خاک کدام یک از مناطق ایران سرطان زاست؟



اخبار,اخبار اجتماعی,سرطان گوارش

 

اخبار اجتماعی - یک فوق تخصص گوارش: خاک برخی مناطق سرطان زا است

رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی هشدار داد: امروزه بعد از سرطان معده و کولون، سرطان مری از شایع ترین سرطان های دستگاه گوارش محسوب می شود.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی ضمن اعلام این مطلب گفت: در واقع مصرف یکسری مواد غذایی و برخی بیماری ها افراد را در معرض ابتلا به سرطان مری قرار می دهند.


او ادامه داد: افراد مبتلا به التهاب در مری- رفلاکس شدید معده و یا عوامل عفونی بر اثر تحریک مداوم یا گذاشتن برق(رادیوتراپی) در معرض ابتلا به سرطان مری هستند.


فوق تخصص گوارش و کبد هشدار داد: همچنین افرادی که دچار سرطان های قسمت فوقانی، حنجره و حلق هستند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مری قرار دارند.


او ادامه داد: گاهی اوقات کمبود آهن که ناشی از کم خونی است منجر به بروز یک بیماری به نام پلامروینسون می شود که در میان مبتلایان به این بیماری هم شیوع ابتلا به سرطان مری زیاد به چشم می خورد.


این متخصص جراحی عمومی گفت: از طرف دیگر مبتلایان به بیماری آشالازی که بر اثر آن فرد هر چه غذای جامد یا مایعات می خورد؛درگلو گیر می کند در معرض ابتلا به این نوع سرطان قرار دارند.


به گفته او بعد از تشخیص بیماری آشالازی و انجام عکس برداری مشخص می شود که قسمت تحتانی مری تنگ است که این امر به عنوان عاملی مهم در بروز سرطان مری نقش آفرینی می کند.


استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران هشدار داد: هر چقدر در مواد غذایی ماده سرطان زا یا همان نیتروزامین بیشتر باشد -مانند غذاها و گوشت های مانده، ترشیجاتی که خیلی می مانند و غذاهایی که روی دود طبخ داده می شوند، شانس ابتلا به سرطان مری افزایش می یابد.


او گفت: هر چه ویتامین های (A- C- E- D)کمتر مصرف شود به طوری که فرد دچار کمبود آنها شود به تبع آن خطر سرطان زایی هم افزایش می یابد.


به گفته فوق تخصص گوارش و کبد در زنان چاق ،سرطان رحم و کولون افزایش می یابد ضمن این که به دلیل رفلاکس شدید معده، سرطان مری هم شیوع بیشتری دارد.


دکتر ابراهیمی دریانی در خصوص افراد چاق هشدار داد: معمولأ این افراد به دلیل ابتلا به رفلاکس شدید معده؛ بافت مخاط" مری" شان تبدیل به مخاط معده می شود که متأسفانه این امرعاملی برای افزایش بروز این نوع سرطان محسوب می شود.


رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی در ادامه گفت: مطالعه ای در کشور چین مشخص کرد خاک برخی نواحی مواد سرطان زای بیشتری دارند.


او ادامه داد: به طوری که حتی مرغ و خروس های ماکیانی که از خاک آنجا تغذیه می کردند خطر سرطانی شدن شان افزایش می یافت.


استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: بنابراین عوامل محیطی و مسئله خاک برخی مناطق که منجربه شیوع سرطان مری می شود قابل کتمان نیست.


او گفت: آنچه از اهمیت خاصی برخوردار است آموزش بیماران است. به نحوی که باید بدانند سیگار،تریاک و الکل مصرف نکنند بلکه میوه و سبزیجات تازه را جایگزین آنها نمایند.


دکتر ابراهیمی دریانی همچنین گفت: مصرف ویتامین های A و B تا اندازه ای از بروز سرطان مری می تواند جلوگیری کند.

 اخبار اجتماعی - شفا آنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------