دوئل مكتوب بر سر فساد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , شهرداری تهران

هربار که ماجرای املاک نجومی و واگذاری‌های شهرداری تهران مطرح می‌شود، نامی هم از غلامحسین کرباسچی برده می‌شود و او هر بار برای ادعاهای مطرح‌شده پاسخ کتبی ارسال می‌کند. این‌بار هم پاسخی را به مصاحبه عباس سلیمی‌نمین‌ داده است.

 

سلیمی‌نمین در مصاحبه‌ای که چند روز پیش با خبرگزاری ایرنا انجام داده بود، مطالبی را درباره موضوع واگذاری املاک شهرداری گفته و گریزی هم به ماجرای شهرداری کرباسچی زده بود. موضوع مورد اشاره سلیمی‌نمین، واگذاری‌هایی است که قالیباف به برخی از تعاونی‌های مرتبط و غیرمرتبط با شهرداری انجام داده است. سلیمی‌نمین در آن گفت‌وگو مدعی شده است که قالیباف به تعاونی‌ها نظم داده است. این در حالی است که در زمان کرباسچی هرچه می‌خواست بذل و بخشش می‌کرد و به گونه‌ای پیچیده عمل کرده که ردی به جا نگذاشته است. 

 

سلیمی‌نمین در بخشی از آن گفت‌وگو در پاسخ به این سؤال ایرنا که «رقبای اصولگرای روحانی کدامند؟ با توجه به آنچه به املاک نجومی شهرت یافت، قالیباف آیا شانسی دارد؟» گفته بود: «این بحثی که علیه آقای قالیباف مطرح شده تأسف‌بار است. این یک بداخلاقی سیاسی و حزبی است در فیش‌های حقوقی نگاه حزبی حاکم نبود و حتی افرادی از ستاد اجرائی فرمان امام و شرکت‌های تابعه آن نیز بازخواست شده و قرار است با آنها برخورد شود. اما در مورد املاک، صرفا تخریب صورت گرفت».

 

او همچنین در پاسخ به این سؤال که «اگر این اتهامات از نظر دادگاه ثابت شود باز هم می‌توان اسم آن را تخریب گذاشت؟» گفته بود: «خیر. نه‌تنها تخریب نیست بلکه خیلی خوب هم هست. منتهی این شائبه‌ای است که در آستانه انتخابات علیه قالیباف مطرح شده و تا بخواهد جمع شود کار از کار گذشته است. اگر راست می‌گویند یک پرونده علیه خود قالیباف رو کنند؟ بگویند ایشان وقتی شهردار بوده چه تخلفی داشته است. چنین چیزی را از وی ندارند. برای همین آمده‌‌اند کار یک تعاونی را به شخص قالیباف نسبت داده‌اند.

 

آن‌هم تعاونی‌هایی که که قالیباف به آنها نظم داده است. تعاونی‌هایی که در زمان شهرداری کرباسچی هیچ نظمی نداشت. اینها که زمان کرباسچی اصلا حساب و کتاب نداشت و شهرداری هرچه می‌خواست بذل و بخشش می‌کرد». سلیمی‌نمین درعین‌حال در پاسخ به این سؤال که خب اگر چیزی وجود داشت چرا در دادگاه وی مطرح نشد؟ هم گفته بود: «قبول ندارم. کرباسچی بسیار پیچیده عمل می‌کرد همین‌طور ملک‌مدنی. آن موقع هیچ چیز در شهرداری مکتوب نمی‌شد». او درعین‌حال مجددا در ادامه این گفت‌وگو باز هم پاسخ به این سؤال که «یعنی قوه قضائیه هم نمی‌توانست چنین چیزهایی را اثبات کند؟» گفته بود: «نه. همان‌طورکه گفتم سندی وجود نداشت».

 

پاسخ کرباسچی: تعاونی‌ها زیر نظر وزارت تعاون هستند نه شهرداری

کرباسچی به این ادعاهای سلیمی‌نمین پاسخ‌های جالبی داده است. غلامحسین کرباسچی، ازجمله شهرداران تهران بود که به سبب تخلفات شهرداری به زندان رفت. او در سال ٧٦ با اتهامات مالی مواجه شد و در سال ٧٧ بازداشت و محاکمه شد. کرباسچی بعدها درباره حکم خود گفته بود: «واقعیت این است که در آن پرونده خیلی سروصدا شد و حرف‌ها و اتهامات زیادی زده شد. دراین‌باره چند ‌میلیارد تبلیغات کردند که همه این اتهامات بعدا منتفی شد.

 

کسانی که در این پرونده احکام ۲۳ سال زندان گرفته بودند، در دادگاه تجدیدنظر تبرئه شدند، اما مخالفان سیاسی حتی خبر تبرئه را کار نکردند تا نشان دهند به‌واقع چقدر به اخلاق پایبندند؛ یا مثلا کسی از معاونان شهرداری محکوم به برگرداندن ۱۹میلیارد تومان پول شد؛ اما از همین حکم هم تبرئه شد. این آقا آمده بود و مثلا در شهرداری پنج ‌میلیارد تومان پول به شرکت واحد که پول نداشته، داده بود که این کار هم وظیفه شهرداری بود». 

 

کرباسچی اکنون در پاسخ به اتهامات سلیمی‌نمین چنین پاسخ داده است: «اصولا اداره و تشکیل و نظارت بر تعاونی‌ها ربطی به شهرداری ندارد که شهردار بخواهد به آنها نظم دهد، حتی اگر تعاونی کارکنان شهرداری باشد. تعاونی‌ها نهادهایی مستقل و در ارتباط با وزارت تعاون سابق و اکنون وزارت رفاه و تعاون هستند و نظم و بی‌نظمی آنان ربطی نه به شهرداران سابق دارد و نه به شهردار فعلی. حال این مورخ محترم چگونه با این مسئله ساده اداری آشنایی ندارند، از عهده فهم عرفی خارج است؟».

 

کرباسچی در ادامه پاسخ‌هایش نوشته است: «اصولا در زمان بنده نه‌تنها زمین یا امکاناتی به تعاونی‌ها داده نمی‌شد، بلکه برعکس تعاونی‌ها معمولا شاکی بودند که چرا شهرداری اجازه ساخت غیرمجاز به آنان نمی‌دهد، زیرا آنان زمین را از سازمان‌های مختلف می‌گرفتند و در برخی موارد دنبال مجوز ساخت خلاف قاعده بودند و در این راه با شهرداری چالش پیدا می‌کردند؛ بنابراین نه‌تنها کاری به نظم و انضباط تعاونی‌ها نداشتیم، بلکه در واگذاری اراضی به آنان نیز نقشی نداشتیم. واگذاری‌ها یا بذل و بخشش‌های نجومی اخیر پدیده‌ای جدید است».

 

کرباسچی با اشاره به موضوع محکومیت خود در دادگاه هم نوشته است: «تنها موردی که در دادگاه آن سال شهرداری مطرح و حکم داده شد واگذاری پنج قطعه زمین با تخفیف ٢٠ درصد به پنج نفر از مدیران شهرداری بود که آن نیز با اجازه وزارت کشور به نیابت از شورای شهر بود که دادگاه این اجازه را برای قائل‌شدن تخفیف در واگذاری آن پنج قطعه زمین نپذیرفت و مبلغ تخفیف را که کلا ٦٠ میلیون تومان بود از بنده گرفت. ملاحظه می‌کنید که امکان انجام کار پنهان و پیچیده وجود نداشت. گفته می‌شود اگر مشابه آن حکم در موضوع واگذاری‌های نجومی فعلی صادر شود و به اجرا درآید، مطابق برآورد اولیه کارشناسی سازمان بازرسی کل کشور دوهزارو ٢٠٠ میلیارد تومان باید خسارت دریافت شود».

 

گفتند همین که سندی از خود به جا نگذاشته، نشان می‌دهد جاسوس انگلیس است

او در ادامه پاسخ خود به اوایل انقلاب اشاره کرده و نوشته است: از اینکه یک مورخ چنین استدلال کند، باید درِ تاریخ مبتنی بر این استدلال را برای همیشه تخته کرد. اوایل انقلاب چند جوان کم‌تجربه یک بنده‌خدایی را به اتهام جاسوسی برای انگلیس گرفتند و به دادگاه بردند. قاضی پرسید مستندات شما چیست؟ آن جوانان ساده‌دل گفتند همین که سندی از خود به جا نگذاشته، نشان می‌دهد جاسوس انگلیس است! اگر بیان این استدلال از چند جوان کم‌آگاه اول انقلاب موجب خنده می‌شد، بیان آن پس از چهار دهه از انقلاب و از سوی یک تاریخ‌نگار اصولگرایان باید موجب گریه شود.

 

کسی که ذره‌ای با امور اداری آشنا نیست و نمی‌داند که در امور مالی و ملکی، نمی‌توان بدون سند اقدامی کرد و امحا یا فقدان سند نیز رافع مسئولیت نیست، چگونه می‌تواند تاریخ‌نگار شود؟ خب اگر سندی نیست، ایشان از کجا اطلاع یافته که بنده پیچیده عمل کرده‌ام، نکند علم غیب دارند؟ کرباسچی در آخر نوشته است: «در پایان متذکر می‌شود که آقای سلیمی‌نمین عضو فعال ستاد آقای قالیباف بوده‌‌اند و اکنون هم دوست دارند که ایشان در صحنه باشند و به‌همین‌دلیل قضیه املاک نجومی را فقط تخریب می‌دانند.

 

خب اشکال ندارد، این آخر و عاقبت ادعای مبارزه پوشالی و جناحی ایشان با فساد است و حق ایشان است که به دنبال چنین هدفی باشند؛ ولی واردشدن به موضوعی که هیچ آشنایی با آن ندارند و تهمت و افترازدن با این توجیه که طرف پیچیده عمل کرده و سندی از خود باقی نگذاشته است، موجب شرمساری یک فرد یا جناح باید باشد. البته به صورت ناخواسته ایشان نتیجه‌ای برخلاف اهداف خود را بیان و اقرار کرده‌‌اند که کرباسچی سندی از خود به جا نگذاشته و این نزد افراد عاقل به معنای تبرئه از هر اتهامی است و در مورد دیگر که خواسته‌‌اند دوست خود را تبرئه کنند، اصل سند را پذیرفته‌‌اند و به نادرست گفته‌‌اند که خطای تعاونی است!! درحالی‌که اسناد و رفتارهای تعاونی‌ها را در اداره کل تعاونی استان تهران و تعاونی مربوطه باید جست‌وجو کرد و نه در اسناد شهرداری». 

 

  اخبار اجتماعی  - شرق  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------