آب، خط قرمز دولت



  اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی , آب

وضعیت تنش آبی در کشور تا حدی پیش رفته که طبق گفته مسوولان کلان باید از این وضعیت با عنوان خط قرمز یاد شود ولازم است که در شرایط فعلی یک اجماع ملی برای حل بحران آب به وجود آید.

 به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین آمار کسری مخازن آب زیرزمینی دردشت‌های کشور از مرز ۱۲۰ میلیارد مترمکعب گذشته و این در حالی است که ایران ۸۵ درصد به آب های زیرزمینی وابستگی دارد. علاوه بر این در سال ۱۳۴۷ تنها ۱۵ دشت ممنوعه در کشور وجود داشت که این تعداد امروز به بیش از ۳۵۵ دشت ممنوعه افزایش پیدا کرده و این موضوع نیز بیانگر مرگ تدریجی آب های ایران است.

 

از سوی دیگر شاخص پایش آبی در ۲۱ استان کشور در وضعیت تنش آبی، تنش آبی شدید و کمبود آب است و تنها ۱۰ استان کشور در شاخص پایش آبی قابل تحمل قرار دارند، بروز بحران در منابع آب زیرزمینی به دلیل نبود نگرش سیستمی، سیاستگزاری‌های ناکارآمد و وضع قوانین نامناسب با وضعیت آب کشور عنوان می شود که برای اصلاح این وضعیت همکاری همه آحاد مردم با دولت لازم است.

 

۴۰ سال قبل هر ایرانی بیش از ۷ هزار و پانصد متر مکعب در سال آب تجدیدشونده در اختیار داشت اما امروز این میزان به کمتر از یک هزار و چهارصد مترمکعب رسیده است.

 

 کاهش حدود ۸۰ درصدی سرانه مصرف هر ایرانی از آب های تجدید شونده شاید در نگاه اول بیانگر فاجعه پیش روی کشور نباشد اما واقعیت است که منابع آبی ایران روند کاهشی دارد و اگر روال به همین طریق پیش برود نمی توان شاهد آینده ای پر آب بود.

 

بر اساس گفته های مسوولان آبی در شرایط فعلی ایران با ۲۵ درصد فاصله از مصر رتبه اول تنش آبی را در برداشت از آب های زیر زمینی به خود اختصاص داده که به نظر می رسد این آمار بسیار نگران کننده است.  

 

شرایط وضعیت آبی کشور به گونه ای است که بر اساس گفته های اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور حل مسئله آب در گرو یک اجماع ملی است و نباید از موضوع آب به عنوان یک امر سیاسی و جناحی بهره‌برداری شود.

 

وی با بیان اینکه آینده ایران را کمبود منابع آبی تهدید می کند، اظهار می کرد: شورای عالی آب در سال های اخیر جلسات متعددی برای حل این مسأله برگزار کرده، اما باید گفت حل این مسأله در گرو یک اجماع ملی است و تنها یک سازمان یا قوا نمی تواند این مسأله را به تنهایی به سرانجامی نیک برساند.

 

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه آب و محیط زیست هم در برنامه ششم و هم در بودجه سال آینده موضوع اصلی کشور است، عنوان کرد: هیچ کس نباید از موضوع آب به عنوان یک امر سیاسی و جناحی بهره‌برداری کند چرا که این مسأله یک مسئله ملی بوده و با امنیت ملی کشور در ارتباط است و این موضوع باید جزو خط قرمزها قرار گیرد.

 

وزیر نیرو نیز در این رابطه معتقد است که بحران ۱۵ ساله کشور با تدبیر یک سازمان و در یک دوره کوتاه برطرف نمی شود لذا باید تمام سازمان ها و ارگان ها برای حل این مساله بسیج شوند.

 

وجود بحران آب در کشور، مسئولان عالی آب را وادار به تبیین سندی در راستای بهبود وضعیت آبی ایران کرد همچنین برنامه ششم توسعه نیز تاکید ویژه ای به حل بحران آب دارد. در همین زمینه بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران آبی، تدوین "برنامه ملی آب" را راهی برای حل و یا جلوگیری از تشدیدهای بحران آبی می دانند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------