اتمام حجت پلیس با کانون سردفترداران درباره نقل و انتقال خودروها



  اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی ,شماره گذاری خودرو

تاکید بر کافی بودن دریافت برگ سبز برای معامله و شماره گذاری خودرو، توصیه به کانون سردفترداران، ثبت 142 هزار حکم قضایی در سامانه ثبت پلاک و... از مهمترین اظهارات معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجاست.

به گزارش ایسنا، سرهنگ سعید روحی در حاشیه بازدید خبرنگاران از مرکز تعویض پلاک الغدیر در جمع آنان گفت: بر اساس ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، متعاملین یعنی معامله کنندگان خودرو موظفند برای بررسی اصل خودرو و همچنین هویت طرفین معامله و دریافت پلاک جدید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه قانونگذار صراحتا بررسی اصالت خودرو و اصالت طرفین معامله را بر عهده کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی گذاشته است، خاطرنشان کرد: صدور برگ سبز نیز به پشتوانه همین بانک اطلاعاتی پلیس و مواردی که در آن ثبت شده انجام می‌شود و همانطور که بارها اعلام شده و پیش از این علاوه بر مسئولین ناجا و وزیر کشور نیز بر آن تاکید داشته‌اند صدور برگ سبز خودرو به عنوان سند رسمی محسوب شده و ثبت سند در دفاتر اسناد اختیاری است.

روحی افزود: برابر قانون نیز اموال منقول نیازی به ثبت سند رسمی نداشته و ثبت سند آن اختیاری است. همانطور که فردی تلویزیون، یخچال، جواهرات، فرش و ... را سند نمی‌کند.

معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا با بیان اینکه سامانه شماره گذاری پلیس راهور به بانک اطلاعاتی راهور، پلیس آگاهی و ... متصل است، خاطرنشان کرد: همچنین از ابتدای امسال تا کنون بیش از 142 هزار حکم قضایی در سامانه شماره گذاری به ثبت رسیده که بیش از 9000 فقره آن مربوط به افراد ممنوع المعامله است.

به گفته روحی قوه قضائیه بیش از 400 هزار فقره نیز از پلیس استعلام انجام داده است.

توصیه به دفاتر ثبت اسناد
روحی در بخش دیگری از سخنانش با توصیه به دفاتر ثبت اسناد و کانون سردفترداران اظهار کرد: توصیه اکید ما به دفاتر ثبت اسناد این است که از تنظیم سند وکالتی و قطعی بدون در دسترس داشتن تاییدیه پلیس خودداری کنند؛ چرا که ممکن است خودرو دو تکه، سرقتی یا دارای نواقص دیگر باشد که البته همین امر نیز نشان می‌دهد شرط کافی و اصلی برای شماره گذاری و نقل و انتقال خودرو همان برگ سبزی است که صادر می‌شود.

روحی تصریح کرد: اگر به خودروهای صفر و نوشماره نیز توجه کرده باشیم کارخانه برای این خودروها تنها برگ سبز صادر کرده و هیچ سند رسمی صادر نمی‌شود حال آنکه اگر اجباری برای تنظیم سند در دفاتر اسناد وجود داشت می‌بایست از همان زمان تحویل از کارخانه این سند ثبت می‌شد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره هزینه تعویض پلاک در نقل و انتقال خودرو خاطرنشان کرد: بر اساس قانون پلیس برای خودروهای کمتر از 50 میلیون تومان 50 هزار تومان و برای خودروهای بالای 50 میلیون تومان 100 هزار تومان را دریافت می‌کند؛ این در حالیست که در دفاتر اسناد چندین برابر این مبالغ دریافت می‌شود. ضمن اینکه تمامی مبالغ دریافتی از سوی پلیس به خزانه دولت رفته و منفعتی برای ناجا ندارد.

روحی با تاکید بر اینکه هدف پلیس خدمت رسانی به شهروندان است، افزود: تمام حرف ما این است که نباید شهروندان برای یک امر اختیاری به زحمت افتاده و هزینه‌ای مضاعف پرداخت کنند. ضمن اینکه صدور دو سند برای یک وسیله نقلیه نه تنها الزامی نیست بلکه امر غیر عادی تلقی می‌شود. بنابراین همانطور که پیش از این نیز گفتم مراجعه به مراکز تعویض پلاک و نقل و انتقال خودرو در پلیس راهنمایی و رانندگی اجباری و شرط کافی و ثبت سند در دفاتر اسناد امری اختیاری است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در برگ سبز صادر شده از سوی پلیس امکان تشخیص مالکیت دانگی خودروها وجود دارد یا خیر؟ گفت: این موضوع در برگه‌های سبز لحاظ شده و سهم هر فرد در مالکیت خودرو قید می‌شود و در نهایت نیز با رضایت شرکا پلاک به نام یکی از آنان ثبت می‌شود، بنابراین این ادعا که پلیس نمی‌تواند مالکیت دانگی خودرو را مشخص کند نیز صحیح نیست.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------