ناقلان خاموش



  اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی,ايدز

آمار‌ها نشان مي‌دهند بيش از 70 درصد از مبتلايان به اچ‌آي‌وي شناسايي نشده‌اند

 رشد ابتلا به بيماري ايدز، روندي جهاني است و فقط مختص به جامعه ايران نيست اما افزايش ابتلا به ايدز از طريق روابط جنسي، مسئله‌اي است که در بسياري از کشور‌هاي دنيا در حال کنترل و در ايران به شکل نگران‌کننده‌اي در حال پيشروي است؛ به‌طوري‌که بر‌اساس آخرين آمار وزارت بهداشت، علل ابتلا به اچ‌اي‌وي در بين کل مواردي که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسيده‌اند به ترتيب، تزريق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (68,6 درصد)، رابطه جنسي (12درصد)، دريافت خون و فرآورده‌هاي خوني (یک درصد) و انتقال از مادر به کودک (1,1درصد) بوده است و راه انتقال در 17,3 درصد از اين گروه نامشخص مانده است.

 

دو سالي است وزارت بهداشت به هر زباني درباره گسترش موج سوم ايدز هشدار مي‌دهد؛ موج جديدي که افزايش روابط جنسي کنترل‌نشده علت اصلي آن است. به‌طوري‌که پيش از اين، رئيس اداره کنترل ايدز وزارت بهداشت عنوان کرد: موج سوم ايدز از طريق روابط جنسي همچنان در حال گسترش است. 

 

او همچنين تأکيد کرد: ما توانستيم با همکاري سازمان‌هاي مختلف و برنامه کاهش آسيب، دچار اچ‌اي‌وي از طريق اعتياد و تزريق را تا حد بسياري کنترل و مهار کنيم ولي هم‌اکنون با موج سوم يعني انتقال از طريق روابط جنسي محافظت‌نشده در جامعه روبه‌رو هستيم که به‌سرعت در حال گسترش است. 

 

اظهارنظري که نشان مي‌دهد، نگراني‌ها براي افزايش ميزان موج سوم ايدز در کشور پس از کارشناسان و مسئولان نهاد‌هاي غيردولتي به وزارت بهداشت نيز سرايت کرده و هشدار‌هايي که سال‌ها پيش از سوي آنان به وزارت بهداشت ارائه مي‌شد، به‌تازگي به گوش مسئولان این وزارتخانه رسيده است. 

 

گواه ديگر اين ادعا، تأکيد رئيس اداره کنترل ايدز وزارت بهداشت بر آمار تخميني گسترش ايدز در کشور است؛ آماري که پيش از اين از سوي مسئولان وزارت بهداشت به‌شدت تکذيب مي‌شد. او در اين رابطه عنوان کرد: تا پايان تابستان سال جاري، حدود 24 هزار مبتلا به اچ‌اي‌وي در کشور ثبت و گزارش شده است ولي بر‌اساس آمار تخميني در کشور حدود 90 هزار مورد وجود‌دارد. 

 

بااين‌حال، نکته نگران‌کننده ديگر، تعداد بالاي کساني است که از بيماري خود مطلع نيستند. در همين‌باره، رئيس اداره کنترل ايدز و بيماري‌هاي آميزشي وزارت بهداشت با بيان اينکه تا ابتداي سال ۹۵ تعداد ۳۱هزار و ۹۵۰ نفر مبتلا به عفونت اچ‌اي‌وي در کشور شناسايي شده‌اند، گفت: بر‌اساس تخمين‌هاي آماري، موارد شناسايي‌شده حدود ۳۰ درصد موارد مبتلا را شامل مي‌شود و ۷۰درصد آنها شناسايي نشده و از ابتلاي خود آگاهي ندارند. دکتر کازروني، رئيس اداره کنترل ايدز و بيماري‌هاي آميزشي وزارت بهداشت، گفت: ما در زمانه‌اي زندگي مي‌کنيم که آسيب‌هاي گوناگون رواني‌- اجتماعي نظير خشونت، سوء‌مصرف مواد مخدر و محرک‌ها، مشروبات الکلي، رفتارهاي جنسي غيرمتعارف و لگام‌گسيخته، بروز و شيوع بالايي پيدا کرده است. 

 

وي افزود: بر‌اين‌اساس، بديهي است که يکي از پيامدهاي اين آسيب‌هاي گوناگون رواني - اجتماعي، همه‌گيري جهاني اچ‌اي‌وي/ايدز است. کشور ما نيز از اين قاعده مستثني نيست و ابتلا به عفونت اچ‌آي‌وي در جمعيتي که در فعال‌ترين دوران زندگي خود هستند، در حال گسترش بوده و ابعاد نگران‌کننده‌اي پيدا کرده است.

 

رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت اظهار کرد: براي رسيدن به هدف جهاني مهار همه‌گيري ايدز تا سال ۲۰۳۰، همه کشورهاي جهان از جمله جمهوري اسلامي ايران متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۲۰، ۹۰ درصد موارد ابتلا را شناسايي کنند، ۹۰ درصد افراد شناسايي‌شده تحت درمان داروهاي ضد رتروويروس قرار گيرند و ۹۰درصد افراد تحت درمان، بار ويروس در بدنشان به قدري کاهش يابد که قدرت انتقال به سايرين به حداقل ممکن برسد. در اين مراسم همچنين دکتر قاسمي، مديرعامل مؤسسه پيام‌آوران همياري، انتقال از طريق تزريق مشترک را يکي از مهم‌ترين راه‌هاي انتقال ايدز در کشور دانست و گفت: درحال‌حاضر، اين الگو در حال تغيير به رابطه جنسي است. 

 

وي افزود: به‌ویژه اينکه جامعه ما، جامعه جواني است و جوانان به‌دنبال کنجکاوي و ماجراجويي هستند و اين را از گسترش انواع مواد مخدر جديد مانند شيشه، گل و... نيز مي‌توان دريافت. بايد توجه کرد که اين موضوع در نهايت منجر به رفتارهاي پرخطر مي‌شود که مي‌تواند منجر به ابتلا به اچ‌آي‌وي شود. از طرفي، سال‌هاي ‌طولاني بود که از ايدز به‌عنوان بيماري قرن نام برده مي‌شد؛ حال آنکه با وجود درمان‌هاي جديد، اين امکان فراهم شده است که فرد مبتلا مانند افراد عادي جامعه سال‌ها (بيش از ۳۰ سال) به زندگي خود ادامه دهند يا با افراد اچ‌آي‌وي مثبت ازدواج کرده و نوزاد سالم به دنيا آورند. اين درحالي است که هنوز باورهاي مردم درباره اين بيماري مانند گذشته است و انگ و تبعيض حاصل از آن، مبتلايان را از مراجعه برای آزمايش بازمي‌دارد. 

 

قاسمي با بيان اينکه هدف سازمان ملل متحد تا سال ۲۰۳۰، حرکت سريع برای پايان‌دادن به ايدز است، ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران نيز در‌اين‌راستا فعاليت مي‌کند زيرا بر اين باور هستيم که اين موضوع ديگر يک شعار نيست بلکه با عملکرد تک‌تک افراد جامعه مي‌تواند محقق شود. 

 

وي اظهار کرد: سازمان مردمي پيام‌آوران همياري نيز به‌عنوان عضوي کوچک و بازويي مردمي براي جامعه بهداشتي و درماني جمهوري اسلامي، تمام تلاش خود را برای محقق‌شدن اين هدف انجام داده و در‌اين‌راستا، برنامه‌هاي اجتماع‌محور متفاوتي را برنامه‌ريزي و با همکاري سازمان‌هاي ذي‌ربط آن را اجرا مي‌کند. بر‌اين‌اساس، برنامه اولين جشنواره بين‌المللي پوستر روبان قرمز، يکي از اين برنامه‌هاست که با کمک هنرمندان کشورمان اجرائي شد. قاسمي همچنين گفت: براي پايان ايدز، مسيري کم‌و‌بيش دشوار در پيش داريم که با افزایش آگاهي مردم، يادگيري مهارت‌هاي زندگي و روابط مؤثر همسرداري و زناشويي، عدم ترس از مراجعه به مشاوران و دست‌اندرکاران حوزه ايدز و کاهش انگ و تبعيض درباره این بيماري، هموار مي‌شود.

 

در اين مراسم، همچنين دکتر درودي، مدير کشوري دفتر برنامه مشترک سازمان ملل در زمينه ايدز، گفت: متأسفانه عدم شناخت و درک درست درباره موضوع اچ‌آي‌وي و شاخه‌هاي وابسته به مباحث آن، در بسياري موارد بحث و گفت‌وگو درباره اين بيماري را مخدوش کرده و منجر به عدم ارائه اطلاعات دقيق در سطح جامعه و در نتيجه آسيب‌پذيري جامعه شده است. او پيشگيري از اچ‌اي‌وي/ايدز را شامل پيشگيري از گسترش تصورات و عقايد نادرست که نهايتا منجر به عواقب آشکار اجتماعي چون انگ و تبعيض مي‌شود، دانست و افزود: رسانه‌ها و هنر به گونه‌هاي متفاوتي مي‌توانند در مهار همه‌گيري اچ‌آي‌وي و ايدز سهيم باشند و مي‌توانند در اين راه براي افزايش آگاهي و تغيير رفتار در حوزه کاهش آسيب‌پذيري آن اقدام و به عبارتي ديگر، فرد و جامعه را از سلامت بهره‌مند کنند. 

 

 اخبار اجتماعی  -  وقایع  اتفاقیه  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------