فاجعه منا بزرگترین جنایت در مکه مکرمه بود



  اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی  ,فاجعه منا

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی به بیان مشاهدات عینی خود از فاجعه منا در سال گذشته پرداخت و این فاجعه را بزرگ‌ترین جنایت در مکه مکرمه دانست.

آیت الله قربانعلی دری نجف‌آبادی در آستانه فرا رسیدن اولین سالگرد فاجعه منا در گفت‌وگو با   ایسنا، ‌با اشاره به اینکه بنده خودم در این حادثه در صحنه بوده و از نزدیک نظاره‌گر این فاجعه بودم، افزود: اولا باید رژیم آل سعود از خود یک دفاعی کنند که آیا در وقوع این فاجعه عمدی در کار بوده است یا خیر؟ ولی باید بگویم آنچه که بنده مشاهده کردم بیانگر آن است که دولت عربستان در این حادثه صددرصد مقصر است.

وی با اشاره به مشاهدات خود از این فاجعه اظهار کرد: در آن روز خیابانی که حجاج در حال عبور بودند توسط یک سرباز بسته می‌شود و مسیر خروج حجاج مسدود شده که منجر به متمرکز شدن جمعیت کثیری از حجاج شد.

وی ادامه داد: مسدود شدن خیابان و تمرکز جمعیت ‌بر روی هم و فشاری که در نتیجه حرکت به جلوی جمعیت صورت می‌گرفت موجب شده بود که عده‌ای از هوش بروند و وقتی که آبی نبود که بنوشند و سه ساعت هم روی هم ریختند منجر به از بین رفتن آنها شد.

امام جمعه اراک با اشاره به بی‌تدبیری دولت عربستان در بروز این فاجعه گفت: نباید درب‌های خروجی بسته می‌شد بلکه اگر قرار بود کسی از این خیابان تردد نکند باید درب‌های ورودی بسته می‌شد. کدام انسان نادانی در دنیا با مشاهده چنین وضعیتی در یک مکان اجازه ورود به افراد می‌دهد، اما اجازه خروج نمی‌دهد، این قابل توجیه نیست.

وی بیان کرد: اگر آل سعود نمی‌خواست کسی در آن مسیر تردد کند باید یک سرباز در قسمت ورودی مستقر می‌کردند تا به کسی اجازه ورود ندهند نه اینکه درب خروجی را مسدود کنند، از این رو مشاهده روی هم ریختن حجاج عزیز در آن روز دردناک و بسیار تلخ بود و از دست کسی هم کاری بر نمی‌آمد.

وی گفت: بعد از این فاجعه هم باز با بی‌تدبیری آل سعود جنازه‌های حجاج با کانتینر و غیر کانتینر حمل شد که زیبنده نبود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در ادامه با اشاره به کشته شدن زائران بسیاری از کشورهای مختلف بویژه ایران اسلامی از سال 1354 تا سال 1394 توسط آل سعود در جریان انجام مناسک حج گفت: در سال 1354 و قبل از انقلاب آتش گرفتن چادرها در منا منجر به کشته شدن تعدادی زیادی شد.

وی ادامه داد: در سال 1366 نیز که بنده هم در صحنه بودم عامدا و عاملا جمع کثیر دیگری از حجاج را به خاک و خون کشیدند و 400 نفر از زائران ایرانی را بدون دلیل و کوچکترین توجیهی قتل عام کردند. آل سعود در اظهاراتی تعجب برانگیز می‌گفتند ایرانی‌ها سیخ‌های کبابی که برای غذا درست کردن توسط مسئولان کاروان به عربستان برده بودند را برای تخریب خانه کعبه با خود آورده‌اند و اقدام به جمع‌آوری سیخ‌های کباب کردند و نسبت به زائران ایرانی تهمت، افترا و بدگویی می‌کردند.

امام جمعه اراک ادامه داد: در سال گذشته نیز سقوط جرثقیل 1600 تنی بدون توجیه صورت گرفت و حادثه منا نیز به عنوان بزرگ‌ترین فاجعه اتفاق افتاد و چندین هزار نفر انسان بی‌گناه که حدود 500 نفر از آنها زائران ایرانی بودند کشته شدند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به اینکه فاجعه منا بزرگ‌ترین جنایت در مکه مکرمه بود، گفت: آل سعود بارها در برگزاری مراسم حج بی‌کفایتی خود را نشان داده است.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی با بیان اینکه عملکرد آل سعود قابل توجیه نبوده و مقصر صددرصد حادثه هستند، افزود: باید مسئولین داخلی، سازمان‌های بین‌المللی، کشورهای اسلامی، علما و سیاست‌مداران جهان اسلام این موضوع را پیگیری کنند و با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مقصر اصلی را در ابعاد مختلف شناسایی کنند.

وی با بیان اینکه آل سعود لیاقت و کفایت لازم را برای مدیریت حج و حرمین شرفین ندارند، گفت: مکه و مدینه باید زیر نظر غیر آل سعود اداره شود.

امام جمعه اراک با بیان اینکه باید امنیت زائران برقرار شود، افزود: باید حرمت زائران بیت الله الحرام به خصوص زائران ایرانی حفظ شود.

وی تاکید کرد: بی‌حرمتی، بی‌احترامی و تحقیر و توهین زائران ایرانی توسط دولت عربستان معنا ندارد و باید ضمن احترام کامل، امنیت حج نیز تامین شود.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------