چرا باید در سرشماری عمومی شرکت کنیم؟



  اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی  , ﺳﺮﺷﻤﺎري

داشتن تفکر آماری و آموختن علم آمار برای مردم کشوری که می‌خواهند پیشرفت کنند همانند خواندن و نوشتن ضروری است، سرشماري بزرگ‌ترين و مهم‌ترين فعاليت آماري است كه اطلاعات ارزشمندي را براي برنامه‌ريزي و مديريت كشور فراهم مي‌كند.

 به گزارش ایسنا، ﺳﺮﺷﻤﺎري در ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻳﻜﯽ از روش‌های ﻣﻌﻤﻮل و ﻣﻌﺮوف و ﺗﺎ ﺣﺪودي قابل‌اعتماد اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎدﻩ از ﺁن کلیه واﺣﺪها زیرپوشش ﺷﻤﺎرش ﻗﺮار می‌گیرند، برای مثال ﺳﺮﺷﻤﺎري ﻧﻔﻮس و ﻣﺴﻜﻦ که کلیه اﻓﺮاد کشور را در برمی‌گیرد، مثل همین روﯾﺪادی که در ﺳﺎل ﺟﺎرﯼ از سوم تا 24 مهرماه در ﺳﺮاﺳﺮ ﮐﺸﻮر در ﺣﺎل اجراست.

 

برخلاف سرشماری دوره‌های گذشته که به‌صورت دستی انجام می‌گرفت، هشتمین دوره سرشماری آمار نفوس و مسکن کشور به‌صورت اینترنتی- دستی و در دو مرحله‌ انجام شد، سرشماری به روش اینترنتی یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین روش‌های سرشماری در جهان است.

 

در سرشماری سال جاری برای نخستین بار در تاریخ کشور به‌منظور افزایش سرعت و دقت و کاهش هزینه‌های سرشماری شیوه سرشماری اینترنتی علاوه بر مراجعه حضوری مورد استفاده قرار گرفت.

 

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اهمیت سرشماری نفوس و مسکن در برنامه‌ریزی‌های مناسب کشور گفت: مشارکت در این طرح و ارائه اطلاعات واقعی برای آینده این استان و رفع کاستی‌ها و مشکل‌های جامعه مؤثر است.

 

صالح دریانوردی افزود: برنامه ریزان و مدیران بدون داشتن اطلاعات و آمار درست از شاخصه‌های مختلف ازجمله جمعیت، میزان تحصیلات، اشتغال و ویژگی‌های فرهنگی و اقتصادی نمی‌توانند به شکل مناسب و مطلوب وظایف خود را انجام دهند.

 

وی اظهار کرد: در بیشتر موارد ارائه امکانات و خدمات بر اساس شاخص‌های جمعیتی و تعداد افراد ساکن در یک شهر و یا روستا انجام می‌شود و به همین دلیل همه باید در روستاها، بخش‌ها یا شهرهایی که ساکن هستند، احساس وظیفه کرده و در این سرشماری شرکت کنند.

 

دریانورد با اشاره به اینکه سرشماری عمومی نفوس و مسکن هر 10 سال یک‌بار در کشور انجام می‌شود، تشریح کرد: سرشماری امسال به‌طور استثنایی پس از پنج سال انجام می‌شود و چون اولین بار در تاریخ ایران به شکل اینترنتی و مراجعه شخصی افراد و سرپرستان خانوار به سایت انجام می‌شود، متفاوت‌تر از دوره‌های قبل است.

 

این مقام مسئول افزود: انجام سرشماری به شکل اینترنتی دارای مزایای مختلف و آغازی برای پیشرفت کشور درزمینهٔ استخراج اطلاعات و آمارهای واقعی و به‌روزرسانی آن‌ها به‌موازات پیشرفت تجهیزات و ابزارهای ارتباطی است.

 

دریانورد ادامه داد: در کاربرگ‌های مربوط در سامانه ثبت‌نام سرشماری اینترنتی امسال سؤال‌های ساده مانند کد ملی سرپرست و اعضای خانواده و نیز کد پستی منزل و نظایر آن‌ها وجود دارد و کار خیلی آسان بوده و در حدود 10 دقیقه انجام می‌شود.

 

وی تصریح کرد: پس از ثبت‌نام یک کد در اختیار خانواده ثبت‌نام‌شده قرار می‌گیرد که آن کد هنگام مراجعه حضوری مامور آمارگیری باید به او داده شود.

 

این مقام مسئول اظهار کرد: برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده افراد سودجو مأموران سرشماری که به درب منازل مراجعه خواهند کرد، دارای لباس فرم متحدالشکل خواهند بود که عکس و مشخصاتشان روی آن نصب‌شده است.

 

سرشماری سال ٩٥ در دو مرحله اینترنتی و حضوری انجام خواهد شد و مهلت ثبت‌نام اینترنتی از ٣ تا ٢٥ مهر و ثبت‌نام حضوری از طریق مراجعه مأموران سرشماری به درب منازل از ٢٥ مهر تا ٢٥ آبان ماه اعلام‌شده است.

 

سرشماری نفوس و مسکن و لزوم درج آمار و اطلاعات دقیق و صحیح در سرشماری، اهمیت زیادی دارد و ازآنجاکه یکی از پارامترهای اصلی خدمات دولتی و عمومی در هر منطقه آمار جمعیتی آن است، آمار دقیق جمعیتی در برنامه‌ریزی‌های شهری و اختصاص بودجه‌های ملی و استانی تأثیر مستقیم خواهد داشت، لذا همکاری همه‌جانبه مردم وادارات و نهادها سبب می‌شود آمار دقیقی از جمعیت نقاط مختلف کشور، جمع‌آوری‌شده و برای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان، برنامه‌ریزی بهتری صورت گیرد.

 

سرشماری سال ٩٥ برای اولین بار در کشور به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و سرشماری حضوری پس از سرشماری اینترنتی برگزار و اطلاعات خانوار با مراجعه مأموران سرشماری به درب منازل جمع‌آوری شد.

 

در صورت ثبت اطلاعات اینترنتی در این مرحله تنها کد آماری هر خانوار در سیستم ثبت می‌شود و نیاز به تکمیل مجدد پرسش‌نامه نخواهد بود که این امر موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های دولتی است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------