واگذاری شهروند و شهرآفتاب به «بانک‌شهر» ملغی شود/ شهرداری در گزارش بدهی‌های بانکی صداقت نداشت



  اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی ,محمد سالاری

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: بعد از ارائه گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص بدهی شهرداری به بانک‌ها اعضای شورا می بایست طرحی را جهت ملغی کردن مصوبه قبلی خود در خصوص واگذاری شهروند و نمایشگاه شهرآفتاب ارائه و تصویب کنند.

 محمد سالاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در مورد میزان بدهی شهرداری به بانک‌ها و پیمانکاران، گفت: به استناد گزارش ارائه شده از سوی کمیسیون برنامه و بودجه ، شهرداری 8514 میلیارد تومان به پیمانکاران و حدود 12 هزار میلیارد تومان نیز به بانک ها بدهکار است.

 

وی با طرح این سوال که چرا شهرداری قبل از ارائه لایحه برای فروش شهروند و شهرآفتاب و تصمیم شورا در این مورد، این گزارش را ارائه نکرده است؟ گفت: با ارائه این گزارش مشخص شد که اعضای شورا در یک فضایی که توام با عدم اطلاعات دقیق از میزان بدهی شهرداری به بانک شهر بود؛ تصمیم بر واگذاری نمایشگاه شهرآفتاب و فروشگاه شهروند گرفتند! این گزارش نشان می دهد که شهرداری کلا 5200 میلیارد تومان به بانک شهر بدهکار است و حالا در ازای آن کل سهام نمایشگاه شهرآفتاب و 60درصد سهام فروشگاه شهروند را به بانک شهر واگذار شده که قطعا این واگذاری بیشتر از میزان بدهی است.

 

مجموعه بدهی شهرداری به بانک تجارت 2918 میلیارد تومان و به بانک ملی 2171 میلیارد تومان است که جمعا حدود 5000میلیارد می‌شود؛ گفت: جمع بدهی این دو بانک با میزان بدهی شهرداری به بانک شهر تقریبا یکسان است و البته بجز این بانک ها شهرداری حدود 2000 میلیارد تومان دیگر نیز به سایر بانک ها بدهی دارد و حال جای سوال است که چرا شهرداری واگذاری‌ها را برای این بانک ها مطرح نکرد؟

 

وی افزود: این واگذاری ها در حالیست که براساس رایزنی‌ها در شورای شهر قرار بود ، بخشی از نمایشگاه شهر آفتاب برای شهرداری بماند اما هنوز این مهم نهایی نشده و حتی در مصوبه ای که چمران ریاست شورا نوشته صحبت از واگذاری 100درصدی نمایشگاه شهرآفتاب است که این برخلاف آنچه در فرآیند تصویب این واگذاری ها در صحن شورا و جمع بندی نهایی آن تصمیم گیری شد ، می باشد.

 

سالاری با بیان اینکه مجموعه بدهی شهرداری به بانک تجارت 2918 میلیارد تومان و به بانک ملی 2171 میلیارد تومان است که جمعا حدود 5000میلیارد می‌شود؛ گفت: جمع بدهی این دو بانک با میزان بدهی شهرداری به بانک شهر تقریبا یکسان است و البته بجز این بانک ها شهرداری حدود 2000 میلیارد تومان دیگر نیز به سایر بانک ها بدهی دارد و حال جای سوال است که چرا شهرداری واگذاری‌ها را برای این بانک ها مطرح نکرد؟ اگر اعضای شورا تصمیم گرفتند نمایشگاه شهرآفتاب و فروشگاه شهروند را بفروشند براساس گزارش شهرداری بود که در آن اعلام شده بود که شهرداری مبلغ زیادی سود به بانک شهر بابت بدهی می‌دهد و با توجه به مشکلات مالی، پرداخت این سود از توانش خارج شده بود که شورا نیز در یک فضای اضطراری که مبادا شهروندان ضرر کنند این تصمیم را گرفت. اما حالا با اعلام میزان بدهی باید بگویم که بانک تجارت و بانک ملی چه تفاوتی با بانک شهر دارند؟ مگر این بانک‌ها سود نمی‌گیرند؟ مگر جریمه از شهرداری نمی‌گیرند؟

 

وی افزود: متاسفانه این مسئله نشان می دهد که شهرداری تهران در ارائه گزارش‌ها و لایحه ارائه شده، صداقت نداشته و از سویی دیگر هیات رئیسه شورا نیز باید شهرداری را مکلف می‌کرد که قبل از تصمیم برای شهروند و شهرآفتاب، گزارش بدهی‌هارا اعلام کند تا بعد از آن برای همه بدهی‌ها فکری می کردیم.

 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه زمانی که لایحه فروش شهروند و شهرآفتاب در شورا مطرح شد من اعتراض و درخواست کردم که در این مورد، زمانی تصمیم بگیریم که تکلیف بدهی‌های شهرداری مشخص شود ادامه داد: اما شهرداری گزارشی که در این میان داد گزارش کلی و تفکیک نشده بود و در این گزارش نیامده بود که شهرداری به کدام بانک‌ها به چه میزان بدهکار است و حالا بعد از تصمیم در مورد شهرآفتاب میزان بدهی به تفکیک را ارائه کرده است.

 

سالاری با بیان اینکه در اصل باید میزان بدهی‌ها قبل از تصمیم گیری در مورد شهرآفتاب و شهروند مشخص می‌شد گفت: بایستی در شورا طرحی را تهیه کنیم مبنی براینکه تصمیم ما در رابطه با واگذاری 60درصدی سهام فروشگاه شهروند ونمایشگاه شهرآفتاب ملغی شود تا در مورد بدهی مابقی بانکها و پیمانکاران تصمیم بگیریم چراکه درست نیست ما دو سرمایه بزرگ شهر (فروشگاه شهروند و نمایشگاه شهرآفتاب) را به بانکی بدهیم که بدهی آن کمتر از مبلغ واقعی املاک است!

 

وی با تاکید بر اینکه فلسفه تصمیم گیری اکثریت اعضا شورا برای واگذاری فروشگاه شهروند و نمایشگاه شهرآفتاب به دلیل بدهی و جریمه زیاد شهرداری به بانک شهر بود که در نهایت به ضرر شهروندان می‌شد، گفت: با توجه به وضعیت موجود به نظر می‌رسد شهرداری تهران می‌خواهد مجددا مبلغی قابل توجه از بانک شهر بگیرد و آن را صرف اتمام و ساخت تعدادی از پروژه‌هایی که اولویت‌دار نیستند کند ، در صورتی که اکنون اولویت با پرداخت بدهی ها و اتمام پروژه های نیمه تمام است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------