رشد اعتیاد در میان زنان/ افزایش گرایش زنان به مواد مخدر صنعتی



  اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی  ,   اعتیاد

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن بیان آنکه زنان به علت شرایط روحی و فیزیکی در مقابل اعتیاد آسیب پذیری بیشتری داشته‌اند اظهار کرد: متاسفانه شاهد رشد اعتیاد در میان زنان هستیم که این مساله متاثر از شرایط محیطی؛ همچنین آنکه با پیشرفت صنعت مواد مخدر صنعتی برای زنان جاذبه ایجاد کرده و آسیب پذیری این قشر را بیش از پیش کرده است.

به گزارش ایسنا، علی مویدی در مراسم افتتاحیه اولین مرکز اقامتی مدل طبی زنان و زنان باردار مصرف کننده مواد مخدر که امروز در محل دانشگاه علوم بهزیستی برگزار شد، اظهار کرد: حضور ما در این فضا موید آن است که با پدیده موادمخدر روبرو هستیم و باید بدانیم که مواد مخدر هرجا حضور پیدا کند دو نعمت بزرگ امنیت و سلامتی را از انسان سلب می‌کند.

وی در ادامه عنوان کرد: روزی در این کشور شاهد آن بودیم که وقتی فردی اقدام به مصرف موادی همچون تریاک می کرد، به عنوان فردی خارج از خانه و خانواده در نظر گرفته شده و در صورت مصرف نیز این مساله را کتمان می کرد. همچنین آنکه اعتیاد در گذشته در میان مردان شایع بود.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: این در حالیست که امروز این پدیده شوم و مافیایی توانسته است به شکلی کاملا مرموزانه و هدفمندانه سنگرهای بشریت را هدف بگیرد.

مویدی افزود: در این همایش شاهد راه اندازی مرکز درمان طبی اعتیاد زنان و نوزادان هستیم که این مساله نشان دهنده آن است که اگر روزی تنها شاهد اعتیاد در میان مردان بودیم، امروز این مساله از حالت انفرادی خارج و به درون خانواده و هسته مرکزی آن نفوذ پیدا کرده است.

وی ادامه داد: امروز همه اذعان داریم و اعتراف می‌کنیم که اگر روزی مردان به این پدیده شوم گرایش می یافتند، اما امروز این مساله به ستون خانه و خانواده، زنان و حتی نوزادان رسیده است.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه خاطر نشان کرد: ما چقدر غفلت کردیم که نتوانستیم از این آسیب پیشگیری کنیم و اجازه دادیم این آسیب از حالت مردانه به زنان و سپس نوزادان برسد.

مویدی ادامه داد: امروز با پدیده ای مخوف اما با ظاهری فریبنده و زیبا مواجه هستیم.

وی افزود: هرچند که راه اندازی چنین مرکزی اتفاق بسیار میمون و مبارکی است اما بسیار جای تاسف دارد که امروز باید از مرکزی بازدید کنیم و شهروندانی را در آن ببینیم که به علت غفلت، عدم بینش و اطلاعات کافی مبتلا به بیماری شده اند که زندگی آنان را مختل کرده است.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه ضمن اشاره به بازدید روز گذشته خود از این مرکز اظهار کرد: دیروز در این مرکز با زنی روبرو شدم که مدعی بود روزانه 50 گرم شیره مصرف می کرده یعنی این زن از صبح تا شب پای منقل و وافور بوده و هیچکار دیگری را انجام نمی داده است.

مویدی افزود: همچنین در کنار آن زنی را دیدم که با وجود بارداری مصرف کننده مواد بوده و ما تلاش می کنیم البته آنها اگر خودشان بخواهند که از این گمراهی نجات پیدا کنند. این در حالیست که مشخص نیست با تلاش های ما فرزند این زن باردار از اعتیاد مصون بماند و یا در آینده یک بیمار مبتلا به اعتیاد دیگر را روی دست ما بگذارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر رویکرد نظام جمهوری اسلامی از مقام معظم رهبری، وزرا، شناخت این پدیده و ارائه راهکارهای پیشگیری از آن است.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: روزی در کشور اولویت ما تنها مقابله با عرضه بود و امروز هرچند که به این مساله هم اهمیت ویژه ای می دهیم اما خوشبختانه رویکرد نظام جمهوری اسلامی بر روی ریلی قرار گرفته که دنیا از آن نتیجه گیری کرده و توانسته باعث کاهش آسیب شود.

مویدی ادامه داد: در حال حاضر اقدامات خود را علاوه بر تاکید بر مقابله با عرضه، پیشگیری و درمان باید بر تمرکز منابع و انرژی در جهت تحقق اصل صیانت از زنان، نوزادان و خانواده قرار دهیم؛ که در حال حاضر نیز منابع و امکانات خوبی را به این مساله اختصاص دادیم.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در ادامه ضمن بیان آنکه پیشرفت صنعت باعث شده است که مواد صنعتی برای زنان جاذبه ایجاد کند و آسیب پذیری این قشر را افزایش دهد گفت: طبیعی است آپارتمان نشینی و عدم وجود تفریح باعث آن می شود که شاهد مصرف روزانه 50 گرم شیره توسط یک زن باشیم و این یک زنگ خطر جدی است.

وی همچنین عنوان کرد: معتقدم با رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر و تمرکز بر اصل پیشگیری و همچنین نهادینه کردن آن در جامعه می توان بر تلاش مضاعف دولت در این حوزه افزود تا با همفکری و همراهی یکدیگر بتوانیم صحنه های زیبایی را در کشور خلق کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر، بیش از 200 نهاد مردمی در حوزه درمان اعتیاد ما را همراهی می کنند که باید از این ظرفیت به منظور توسعه فرهنگ صیانت از خانواده و جلوگیری از ترویج اعتیاد با بهره وری از تجارب سمن ها استفاده کنیم.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان گفت: امروز این فکر و اندیشه در حاکمیت جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و دست اندرکاران تلاش می کنند با این رویکرد خود را همراه کرده تا بتوان با تمرکز بر اصل صیانت از خانواده و رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر نهایت نتیجه را به دست آوریم.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------