سونامی رهاسازی نوزادان



  اخباراجتماعی,خبرهای  اجتماعی  ,رهاسازی نوزادان

مسئول دفتر کودکان بی‌سرپرست سازمان بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: ماهانه ۶۰ کودک رها شده در مشهد تحویل بهزیستی می‌شود. آماری که این مقام مسئول در مورد کودکان و نوزادان رها شده در مشهد ارائه داد به این معناست که به طور میانگین روزانه دو کودک در مشهد رها می‌شوند. با یک حساب سرانگشتی می‌توان به این نتیجه رسید که سالانه بالغ بر ۷۰۰ نوزاد و کودک در مشهد رها می‌شوند و باید توجه داشت چنین آماری تنها به یک استان کشور اختصاص دارد.

 

این درحالی است که انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرده بود: سالانه کمتر از یک هزار کودک زیر سه سال در سطح کشور رها می‌شوند. عصر جمعه هفته گذشته نوزادی یک‌روزه با ضایعه نخاعی در مجموعه پدیده شاندیز مشهد پیدا شد و انتشار تصاویر این نوزاد یک روزه در شبکه‌های اجتماعی باعث جنجال شد، چون ادعا شده این نوزاد از سوی نهادهای متولی پذیرش نشده است.

 

دلایل زیادی وجود دارد که می‌توان نام برد تا متوجه این مساله شویم که چرا نوزادان به این صورت در هرجایی رها می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از کودکان و نوزادانی که رها می‌شوند دارای بیماری‌هایی هستند که خانواده آنها ترجیح می‌دهند آنها را رها کنند و به صورت سنتی به خانواده دیگری بسپارند. در این میان افرادی هم هستند که بدون اطلاع دادن به مراجع مربوطه این نوزادان را به خانه خود برده و از آن خود می‌دانند. بر اساس آمارهای موجود ۱۲ هزار کودک در مراکز بهزیستی تمامی استان‌های کشور نگهداری می‌شوند که به گفته رئیس سازمان بهزیستی، با تسهیل در قانون فرزندخواندگی، زمینه واگذاری تعداد زیادی از آنها فراهم خواهد شد.

 

واکنش معاون دادستان مشهد

معاون دادستان مشهد گفت: نوزاد یک روزه با ضایعه نخاعی که عصر جمعه در مجموعه پدیده شاندیز پیدا شده و نهادهای متولی وی را پذیرش نمی‌کردند به شیرخوارگاه منتقل شد. محمد بخشی محبی اظهار داشت: به رغم دستور تلفنی دادستانی مبنی بر انتقال نوزاد به مراکز نگهداری ویژه هیچ یک از نهادهای متولی این نوزاد را نپذیرفته و پذیرش وی را منوط به دستور کتبی از دادستانی کرده بودند. به گزارش نسیم، او افزود: پس از ساعت‌ها پیگیری دادستانی و انعکاس این موضوع در رسانه‌ها، این نوزاد به یکی از شیرخوارگاه‌های مشهد منتقل شد.

 

نپذیرفتن نوزاد تکذیب شد

کارشناس مسئول کودکان بی سرپرست بهزیستی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه موضوع نپذیرفتن نوزاد پیدا شده در شهرک پدیده شاندیز توسط بهزیستی خراسان رضوی، صحت ندارد، اظهار کرد: در ساعت سه و ۲۵ دقیقه ظهر روز جمعه، ماموران انتظامی شهرستان بینالود این نوزاد را به شیرخوارگاه آوردند و بعد از مدت کوتاهی عملیات نگهداری این نوزاد و انتقال به بخش نوزادان صورت گرفت و روال قانونی آن طی شد.

 

زیبا مجرب با اشاره به اینکه به لحاظ قانونی، با پیدا شدن این چنین مواردی مشکلاتی به وجود می‌آید، افزود: ماموران انتظامی منتظر انجام اقدامات کادر شیرخوارگاه بودند و از آن جایی که سن نوزاد یکساله عنوان شده بود و باعث بروز مشکل می‌شد، از ماموران خواستار تغییر نامه می‌شوند. او تصریح کرد: ماموران انتظامی بینالود از مسئولان شیرخوارگاه درخواست می‌کنند که نوزاد را تحویل بگیرند و زمانی که با پاسخ منفی روبه‌رو می‌شوند، با معاون دادستان تماس برقرار کرده و ابراز می‌کنند که این نوزاد پذیرفته نمی‌شود. او ادامه داد: در حالی که این موضوع صحت ندارد و این نوزاد توسط بهزیستی خراسان رضوی پذیرفته شده بود.

 

مجرب با ابراز تشکر از نیروی انتظامی و دستگاه قضائی به دلیل همکاری‌هایی که با بهزیستی دارند، گفت: روزانه درمشهد دو یا سه نوزاد رها می‌شوند و بهزیستی خراسان رضوی در این مورد وظیفه خود را به طور کامل ایفا می‌کند، اما چون شیرخوارگاه حضرت علی اصغر متعلق به نوزادان شش ماهه تا یک ساله سالم است و این نوزاد از ناحیه نخاعی دچار عارضه بود، به مرکز توانبخشی منتقل شد. به گزارش مهر، این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ماهانه بین ۵۰ تا ۶۰ کودک و نوزاد رها شده در مشهد تحویل بهزیستی می‌شود به صورتی که در ماه گذشته ۴۲ نوزاد به شیرخوارگاه حضرت علی اصغر وارد شده اند.

 

چندی پیش رئيس مركز ملي پيشگيري از ايدز در ايران نسبت به پديده جديد رها كردن نوزادان مبتلا به ايدز توسط مادران مبتلا كه اغلب، خيابان‌خواب و دچار اعتياد تزريقي هستند هشدار داد. به گفته مینو محرز، زنان خياباني و معتاد تزريقي كه مبتلا به ايدز هستند، نوزادان مبتلا به ايدز به دنيا مي‌آورند و چون براي درمان مراجعه نكرده‌اند، نوزادان بيمار خود را در خيابان و بيمارستان رها مي‌كنند.

 

  اخبار اجتماعی  - آرمان  

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------