دستیار رییس جمهور: ایجاد هویت شهروندی در جامعه آمرانه و دیکته‌ای نیست/ نهادینه کردن حقوق شهروندی فرایندی 100 ساله است



  اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی  , دستیار رییس جمهور

تلاش می‌کنیم حقوق شهروندی را به گونه‌ای ریل گذاری کنیم که هیچ دولتی نتواند در آن تغییر ایجاد کند.

 الهام امین زاده دستیار رییس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: بر اساس تحقیقی که انجام شده است در دوران بعد از جنگ و در سه دولت سازندگی، اصلاحات و رایحه خوش خدمت تنها 25 درصد کارها در حوزه اجتماعی بوده است.

 

معاون سابق حقوقی روحانی در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات در مصاحبه با  عصر ایران ادامه داد: دولت‌ها تمام حواس خود را معطوف به مسائل سیاسی و اقتصادی کرده بودند و به خاطر همین در حوزه اجتماعی نقاط ضعف بالایی داریم.

 

نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: نهادینه کردن حقوق شهروندی در ایران یک کار یک ماه و یا چند ساله نیست و من بر این باور هستم که این فرایند صدساله است.

 

وی افزود: ایجاد هویت شهروندی در جامعه آمرانه و دیکته‌ای نیست. این مسئله باید به صورت مشارکتی بین مردم و دستگاه‌ها باشد و باهم همکاری کنند. جا انداختن مفاهیم شهروندی زمان بر است و باید با آن با صبر برخورد کرد.

 

امین زاده تصریح کرد: من با مراجع و علمای قم و نهادهای مدنی در مورد حقوق شهروندی صحبت کردم در ادامه هم باید با دستگاه‌های اجرایی تعامل کنیم تا در این مورد وفاق ملی ایجاد شود.

 

دستیار رییس جمهور با بیان اینکه رعایت حقوق شهروندی سه ضلع دارد گفت: حاکم در موضع قدرت است و شهروند در حوزه ضعف است و بر همین اساس کسی که قدرت دارد باید حقوق ضعیف‌تر را محترم بشمارد. به طور مثال می‌توان به تکریم ارباب رجوع در اداره‌ها اشاره کرد.

 

معاون سابق حقوقی روحانی ادامه داد: ضلع دوم مربوط به شهروندان است. آنها هم باید با رعایت قوانین مانند پرداخت مالیات. شهروندان باید حق حاکمیت را رعایت کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: ضلع سوم رعایت حق شهروندان بین خود است. مانند رعایت حق همسایه در  آپارتمان نشینی.

 

امین زاده در پایان تصریح کرد: تلاش می‌کنیم حقوق شهروندی را به گونه‌ای ریل گذاری کنیم که هیچ دولتی نتواند در آن تغییر ایجاد کند. 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------