ذرات 2.5 میکرون در ریه اصفهانی‌ها



  اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی,اصفهان

امروز در هفتمین روز متوالی وارونگی و سکون هوای اصفهان، شاخص ذرات کوچک‌تر از 2.5 میکرون این کلان شهر با رقم 170 نزدیک به 10 واحد از شاخص پایتخت بالاتر است.

  به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین به روز رسانی سنجش بر خط آلاینده‌های هوای اصفهان در تارنمای اداره کل هواشناسی استان اصفهان، غلظت ذرات کوچک‌تر از 2.5 میکرون در هوای این کلان شهر برای ششمین روز متوالی با رقم 170 برای همه گروه‌ها نا سالم است.

 

این در حالی است که شاخص ذرات 2.5 میکرون در کلان شهر تهران 155 الی 160 محاسبه شده است و به همین علت آموزش و پرورش تهران دبستان‌ها و مهدهای کودک این کلان شهر را تعطیل اعلام کرده است، اما با وجود آلودگی بیشتر این اتفاق در اصفهان رخ نداده است.

 

 ذرات 2.5 میکرون یکی از آلاینده‌های معیار سنجش آلودگی هواست. این ذرات دارای قطر دو و نیم میکرون و یا کمتر می‌باشند که تقریباً یک سی‌ام قطر موی انسان است و به ذرات ریز (fine) نیز شناخته می‌شوند. ترکیب شیمیایی ذرات بسته به محل، زمان و آب و هوا متفاوت بوده و منابع انتشار آن شامل انواع فعالیت‌های احتراقی (وسایل نقلیه موتوری، نیروگاهی، سوزاندن چوب، و غیره) و فرایندهای صنعتی سنگین می‌باشد. این ذرات هم به طور مستقیم ساطع شده و هم به شکل آلاینده ثانویه در جو شکل می‌گیرند.

 

به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مطالعات علمی، ارتباط معنادار میان مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی و ریوی را با میزان قرارگیری در معرض این آلاینده ثابت کرده است. ذرات ریز می‌تواند بیماری‌های قلب و ریه را تشدید کند و باعث اثراتی مانند علائم قلبی و عروقی، آریتمی های قلبی، حملات قلبی، علائم تنفسی، حملات آسم و برونشیت شود.

 

طبق مطالعات همین منبع آلودگی هوا تأثیر مستقیم بر افزایش نرخ بیماری‌های مرگبار دارد. بر اساس آمار منتشرشده طی سال 2012 از تعداد هشت مورد مرگ و میر در سطح جهان، یک مورد آن مرتبط با آلودگی هوا بوده که این آمار در حدود هفت میلیون مرگ و میرسالانه منتسب به آلودگی هوا است. متأسفانه حدوداً 600 هزار مورد از این آمار در جهان مربوط به مرگ و میرسالانه کودکان زیر پنج سال است.

 

از سویی بیماری ذات‌الریه مهم‌ترین عامل مرگ و میر کودکان است. در جهان سالانه حدوداً یک میلیون کودک در اثر بیماری ذات‌الریه می‌میرند که بیش از نیمی از این آمار مستقیماً مرتبط با آلودگی هوا است. آلودگی هوا به‌طورجدی می‌تواند بر سلامت جنین تأثیرگذار بوده و بر آمار مرتبط با افزایش سقط‌جنین، زایمان زودرس و کاهش وزن زمان تولد مؤثر است.

 

ذرات معلق ممکن است به وسیله باد در مسافت‌های طولانی حمل شوند و بعد بر روی آب یا خاک مناطق دیگر فرود بیایند. از اثرات این ذرات می‌توان اسیدی شدن آب دریاچه‌ها و نهرها؛ تغییر تعادل مواد مغذی در آب‌های ساحلی حوضه آبریز رودخانه‌های بزرگ؛ از بین بردن مواد مغذی در خاک؛ آسیب زدن به جنگل‌ها و محصولات کشاورزی و اثر گذاشتن بر تنوع زیستی اکوسیستم‌ها را نام برد.

 

ذرات 2.5 میکرون اصلی‌ترین منبع آلاینده موجود در هوای کلان شهر اصفهان است. این ذرات به این دلیل که از حفره‌های ریوی انسان کوچک‌تر هستند می‌توانند با عبور از ریه به تمام ارگان‌ها و اعضای داخلی بدن نفوذ و شروع به تخریب کنند.

 

اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در راستای کاهش آلودگی هوا علاوه برافزایش سطح سلامتی بویژه در کودکان بر کاهش خسارات اقتصادی و تغییرات اقلیمی تأثیر بسزایی خواهد داشت. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در گزارشی منتشر کرد هزینه کلی سالانه ناشی از آلودگی هوا در جهان حدوداً 3/0 درصد از تولید ناخالص داخلی است که انتظار می‌رود به یک درصد تا سال 2060 افزایش یابد.

 

بر اساس مقاله "اثرات ریزگردها بر سلامتی انسان، بیماری‌ها و راهکارهای کنترل" به نگارش الهام یوسفی در دانشگاه تهران، ریزگردها اثرات مهمی روی سلامتی انسان‌ها دارد و باعث افزایش بیماری‌هایی چون امراض قلبی، تنفسی و سرطان‌ها می‌شود که علاوه بر کاهش کیفیت زندگی انسان‌ها، باعث می‌شود جامعه نیز هزینه‌هایی متحمل شود.

 

این مقاله همچنین می‌گوید این هزینه‌ها به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم است. به صورت مستقیم به دلیل خدمات بیمارستانی و دارویی است و به دلیل غیر مستقیم به دلیل تعطیلی ادارات و مدارس در روزهای آلوده یا کسالت نیروی فعال جامعه و کاهش کیفیت خدمات انجام شده توسط آن‌ها می‌باشد. بنابراین بررسی راهکارهایی به منظور کاهش مضرات آلاینده‌های PM ضروری به نظر می‌رسد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------