کرايه ها در انتظار تصميم روحاني / شوک گراني در راه است ؟



اخبار,ااخبار اجتماعی,افزايش نرخ کرايه‌ها

 

 اخبار اجتماعی - با پافشاري شوراي شهر به مصوبه پيشين ؛
کرايه ها در انتظار تصميم روحاني / شوک گراني در راه است؟

 شوراي شهر تهران با اجرايي شدن مصوبه اين شورا در خصوص افزايش 25درصدي نرخ کرايه ها با تاخير دو،سه هفته اي موافقت کردند.

به گزارش آريا، مهدي چمران در جلسه علني امروز شوراي شهر تهران پس از ارائه گزارش احمد دنيامالي درباره زمان اجرايي شدن مصوبه شوراي شهر در مورد افزايش نرخ کرايه‌ ناوگان حمل و نقل عمومي تهران ، پيشنهاد وزارت کشور در خصوص افزايش يکباره نرخ‌ها را غيرمنطقي خواند و گفت: در سراسر کشور بايد به طور همزمان براي افزايش نرخ کرايه‌ها اقدام شود. 

 

وي معتقد است بايد در اين زمينه هماهنگي کامل با دولت درباره زمان و ميزان افزايش نرخ صورت گيرد و تجديدنظر در نرخ کرايه‌هاي پيشنهادي مصوبه ما نيز انجام شود و افزايش نرخ حامل‌هاي انرژي نيز ديده شود.


در ادامه اين بحث ها که براي پيشگيري از  افزايش 40درصدي کرايه هاي حمل و نقل عمومي در شهر تهران مطرح مي شد علي صابري ديگر عضو شورا نيز با تاکيد بر اينکه حداقل افزايش دستمزدهاي در جامعه 18 درصد بوده که اين پول در جامعه تزريق مي‌شود و به مصالح گوناگون مي‌رسد اظهار کرد: رانندگان نمي‌توانند منتظر افزايش نرخ حامل‌هاي انرژي شوند بنابراين پيشنهاد مي‌کنم ما مصوبه شورا را محترم بشماريم.

ثابت ماندن قيمت سوخت ناوگان حمل و نقل عمومي
 چندي قبل پس از اينکه احتمال افزايش بيش از 25 درصدي کرايه هاي تاکسي و اتوبوس مطرح شد (متن اصلي خبر را اينجا بخوانيد ) معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران نيز با تأكيد بر اين كه افزايش قيمت سوخت مي تواند بر همه نيازمندي‌هاي جامعه مؤثر باشد اظهار مي دارد که افزايش نرخ سوخت به صورت مستقيم و غير مستقيم بر نرخ ارائه انواع خدمات تأثير مي‌گذارد و بايد ساز و كاري انديشيده شود تا فشار ناگهاني به مسافران و رانندگان بر اثر افزايش قيمت سوخت به حداقل ميزان ممکن کاهش يابد.


وي يكي از راه حل ها را صرف نظر كردن از افزايش قيمت سوخت وسايل نقليه عمومي اعم از اتوبوس و تاکسي عنوان کرده است.


همچنين در راستاي اينکه به مردم فشار مضاعف وارد نشود و در واقع با افزايش مجدد کرايه ها مردم دوبار تاوان ندهند و شوک بزرگ افزايش 40درصدي کرايه هاي حمل و نقل عمومي رخ ندهد(متن اصلي خبر را اينجا بخوانيد )؛ ابوالفضل قناعتي يکي از اعضاي شوراي شهر پايتخت نيز در گفتگويي با خبرگزاري آريا مي گويد: اعتقاد شوراي شهر بر اين است که نه شهروندان متضرر شوند و نه رانندگان تاکسي شغل خود را از دست بدهند و در اين خصوص بايد دولت يارانه دهد تا نرخ کرايه ها ثابت بماند.


از طرفي مرتضي طلايي نايب رئيس شوراي شهر با بيان اينکه آيا شورا 50 درصد افزايش نرخ را مي‌پذيرد؟ گفت: اگر بخواهيم افزايش نرخ ناشي از افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي را با افزايش نرخ ناشي از تورم سالانه بيفزاييم بايد با همکاري دولت براي ما به ازاي افزايش نرخ حامل‌هاي انرژي، تسهيلاتي را براي قشر دارندگان تاکسي پيش‌بيني کنيم.


احمد دنيامالي نيز با اعلام اينکه هر روز 4 ميليون شهروند از شبکه تاکسيراني استفاده مي‌کنند مي گويد: در حال حاضر قيمت CNG بسيار پايين است و حتي پس از افزايش نرخ حامل‌هاي انرژي قيمت آن قابل قياس با بنزين نيست .همچنين بيش از 50 هزار دستگاه از 78 هزار خودروي فعال در ناوگان تاکسيراني دوگانه‌سوز هستند.


اما محسن سرخو با اشاره به دوگانه سوز بودن 71.5 درصد از تاکسي‌هاي تهران و پيش‌بيني کمک‌ها به تاکسي‌داران در بودجه 93 در زمينه بيمه تکميلي، برنامه سفر و ... و همچنين پيش‌بيني تبديل تاکسي‌ها به تاکسي‌هاي هيبريدي در برنامه پنج ساله دوم شهرداري، اظهار داشت: افزايش 25 درصدي نرخ کرايه‌ها در مصوبه شورا پس از افزايش نرخ حامل‌هاي انرژي در اثر اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها نياز به افزايش مجدد ندارد.


احمد دنيا مالي نيز معترض شد که اگر قرار باشد ما بر اساس نُرم سالهاي گذشته عمل کنيم بايد حداکثر 15 درصد افزايش نرخ داشته باشيم اما علت افزايش 25درصدي کرايه‌ها در مصوبه شورا همين پيش‌بيني افزايش نرخ حامل‌هاي انرژي و افزايش يکباره قيمت‌ها بود.


وي ادامه داد: اساساً افزايش سالانه آن هم با نرخ 25 درصد در تهران به خودي خود بايد حذف کرد چه برسد به افزايش دوباره در يک سال. بنابراين هيچ اشکالي ندارد که ما با يک تأخير دو، سه هفته‌اي در اجراي مصوبه خود خودمان را با دولت که به موضوع در سطح کلان مي‌نگرد و قصد کمک به حمل‌ونقل عمومي را دارد هماهنگ کنيم و تعامل با دولت را محترم بشماريم.

مخالفت رئيس با افزايش مجدد
احمد مسجد جامعي رئيس شوراي شهر تهران در خصوص افزايش نرخ کرايه‌ ناوگان حمل و نقل عمومي تهران تاکيد کرد که شورا به مصوبه خود پايبند مي‌ماند و افزايش نرخ را از 25 درصد فراتر نمي‌برد.


وي افزود:تنها نسبت به زمان اعلام شده در مصوبه  دو، سه هفته تأخير را لحاظ مي‌کند تا نظر دولت را نيز تأمين کرده باشد.
 اخبار اجتماعی - اریا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------