تشرف 2 میلیون زائر ایرانی به کربلا در ایام اربعین/ وزارت امور خارجه مسؤول پیگیری حقوقی شهدای منا



  اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی  , حوادث منا

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امسال 2 میلیون نفر در اربعین حسینی به کربلای معلی مشرف می‌شوند.

سعید اوحدی در حاشیه سفر خود به گیلان در گفت‌وگو با فارس در رشت با اشاره به وضعیت ثبت‌نام زائران حسینی برای اربعین اظهار کرد: امسال 2 میلیون نفر در اربعین حسینی به کربلای معلی مشرف می‌شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون 140 هزار نفر در سایت سماح ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: سایت سماح به صورت شبانه‌روزی باز است.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره زمان اعزم زائران اربعین حسینی تصریح کرد: از 16 مهر ماه امسال روادید اربعین صادر و از 20 مهر ماه اعزام‌ها آغاز می‌شود.

وی در ادامه به پیگیری حقوقی شهدای فاجعه منا اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبات دولت و تکلیفی که مقام معظم رهبری فرمودند، وزارت امور خارجه مسؤول پیگیری حقوقی شهدای فاجعه منا است.

اوحدی افزود: حدود 450 وکالت‌نامه تام‌الاختیار از خانواده‌های شهدا به معاونت کنسولگری وزارت خارجه داده شد تا بتوانند شکایت علیه دولت عربستان را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: برای هر اقدام قوه قضائیه باید مستندات محکمه‌پسند داشته باشیم و در این راستا حدود یک‌هزار مصاحبه با شاهدان عینی از دنیای اسلام درباره فاجعه منا جمع‌آوری و ترجمه شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: مستندات مذکور به همراه فیلم، عکس و تصویر در قالب یک بسته به عنوان پشتیبان دعاوی در اختیار وزارت امور خارجه قرار داده شده است.

وی با اشاره به اینکه هشت وکیل مشورتی معرفی شدند، افزود: مراکز دعاوی عربستان وکیل ما را نمی‌پذیرند و محاکم قضایی خودشان را قبول می‌کنند و وکلا نیز انصراف دادند.

اوحدی گفت: دو وکیل از عربستان قبول کردند مشورت حقوقی دهند که با ترس و وحشت عنوان کردند در یک کشور ثالث مشورت صورت گیرد.

بی‌نتیجه بودن پیگیری‌های حقوقی فاجعه منا

وی قطع رابطه سیاسی و نگاه انحرافی به مسائل حقوقی در عربستان را دلیل کندی پیگیری‌های حقوقی ذکر کرد و گفت: به دلایل مذکور تا به امروز پیگیری‌های حقوقی نتیجه نداده است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درباره پیگیری حقوقی فاجعه منا، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود.

وی با اشاره به اینکه 37 کشور دنیا در فاجعه منا هفت هزار شهید دادند، یادآور شد: عربستان منکر این تعداد شهید است در حالی که در همان ابتدای فاجعه سایت رسمی این کشور آمار شهدا را بیش از 4 هزار نفر اعلام کرد و مستندانتش موجود است.

اوحدی یک‌هزار و 507 نفر از قربانیان فاجعه منا را تبعه عربستان ذکر کرد و گفت: عربستان تا به امروز تمکین نکرده و نگران افشای بسیاری از واقعیت‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه عربستان در فاجعه منا به جای ریگ، سنگی به کفش دارد، ادامه داد: در غیر این صورت باید تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را بپذیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت بی‌کفایتی پلیس عربستان و مسدود کردن مسیر حاجیان را دلیل فاجعه منا دانست و یادآور شد: 10 هزار نفر از حاجیان کشورهای مختلف مجروح شده بودند که اگر به موقع رسیدگی می‌کردند 60 درصد آنها زنده می‌ماندند.

وی عدم وجود دستگاه‌های احیا و تعطیلی پایان هفته عربستان را فاجعه دوم منا ذکر کرد و یادآور شد: 5 هزار پیکر شهید را در 25 تریلی حمل مواد غذایی بالای صفر درجه گذاشتند.

اوحدی بی‌لیاقتی آل‌سعود و عدم همکاری با هیأت‌های پزشکی برای مجروحان را موجب افزایش تعداد شهدا بیان کرد و افزود: حکام بی‌لیاقت عربستان حاضر نیستند آمار واقعی را اعلام کنند.

ضرورت تدوین طرح حج ابراهیمی توسط تمام کشورهای اسلامی

وی درباره وضعیت اعزام حاجیان به مکه مکرمه در سال 96، متذکر شد: رهبر معظم انقلاب به شجره خبیثه ملعونه اشاره کردند که ریشه تفکری آنها انحرافی و وهابیت است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه مفتی بی‌عقل عربستان اعلام کرد ایرانیان دین ندارند، گفت: آنها عدالت، انسانیت و وجدان بشری ندارند و تفکر وهابیت ریشه در تروریست و جریان تکفیری هستند.

وی با بیان اینکه باید دعا کنیم تا تکلیف این شجره خبیثه ملعونه مشخص شود، اظهار کرد: کشورهای اسلامی باید با یکدیگر جمع شوند و طرحی برای برگزاری باشکوه حج ابراهیمی تمهید کنند.

اوحدی گفت: سازمان‌ کشورهای اسلامی باید کمک کنند و شاهد تدوین طرحی با همکاری کشورهای اسلامی و نخبگان دنیا برای حج ابراهیمی باشیم.

وی از دفن پیکر 39 شهید فاجعه منا در مکه خبر داد و افزود: برخی خانواده‌ها موافقت کردند شهدای آنها در مقبره‌الشهدای مکه بماند.

این مقام مسؤول اظهار کرد: تعدادی از خانواده‌های شهدا پس از اینکه وصیتنامه عزیزان خود را باز کردند متوجه شدند که تمایل داشتند در مکه دفن شوند.

وی با بیان اینکه فرزند شهید قائم مقام بنیاد شهید وصیت کرده بود او را نبش قبر نکنند و اجازه دهند در مکه دفن شود، گفت: مدیر کاروان حج اردبیل نیز وصیت کرده بود در مکه دفن شود.

اوحدی با اشاره به اینکه سه خانواده خواهان بازگرداندن پیکر شهدای خود هستند، یادآور شد: از آنجا که قطع رابطه سیاسی بود، عربستان روادید نداد و با قساوت خانواده شهدا را بیرون کردند و جنازه را تحویل آنها ندادند.

وی متذکر شد: رهبر معظم انقلاب فرمودند حج ابراهیمی مظهر شکوه و اقتدار برای مسلمانان دنیاست و خداوند در سوره حج فرمود خانه کعبه را برای مردم قرار داده بنابراین عربستان حق مالکیت نسبت به خانه خدا را ندارد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------