۱۴ درصد معتادان نوجوانند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,معتادان

 روز گذشته یک مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر ۱۴ درصد معتادان ایرانی را نوجوانان دانست. حمید صرامی در حالی آماری تفکیکی از مصرف مواد مخدر در ایران ارائه داد که عنوان می‌شود در سال‌های اخیر مصرف گل و ماری‌جوآنا در میان جوانان و نوجوانان ایرانی افزایش یافته است. همزمان با انجام این اظهار نظر توسط مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور که ۱۴ درصد معتادان ۱۵ تا ۱۹ ساله هستند، معاون دادستان اراک از کشف ۹ مزرعه تولید ماری‌جوآنا در استان مرکزی خبر داد.

 

این روزها بلای خانمان سوز اعتیاد به حدی چشمگیر شده است که در میان نوجوان و جوانان نیز رخنه کرده است، تا جایی که اردیبهشت امسال عليرضا جزيني، قائم مقام سابق دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد که سن آغاز مصرف و ابتلا به اعتياد در كشور ۱۵ سال است. اما این داستان سر دراز دارد؛ چرا که در ماه جاری برای نخستین بار آمار اعتیاد دانش‌آموزان برملا شد و مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش پرده از حقیقتی تلخ برداشت.

 

به گفته نادر منصور کیایی ۱۳۶ هزار نفر از دانش‌آموزان در معرض خطر ابتلا به مصرف مواد مخدر هستند و از این میان سه هزار و ۶۰۰ نفر حداقل یک‌بار مصرف کننده مواد مخدر بوده‌‌اند. گرچه مدرسه به عنوان یکی از امن‌ترین محیط‌های اجتماعی به حساب می‌آید و نوجوانان ساعتی از روز را در محیط‌های خارج از این محدوده به سر می‌برند، اما انجام امور پيشگيرانه در مدرسه‌ها به عنوان يک اولويت برای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مطرح است. این در حالی است که باید اولیا و کادر آموزشی مدارس دست به دست هم بدهند و با نظارت همه‌جانبه و ایجاد رابطه دوستانه نوجوان و جوانان را از دام اعتیاد رها سازند.

 

بنابراین ضروری است که والدین با دقت بیشتر نسبت به بروز پدیده اعتیاد در فرزندان خود حساس‌تر باشند. از سوی دیگر، نمی‌توان نقش شبکه‌های اجتماعی و کاهش میزان گفت‌وگو را در خانواده‌ها نادیده گرفت و به سادگی از کنار این مسائل گذشت؛ چرا که والدین الگوی مناسبی برای فرزندان هستند و در صورت کاهش ارتباط امکان اینکه نوجوان و جوانان غرق در دام انواع آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد شوند، فراوان است. به همین دلیل اگر فضای گرمی در خانه‌ها حکمفرما باشد زمینه کمتری برای بروز اعتیاد فرزندان فراهم می‌شود، پس چه بهتر که مسئولان و خانواده‌ها با همکاری یکدیگر گامی در راستای ریشه کن کردن معضل اعتیاد بردارند.

 

اعتیاد در سنین پایین

«براساس آمار ۵۸ درصد معتادان زیر ۳۴ سال و ۱۴ درصد از معتادان در طیف سنی۱۵ تا ۱۹ سال هستند که به این معناست که نشانه روی و قتل عام سیستم اعتیاد روی سنین نوجوان و جوانان آیندگان کشور است و آنها به‌دنبال ناکارآمد کردن این نسل هستند.» این اظهار نظر روز گذشته توسط مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور انجام شد.

 

حمید صرامی به عوامل گرایش نوجوانان و جوانان به اعتیاد مواد مخدر اشاره کرد و گفت: فقر آگاهی و دانش تخصصی در برابر عوارض و تبعات ناشی از اعتیاد، فقر مهارت‌های خود مراقبتی و خود کنترلی در برابر آسیب‌ها، لذت طلبی‌های افراطی جوانان و نوجوانان و باورهای غلط از جمله علل گرایش جوانان و نوجوانان به پدیده شوم اعتیاد است. او با اشاره به اینکه یکی از علت‌‌هایی که جوانان را به سمت و سوی اعتیاد می‌کشاند کنجکاوی‌‌های هدایت نشده است، تصریح کرد: اختلالات خلق افراد نظیر اضطراب، پرخاشگری شدید، اعتمادبه‌نفس پایین و افسردگی از عوامل دیگر در گرایش افراد به‌سوی معضل اعتیاد هستند. او درباره گسترش تبلیغات مصرف مواد مخدر در شبکه‌های مجازی گفت: پلیس فتا در این زمینه با جدیت وارد عمل شده و بر اساس مطالعات انجام شده و اطلاعات ارائه شده برخورد جدی با متولیان این کانال‌ها و شبکه‌ها داشته است.

 

صرامی با بیان اینکه این شبکه‌ها به صورت قارچ گونه به نوع دیگری هر روز در حال ظهور و گسترش هستند، اظهار کرد: باید باورهای غلط ارائه شده به دانش‌آموزان هر چه سریع‌تر اصلاح شود تا تاثیر این شبکه‌‌های مجازی را خنثی کنیم. صرامی اظهار کرد: اعتیاد فرزندان یکی از موضوعاتی است که به شدت در عصر حاضر موجب نگرانی خانواده‌ها شده است، اما باید به این موضوع توجه کرد که چه باید کرد تا فرزندان به سمت و سوی پدیده اعتیاد نروند و دچار انحرافات و آسیب‌های اجتماعی نشوند. به گزارش ایسنا، او ادامه داد: به‌رغم حساسیت والدین تحقیقات نشان می‌دهد که ۵۵ درصد والدین بعد از سه تا پنج سال از اعتیاد فرزندانشان مطلع می‌‌شوند.

 

تشکیل ۲۱ پرونده کشت ماری‌جوآنا

همزمان معاون دادستان اراک از کشف ۹ مزرعه کشت بذر شاهدانه به منظور تولید مواد مخدر تولید ماری‎جوآنا خبر داد و گفت: در مجموع ۲۱ پرونده قضائی در این رابطه تشکیل و برای ۱۸ متهم ۱۱ فقره کیفرخواست صادر شد. ماری‌جوآنا، گلِ خشک گیاه شاهدانه است که از آن به‌ عنوان محرک و داروی روانگردان طبیعی استفاده می‌‌شود و در بین مصرف‌ کنندگان در ایران بیشتر با نام گل، ماری یا مرجان شناخته شده است. به جز ماری‌جوانا، ترکیبات دیگری از گیاه شاهدانه نظیر حشیش و روغن حشیش نیز به‌ دست می‌آید.

 

به گفته علی اصغر سلطانی گزارش این موضوع اواخر مهر واصل و در نتیجه برای متهمان پرونده قضائی تشکیل و در حال حاضر برای تعدادی از این پرونده ‎ها کیفرخواست صادر شده است، البته بذرهای شاهدانه در مرحله کشت کشف شد و هنوز به مرحله تولید ماری‌جوآنا نرسیده بود. او ادامه داد: در شهرستان ‎های کمیجان و ساوه ۱۴ پرونده قضائی با ۲۳ متهم تشکیل و هشت کیفرخواست برای ۱۲ متهم صادر شد. سلطانی بیان کرد: همچنین هفت پرونده قضائی با ۱۹ متهم نیز در یکی از حوزه‎‌های قضائی استان مرکزی تشکیل و سه کیفرخواست برای شش نفر صادر شد. به گزارش میزان، معاون دادستان اراک عنوان کرد: در مجموع برای ۱۸ متهم با عنوان اتهامی کشت شاهدانه به قصد تولید مواد مخدر کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه ارسال شد.

 

تغییر الگوی مصرف مواد

این در حالی است که امروزه مواد مخدر صنعتی جدید مثل شیشه، کراک و... جایگزین مواد سنتی شده‌اند و علاوه بر گرایش روزافزون جوانان به تغییر الگوی مصرف، عواقب جبران ناپذیری گریبانگیرشان شده است. از سوی دیگر، سادگی استعمال و ارزانی برخی مخدر‌ها مانند ماری‌جوآنا به اعتیاد دامن زده است، تا جایی که سال گذشته خبر کشت ماری‌جوآنا در گلدان‌‌های خانگی هم به میان آمد.

 

بر همین اساس مصرف‌کنندگان با مخفی کاری به راحتی می‌توانند بدون آنکه اعضای خانواده شان مطلع شوند، اقدام به نگهداری از این گلدان‌ها کنند؛ آن‌چنان که زنگ خطر این مساله مدت‌هاست که به صدا درآمده و کارشناسان ضمن ابراز نگرانی درصدند که با مطلع کردن خانواده‌ها جلو رشد این آسیب را بگیرند. در عین حال، رشد روزافزون مواد مخدر صنعتی نقش رسانه‌ها را نیز پر رنگ‌تر کرده است؛ چرا که باید خانواده‌ها نسبت به مواد مخدر جدید و شیوه‌های نوین استعمال مطلع شوند، در غیر این صورت امکان گسترش مواد نوظهور با عدم آگاهی وجود دارد.

 

  اخبار  اجتماعی  -  آرمان  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------