وزیر دادگستری: پرونده پدیده شاندیز یک پدیده با تخلفات وسیع و گسترده است



  اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی , وزیر دادگستری

وزیر دادگستری گفت: پرونده پدیده شاندیز یک پدیده با تخلفات وسیع و گسترده است و همه باید برای رفع این مشکل تلاش کنیم.

 به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی روز سه شنبه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس در خصوص این که چرا استانداری و دادگستری استان خراسان رضوی و دولت در پرونده پدیده شاندیز به صورت غیر کارشناسی وارد شده و در اثر عدم تدبیر کافی و طول دادن رسیدگی این مسایل به سرمایه صدها هزار نفر از مردم کشور لطمه وارد کردند این مطلب را بیان کرد.

 

وی تصریح کرد: در رابطه با سوالی که از سوی نماینده ارومیه مطرح شد و سایر نمایندگان که موضوع پدیده را تعقیب می کنند و به عنوان یک دغدغه جدی برای همه است، مطالبی را بیان می کنم اما همه باید تلاش کنیم تا این مشکل به صورت جدی رفع شود.

 

وی ادامه داد: پرونده پدیده شاندیز یک پدیده در ابعاد مختلف است، البته هرچند شخصا در رابطه با این موضوع در حوزه اجرا، نظارت و قضا هیچ نقشی ندارم و سهمی در تصمیم گیری، اجرا، پیگیری و نظارت ندارم اما از گذشته در جریان این موضوع بودم.

 

وزیر دادگستری در پاسخ به سوال محمددهقان نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی نسبت به اینکه رسیدگی به پرونده پدیده شاندیز طولانی شده و 52 هزار کارگر بیکار شدند، اظهارداشت: اواخر سال 90که من در سازمان بازرسی کل کشور بودم، گزارش هایی از موضوع پدیده شاندیز ارائه شد؛ ابتدا بحث وام از بانک ها بود که منتفی شد سپس موضوعاتی مانند تصرف زمین درحاشیه رودخانه و تصمیمات خارج از شهر شاندیز به ما رسید که موارد مورد بررسی قرار گرفت.

 

وی اضافه کرد: تا اوایل سال 92 گزارش مفصلی به دست ما رسید که دستور جدی برای پیگیری موضوع از تهران و خراسان را دادم و با توجه به اینکه دیگر در سازمان بازرسی کل کشور نبودم و در دولت سمت داشتم اما موضوع سهام داران و جذب سرمایه گذار را پیگیری می کردم و در حالی که تبلیغات وسیع از روزنامه ها، رادیو و تلویزیون ادامه داشت در دولت این پروژه را مطرح کردیم که مردم را به مشارکت و سرمایه گذاری ترغیب نکنید چون این پروژه مشکل دارد که جواب دادند میلیاردها تومان پول گرفته ایم و باید تبلیغات کنیم.

 

پورمحمدی ادامه داد: این موضوع سبب شد همه برای حل مشکل بسیج شویم و در دولت در سال 92 گزارش های مفصل تری واصل و مشخص شد که با یک یا دو دستگاه نمی توان مشکل را حل کرد به همین دلیل کارگروهی برای رسیدگی بیشتر به این موضوع تشکیل دادند و وزیر کشور مسئول آن شد.

 

پورمحمدی با بیان اینکه من از نظر تشکیلاتی جایگاهی برای رسیدگی ندارم، گفت: بهترین مکان برای رسیدگی به این پرونده شورای امنیت و وزارت کشور است چون اینها می توانند به خوبی عمل کنند و جای مناسبی برای پیگیری است.

 

وزیر دادگستری ادامه داد: از همان زمان با جدیت، اقدامات لازم انجام و اعلام شد مسئولان این طرح با میلیاردها تومان بدهی در این پروژه، 115 هزار سپرده گذار و صدها هزار طرح زیر بنایی، همراه با تخلفات گسترده رو به رو هستند، البته برخی از مسئولان هم مجوز دادند و ما در تنگنای بیشتری قرار داشتیم.

 

وی تاکیدکرد: اولین کار این بود که این تخلفات و خسارت را جبران کنند چون پروژه بزرگ بود و نمی شد آن را اداره کرد، البته یکسال به پدیده شاندیز مهلت داده شد اما 200 تا 300 میلیارد تومان در این مدت جابجا شد و نمی دانستیم چه اتفاقی افتاد چون تبلیغات جذب سهامدار را ادامه دادند؛ واقعا با یک موضوع ساده روبرو نبودیم بلکه یک پدیده با تخلفات وسیع و گسترده بود.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر برخی می خواهند وارد پروژه شوند اما می گویند برای انجام اصلاحات و پرداخت بدهی باید پول در اختیار داشته باشند و اعلام می کنند برای هیچ کاری پول ندارند.

 

وزیر دادگستری ادامه داد: در حال حاضر رئیس کل بانک مرکزی برای کمک به پدیده شاندیز اعلام آمادگی کرده اند و چون در حد قابل قبولی سرمایه دارد و سرمایه گذاران آن ادعا دارند اگر تسهیلاتی به آنها داده شود می توان پروژه را تکمیل و سهام سهامداران را پرداخت کرد.

 

وی با بیان اینکه پدیده شاندیز باید وارد بورس شود، گفت: هنوز مبنای قیمت گذاری آن مشخص نیست به همین منظور باید در بورس وارد شود تا برای قیمت گذاری آن اقداماتی صورت گیرد؛ این گونه پروژه ها نباید در کشور اجرایی شود چرا که حل مشکلات آن ساده نیست، البته پدیده شاندیز با مشکل و نقص مقررات نیز روبه رو است.

 

پورمحمدی به برخی از تخلفات این پروژه اشاره کرد و گفت: ورود به مسیر رودخانه، تبدیل ساختمان 10 به 30 طبقه و افزایش جذب سهامداران از جمله این تخلفات است و همه اینها نشان می دهد که این طرح با تخلفات گسترده ای روبه رو است.

 

وی اضافه کرد: آهنگی که برای کمک به این پروژه آغاز کرده ایم موجب امیدواری است که این مشکل را با کمک مجلس و دیگران برطرف کنیم.

 

وی در پاسخ به سوال این نماینده که مشکلات و دردسرهایی در راستای این طرح وجود دارد، گفت: اینکه این پروژه دردسرهایی را به دنبال داشته می پذیریم البته من کجای این داستان نقش دارم اما قول می دهم و تلاش می کنیم که پیگیری شود و راهنمایی هایی هم اگر نیاز است انجام می دهیم و اگر از ما کمکی می خواهند آمادگی داریم در این پروژه کمک کنیم.

 

پورمحمدی اضافه کرد: سوال شده که چرا قوه قضائیه و دستگاه های مربوطه به وظیفه خودشان عمل نکرده اند در حالی که اقداماتی از سوی این نهادها صورت گرفته و بارها در مورد آن صحبت کرده ایم و حتی به دستگاه های مربوطه اعلام شد که سعی کنند پرونده را پیچیده نکنند.

 

وزیر دادگستری با بیان اینکه مشکل سهامداران مساله جدی است، گفت: اکنون این سرمایه خوابیده و طرحی بزرگ است و بیکاری تعدادی از شاغلان را به همراه داشته است و باید تلاش هایمان را در این زمینه بیشتر کنیم. 

 

وی در پاسخ به سوال نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اشاره شده که بانک ها باید برای حل این مساله کمک کنند که در حال حاضر بانک مرکزی پذیرفته و قرار است بورس برای کارهای اولیه به یاری این طرح بیاید، وزارت جهادکشاورزی نیز خسارت وارده را مشخص کرده و هیات مدیره جدید تعیین شده و اصلاحات طرح در حال انجام است.

 

وزیر دادگستری تاکیدکرد: برای اینکه کار جدی تر انجام شود ما از راه های مختلف موضوع را تعقیب کرده ایم اگرچه به بانک های بدهکار اعلام شده که برای دریافت سهام مراجعه کنند تا هر میزان سهمی که می خواهند بابت طلبشان بردارند.

 

وی اضافه کرد: تبلیغات برای جذب سرمایه گذار در پدیده شاندیز را نیز آزاد کرده ایم تا در جاهایی که می توانند جذب سرمایه داشته باشند. پورمحمدی اضافه کرد: امیدواریم با این تصمیماتی که گرفته شده است ،نمایندگان مجلس نیز کمک کنند تا این مساله به سامان برسد چون ما می خواهیم مشکل مردم حل شود و پروژه ای که تعطیل شده و مسکوت مانده است،‌ دوباره فعالیت داشته باشد. 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------