تعرفه آب و برق بر اساس بهای تمام شده محاسبه می‌شود



  اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,تعرفه آب و برق

.معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: بر اساس سند چشم‌انداز 1400 بهای تعرفه آب و برق بر اساس قیمت تمام شده محاسبه خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ؛ علیرضا دائمی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصای وزیر نیرو در نشست خبری امروز  به منظور تشریح جزئیات وظایف وزارت نیرو در برنامه ششم توسعه و همچنین اعتبارات و هزینه‌های این مواد در لایحه بودجه سال 96 اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌های وزارت نیرو بر سه اساس تقسیم می‌شود که شامل برنامه توسعه بلندمدت 5 تا 10 ساله، برنامه میان مدت 5 ساله و برنامه بودجه یک ساله می‌شود که در خصوص مربوط به تعیین راهبردهای اصلی، طرح اهداف کلان، سیاست‌گذاری جزئیات هزینه‌ها و درآمدها و سایر موارد این چنینی است.

 

وی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه نگاه خاصی به توازن منطقه‌ای، توسعه روستایی و توانمندسازی بر اساس تأمین آب شرب پایدار، توسعه منابع آب کشاورزی پایدار، برق و انرژی و کاهش مخاطرات طبیعی نظیر سیل و خشکسالی شده است؛ یکی از مهم‌ترین مناطقی که بدین منظور مورد توجه قرار گرفته استان سیستان و بلوچستان است.

 

دائمی افزود: سعی ما بر تغییر روند مهاجرت مردم و بازگشت آنها به سمت روستاها و شهرستان‌ها است.

 

این مقام مسئول تأکید کرد: برون سپاری یکی از مهم‌ترین مسائلی است که طی برنامه ششم پیگیری خواهد شد و بخش مهم واگذاری به بخش خصوصی مربوط به بهره‌برداری نیروگاه‌ها و طرح‌های آبی و فاضلابی است.

 

وی با اشاره به چالش‌های پیش رو در مسائل آبی اظهار داشت: در بخش کشاورزی، اصلاح الگوی کشت، نحوه آبیاری جلویگری از کشت افقی و ایجاد برنامه‌ریزی برای افزایش تولید در کنار کاهش مصرف آب مد نظر قرار گرفته است؛ همچنین در این بخش توجه ویژه‌ای به حقابه‌های زیست محیطی با هدف پایداری سرزمین صورت گرفته که بر مبنای آن باید برای تأمین نیازهای مواد غذایی از حداقل میزان آب استفاده شود.

 

دائمی با بیان اینکه دولت در این طرح‌ها تسهیلات بلاعوض اعطا خواهد کرد، گفت: بحث تعادل بخشی با هدف تولید اولویت‌دار محصولات کم‌آب‌تر و با ارزش صادراتی بالاتر همچنین بازچرخانی و استفاده از پساب از دیگر موارد اصلاحات ساختاری در بخش آب است.

 

وی در خصوص چگونگی تحقق شعار اقتصاد مقاومتی در حوزه وزارت نیرو گفت: طی برنامه ششم برای دستیابی به هدف اقصاد مقاومتی به ارتقای بهره‌وری، نصب کنتورهای هوشمند، اصلاح الگوی مصرف و استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است.

 

دائمی  تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حوزه نمک‌زدایی از آب دریا و مباحث مربوط به شیرین‌سازی آب تا پایان این برنامه باید تا 70 درصد بومی‌سازی شود همچنین باید 25 درصد از مشترکین آب شرب به شبکه فاضلاب مجهز شوند.

 

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با اشاره به تغییرات تعرفه‌های آب و برق طی برنامه‌های ششم اظهار داشت: طبق سند چشم‌انداز تعرفه آب و برق تا افق 1400 به بهای تمام شده خواهد رسید اما برای برخی از مناطق نظیر جنوب کشور که گرمسیر هستند تسهیلاتی در نظر گرفته خواهد شد.

 

دائمی در خصوص راهبردهای آتی وزارت نیرو در راستای توسعه نیروگاه‌ها و افزایش راندمان آنها گفت: یکی دیگر از اولویت‌های مهم وزارت نیرو افزایش راندمان نیروگاه‌ها به میزان یک درصد در سال و از طرفی دیگر کاهش تلفات انرژی در خصوص توزیع و فوق توزیع خواهد بود که بر همین اساس بنا شد تا پایان سال تلفات به کمتر از 10 درصد برسد.

 

وی یادآور شد: اصلاح الگوی مصرف در بخش انرژی باید مدنظر مشترکین قرار بگیرد چرا که تولید فعلی برق کشور با کشورهای صنعتی برابری می‌کند اما به جای مصرف این انرژی تولید شده در بخش تولید در حوزه مصارف خانگی به مصرف می‌رسد.

 

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با تأکید بر دستیابی به جایگاه اول انرژی منطقه اظهار داشت: بر اساس  برنامه پنج ساله ششم کشور باید به هاب انرژی منطقه تبدیل شود که لازمه این امر حضور موثرتر بخش خصوصی در حوزه انرژی کشور است چرا که امکان دستیابی به این هدف با اعتبارات اندک دولتی امکان پذیر نخواهد بود.

 

دائمی در خصوص صادرات برق به کشورهای همسایه نیز گفت: بحث صادرات انرژی به سبب وضعیت نسبی کشور و از لحاظ قرارگیری موقعیت جغرافیایی در شرایطی که از شمال به مناطق سردسیر و از جنوب دسترسی دارد همواره مورد تأکید بوده است اما در برخی مواقع به سبب ناامنی‌های منطقه‌ای این صادرات متوقف شده است.

 

وی همچنین اذعان داشت: برنامه برای صادرات برق به اروپا و اتصال به این شبکه نیز انجام شده است چرا که کشور ما جزء 10 سازنده نیروگاه‌های گازی بوده و دسترسی به دانش فنی، مراحل اولیه و تجربه کافی برای تولید هر چه بیشتر انرژی دارد.

 

بودجه وزارت نیرو در سال 96

 

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو در خصوص جزئیات لایحه برنامه بودجه سال 96 اظهار داشت: در بودجه سال آینده توجه ویژه‌ای به وزارت نیرو به ویژه بخش آب صورت گرفته است به طوری که ردیف بودجه این وزارتخانه با 4 درصد رشد از 6.9 هزار میلیارد تومان به 7 هزار و 200 میلیارد تومان افزایش داده شده است.

 

دائمی با اشاره به تغییرات عوارض قبوض آب و برق گفت: عوارض آب همچنان 15 تومان در نظر گرفته شده است اما در بخش مربوط به برق عوارض از 3 تومان به 5 تومان افزایش پیدا کرده است.

 

وی یادآور شد: مبالغ مذکور در جهت توسعه آب روستایی و برق‌رسانی به روستاها و خرید انرژی‌های پاک هزینه خواهد شد.

 

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو تصریح کرد: ظرفیت‌های مطلوبی در اوراق مشارکت، فاینانس، اسناد خزانه و سکوک اجاره دیده شده همچنین 125 میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت‌های مسکن مهر به این وزارتخانه کمک شده است.

 

این مقام مسئول در وزارت نیرو در خصوص طرح‌های نیمه تمام و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آنها اظهار داشت: بیش از 600 طرح از طرح‌های وزارت نیرو به بهره‌برداری نرسیده که مقرر شده است اجرای این طرح‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.

 

وی همچنین اذعان داشت: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها نزدیک به 200 هزار میلیارد تومان است که مسلما با اعتبارات بخش دولتی و درآمدهای وزارت نیرو که جمعا به 20 هزار میلیارد تومان می‌رسد امکان‌پذیر نخواهد بود و بر همین اساس باید زمینه برای حضور بخش خصوصی فراهم شود.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------