وضعیت بارشی و دمایی ایران در سال آبی 95- 94 اعلام شد/ تغییر الگوی بارشی در پی افزایش دما در زمستان



  اخباراجتماعی ,خبرهای   اجتماعی, بارش  باران

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن تشریح وضعیت بارشی و دمایی سال آبی 95- 94، شرایط بارشی کشور در سال آبی گذشته را مثبت ارزیابی کرد.

 شاهرخ فاتح در گفت‌وگو با ایسنا، به تشریح وضعیت بارشی سال آبی 95- 94 (پایان شهریور هر سال تا پایان شهریور سال آینده یک سال آبی یا زراعی محسوب می‌شود) پرداخت و گفت: در سال آبی گذشته، کل کشور در مجموع 235 میلی‌متر بارش دریافت کرده‌است که این میزان دریافت بارش نسبت به میانگین بلندمدت، خوب ارزیابی می‌شود؛ به عبارتی در سال آبی گذشته در قیاس با میانگین بلندمدت تنها دو درصد کمبود بارش داشته ایم، درحالیکه نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش بارش را تجربه کرده‌ایم.

  اخباراجتماعی ,خبرهای   اجتماعی, بارش  باران

وی تاکید کرد: با وجود شرایط نسبتا خوب بارشی کشور در سال آبی گذشته، برخی از استان‌ها با کمبود بارش مواجه بوده اند. استان‌های یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و اصفهان به ترتیب با 44، 37، 34 و 27 درصد نسبت به بلندمدت کمبود بارش داشتند.

 

وضعیت بد بارشی در استان های مرکزی کشور

به گفته رئیس مرکز ملی خشکسالی استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان و همدان با 63، 46، 43 و 34 درصد در شمار استان های پربارش قرار دارند. استان‌های غربی کشور در سال آبی 94- 95 وضعیت خوبی داشتند ولی متاسفانه تعدادی ازاستان‌های مرکز، شرق و جنوب شرق کشور دچار کمبود بارش بوده‌اند.

 

زمستان و تابستان سال آبی 94- 95 گرم تر از حد طبیعی بوده است

فاتح در بخش دیگر گفت و گو به تشریح شرایط دمایی سال زراعی 95- 94 اشاره کرد و گفت: در این بازه 12 ماهه، 9 ماه میانگین دمای کشور گرم‌تر از بلندمدت بوده است و به طور کلی در سال آبی گذشته زمستان و تابستان گرم‌تری داشته‌ایم.

 

عوارض افزایش دمای زمستان

وی با تاکید بر اینکه وقتی زمستان گرم تر از حد طبیعی باشد الگوی بارشی این فصل تغییر می‌کند، افزود: در سال آبی گذشته در بسیاری نقاط تغییر الگوی بارشی از جامد به مایع را داشتیم علاوه بر این ذوب شدن برف‌ها در ارتفاعات پیش از موعد صورت گرفت که در این شرایط برف ذوب شده از حالت ذخیره منجمد خارج و از دسترس موثر در زمان نیازخارج می‌شود.

 

افزایش مصرف آب در تابستان 95

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، بیان کرد: بهار و تابستان خیلی گرم نیز باعث افزایش تبخیر و تعرق و بالا رفتن نیاز آبی کشور می‌شود که در نتیجه آن، مصرف آب در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی بالا می‌رود که این اتفاق را در تابستان 95 تجربه کردیم.

  اخباراجتماعی ,خبرهای   اجتماعی, بارش  باران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------