جریمه مصرف سیگار در اماکن عمومی



  اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی , مصرف سیگار

«ایرانی‌ها روزانه معادل 10 تا 15 میلیارد تومان سیگار می‌کشند و دولت دو برابر این هزینه سیگار را خرج بیماری‌ها می‌کند. به عبارتی روزی 30 میلیارد تومان مردم و دولت خرج بیماری و سیگار می‌کنند که این رقم با محاسبه سالانه معادل کل بودجه وزارت بهداشت در سال است.»

این بخشی از اظهارات محمدرضا مسجدی، دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات است.اظهاراتی که زنگ خطر را برای سلامت کشور و حتی اقتصاد کشور به صدا در می‌آورد.اما در این زمینه آمار دیگری حکایت از این دارد که سالانه در کشور 65 هزار نفر بر اثر کشیدن سیگار فوت می‌کنند و بیشتر کسانی که سرطان ریه دارند مصرف کننده سیگار هستند. بر اساس آمار مذکور شمار فوت شدگان بر اثر سیگار و قلیان چندین برابر کشته شدگان حوادث راهنمایی و رانندگی است.


پیش از این وزارت بهداشت نیزاعلام کرده مصرف سیگار عامل بروز 25 نوع سرطان و 50 نوع بیماری است. این در حالی است که این روزها به دلیل استفاده بیش از حد مردم از سیگار و قلیان، بیماری‌های ریوی 20تا 30 برابر و بیماری‌های قلبی 3تا4 برابر بیشتر رواج پیدا کرده است.
از سوی دیگر بارها درباره رواج مصرف قلیان در میان جوانان ایرانی از سوی مقامات مختلف هشدار داده شده است. حالا بر همین اساس، وزارت بهداشت به منظور پیشگیری و مقابله با بروز 20نوع سرطان و 50 نوع بیماری منتسب به مصرف سیگار و قلیان، گام جدی تری را برای اجرای یک مصوبه بسیار قدیمی برداشته است. طبق قانون که در سال 1386 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، مصرف دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است.


مصوبات قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و آیین نامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی که حدود 10 سال پیش به تصویب رسیده، از اول مهر ماه امسال بطور کامل اجرایی می‌شود. یعنی از فردا به منظور حقوق شهروندی و تأمین سلامت آنها، هر فردی در هر جایی نمی‌تواند براحتی سیگار مصرف کند. استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع می‌شود و این شامل کارخانجات، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مطب پزشکان، سالن‌های نمایش، سینماها، سالن هتل‌ها، مهمانسراها و میهمان پذیرها، رستوران‌ها، موزه‌ها، پایانه‌های مسافربری، فروشگاه‌های بزرگ، اماکن فرهنگی و فرهنگسراها، کتابخانه‌های عمومی، ورزشگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، اماکن متبرکه و مقدسه، مساجد، مصلاها، وسایل نقلیه عمومی، مؤسسات و سازمان‌های دولتی و عمومی، بانک‌ها، شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها می‌شود.


آن‌طور که دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات به روزنامه ایران می‌گوید: ممنوعیت مصرف دخانیات در اماکن عمومی ایران از تاریخ اول مهر امسال به طور کامل اجرایی خواهد شد. این در حالی است که از زمان تصویب آیین نامه ممنوعیت استعمال هر نوع سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی مسقف، اجرای آن در امکان عمومی مغفول مانده و نظارتی بر اجرای دقیق و عملی آن تاکنون وجود نداشته است.


به گفته مسجدی،  اداره بهداشت محیط وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محیط زیست کشور، شهرداری‌ها، نیروی انتظامی و قوه قضائیه این بار با مشارکت هم و با جدیت بیشتری پای کار آمده‌اند و در صدد اجرای کامل این مصوبه مجلس شورای اسلامی هستند.دبیر کل ستاد مبارزه با استعمال دخانیات، می‌گوید: از این پس باید به منظور آگاهی مردم در اماکن عمومی مانند رستوران‌ها، سینما، ورزشگاه و میهمان سراها تابلوهای ممنوعیت مصرف دخانیات نصب شود، به عنوان مثال صاحب رستوران مکلف به اجرای این قانون است و چنانچه صاحب رستوران قانون ممنوعیت مصرف سیگار و قلیان را در رستوران اجرا نکند، 5 میلیون تومان جریمه می‌شود.


مسجدی این را هم اضافه می‌کند که محیطبانان، پارکبانان و نیروی انتظامی از جمله عوامل اجرایی قانون ممنوعیت مصرف استعمال دخانیات در اماکن عمومی هستند که ابتدا باید با اخطار شفاهی از افراد سیگاری بخواهند که سیگار نکشند. اگر تابلوی ممنوعیت مصرف دخانیات در اماکن عمومی نصب شود و افراد پس از اخطار شفاهی دوباره به استعمال دخانیات اصرار کنند، جریمه می‌شوند.


به گفته مسجدی، مصرف سیگار و قلیان به بار بیماری‌ها اضافه می‌کند. وزارت بهداشت متولی عوارض بیماری‌ها است بنابراین باید به فکر راهکار اساسی برای پیشگیری از بیماری‌هایی باشد که در اثر مصرف دخانیات بوجود می‌آیند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------