زیان ۳۰میلیارد دلاری مردم از آلودگی هوا



  اخباراجتماعی,خبرهای  اجتماعی , ابتکار

روز گذشته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست عنوان کرد که لایحه هوای پاک به تولید، اشتغال و سلامت کمک خواهد کرد و مشکل جدی برای صنعت ایجاد نمی‌کند. این در حالی است که از مدت‌ها قبل زنگ هشدار آلودگی هوا به صدا در آمده است و لایحه هوای پاک چندی پیش با درخواستی که به امضا ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس رسید در اولویت مجلس قرار گرفت.

 

با وجود این، برنامه کاهش آلودگی هوا در دولت‌های قبل نیز مطرح بوده است، اما مسئولان مربوطه بی توجه از کنار آن رد شدند و اکنون همه چشم دوخته اند به بانوی محیط زیست ایران تا این معضل را برطرف کند، چرا که معضل آلودگی هوا مردم را دچار تبعات جبران ناپذیری کرده و زندگی آنها را به مخاطره انداخته است. از سویی دیگر، در نیمه دوم مهر، آبان و دی کلانشهرهای دیگر کشور از جمله اصفهان، مشهد، اراک همانند شهر تهران و یا حتی بدتر از آن با مشکل آلودگی هوا مواجه می‌شوند.

 

فراگیری لایحه هوای پاک

معضل آلودگی هوا آنچنان چشمگیر است که عزم ملی را می‌طلبد و تنها مساله پایتخت نیست؛ چرا که وقوع ریزگردها در اقصی نقاط ایران مدت‌هاست که به این آلودگی دامن زده اند. به همین دلیل دولتمردان به فکر چاره افتاده اند تا هوای آسمان ایران را بیشتر از پیش داشته باشند. در این بین بانوی طبیعت ایران زمین نیز کمر همت بسته و آستین‌ها را بالا زده است تا به پشتیبانی از لایحه هوای پاک غائله آلودگی هوا را ختم به خیر کند.

 

«ما در کشوری زندگی می‌‌کنیم که بخش عمده جمعیت‌ مان چه به دلایل طبیعی و چه به دلایل صنعتی در معرض آلودگی هوا هستند. البته در برخی روستاها که ریزگردها نفوذ نکرده و فعالیت‌‌های صنعتی نیز در کنار آنها نیست، از هوای سالم بهره می‌برند.» این اظهارنظر روز گذشته توسط رئیس سازمان محیط زیست انجام شد. در تعریف آلودگی هوا آمده است که آلودگی هوا تغییر در ویژگی‌‌های طبیعی جو بر اثر مواد شیمیایی، غباری یا عامل‌‌های زیست ‌شناختی است، اما مساله نگران کننده این است که آلودگی هوا دیر زمانی‌ است که برای تندرستی مردمان و نیز زیست‌‌بوم‌های زمین به عنوان خطر شناخته شده است.

 

این در حالی است که معصومه ابتکار در نشست علنی دیروز پارلمان در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا خواستار رای مثبت وکلای ملت به این لایحه شد. او با اشاره به اینکه لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا از طرف دولت و با همکاری تمامی دستگاه‌‌های اجرایی تهیه شده است، اظهار داشت: ما قوانینی درباره آلودگی هوا داشتیم، اما این قوانین امروز باید روزآمد شوند؛ چرا که ما پس از آنکه سال گذشته مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی را ابلاغ کردند به موضوع آلودگی هوا حساس‌تر شدیم، زیرا بند اول این سیاست‌ها به آلودگی هوا اختصاص داشت. ابتکار لایحه هوای پاک را روزآمد و فراگیر توصیف کرد و از همین رو خواستار شد که نظر مثبت نمایندگان مجلس به آن جلب شود.

 

او با تاکید بر اینکه تصویب لایحه هوای پاک تاثیرات گسترده‌ ای در داخل کشور دارد، عنوان کرد: این لایحه پیامی نیز به جامعه جهانی درباره اهمیت دادن به جامعه جهانی خواهد داد. به گفته ابتکار بر اساس گزارشی که پیشتر تهیه شده مردم ۹ میلیارد دلار از آلودگی هوا زیان می‌بینند که این رقم امروز حدود ۳۰ میلیارد دلار است. رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه ما ۹ برابر دنیا انرژی مصرف می‌کنیم، تصریح کرد: استفاده از این انرژی‌‌ها گاز گلخانه‌ ای تولید می‌کند و این لایحه به جلوگیری از مصرف و تولید گاز گلخانه‌ ای کمک خواهد کرد.

 

لایحه هوای پاک یک بعدش اقتصادی است و ابعاد دیگری نیز دارد. این لایحه در راستای اقتصاد مقاومتی تهیه و تدوین شده است. به گزارش فارس، او با تاکید بر اینکه لایحه هوای پاک مشکلی برای صنعت ایجاد نخواهد کرد، بیان کرد: این لایحه به تولید، اشتغال و سلامت کمک خواهد کرد. این در حالی است که بارها و بارها ایران و به ویژه تهران هوای آلوده را پشت سر گذاشته، اما به این مساله ترتیب اثری داده نشده است؛ چرا که این معضل همکاری متداوم دستگاه‌ها را می‌طلبد. بنابراین ضروری است که متولیان امر دست به دست هم بدهند تا هر چه زودتر معضل آلودگی هوا کاهش یابد، چون با راهکارهای کارآمد می‌توان امید داشت که گره آلودگی هوا پس از سال‌ها باز می‌شود.

 

  اخبار اجتماعی  - آرمان  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------