصد و تا پایان شهریور 96 به 70 درصد افزایش یابد.

با توجه به محدودیت منابع کشور، اجرای طرح تحول نظام سلامت و بیمه سلامت، حفاظت مالی خوبی برای همه مردم به ویژه قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه ایجاد کرده است که البته به اعتقاد کارشناسان هنوز جای کار برای بازنگری در اصول این طرح مهم در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------