هشدار ابتکار: غبار گاوخونی بزودی جایگزین آلودگی‌های صنعتی می‌شود



  اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی, ابتکار

رییس سازمان محیط زیست گفت: بحران گرد و غبار و غبار برخاسته از تالاب گاوخونی در صورت عدم احیا، در آینده‌ای نه چندان دور جایگزین بحران‌های آلودگی‌های صنعتی خواهد شد.

  به  گزارش ایسنا ؛معصومه ابتکار امروز دوشنبه در همایش «چتر همکاری» و آئین اختتامیه مسابقه ملی عکس "در راه مدرسه" با بیان اینکه نقش مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست و به خصوص محیط زیست شهری انکارناپذیر است، اظهار کرد: اصفهان شهری با رتبه بندی جهانی است که باید معیارهای کیفیت زندگی و شاخص‌های هوا، آب، پسماند و فضای سبز در آن نیز در سطح معیارهای جهانی باشد.

 

وی ادامه داد: با رویکرد خاص دولت یازدهم و به خصوص رییس جمهور در رابطه با آلودگی کلان شهرها مقابله با این چالش در دستور کار دولت قرار گرفته است و بعد از گذشت سه سال و چهار ماه از این دولت شاخص‌های برخط آلایندگی هوا نشان می‌دهد روزهای پاک و سالم در سطح چشمگیری افزایش یافته است. در اصفهان تا 28 و 29 آذر ماه سال 1392 فقط 72 روز هوای سالم و پاک تجربه شد. اما در مدت مشابه در سال جاری این رقم به 288 روز افزایش یافته و بیش از سه برابر شده است.

 

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه اصفهان یک الگوی موفق برای همه کلان شهرهاست که توانسته شاخص‌های زیست محیطی و کیفیت زندگی را در حد چشمگیری افزایش دهد، تصریح کرد: برنامه کاهش آلودگی استمرار دارد. بحران گرد و غبار و غبار برخاسته از تالاب گاوخونی در صورت عدم احیا، در آینده‌ای نه چندان دور جایگزین بحران‌های آلودگی‌های صنعتی خواهد شد.

 

ابتکار افزود: با تاکیدات رییس جمهور یکی از محورهای اصلی برنامه ششم رویکرد خاص دولت به آب و محیط زیست است. در همین راستا لازم است مجلس شورای اسلامی این اولویت را فراموش نکند. همچنین در بودجه سال 96 نگاه خاصی به مسائل زیست محیطی و به خصوص گرد و غبار شده است. اما اهمیت مشارکت و نقش مردم در کاهش آلودگی بسیار پررنگ‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

 

وی با بیان اینکه مطالبه مردم اصفهان احیای زاینده رود و گاوخونی است، خاطرنشان کرد: دغدغه مردم اصفهان قومی و ملیتی نیست، همین دغدغه را مردم نسبت به دریاچه بختگان و یا جازموریان و هامون دارند. فکر نکنیم بلایی که سر زاینده رود آمده است قومیتی و منطقه‌ای است، کارون هم حال خوشی ندارد. هورالعظیم در ابتدای دولت خشک و بی جان بود. مشکلات آب اگر جهانی نبود 145 کشور توافق پاریس را امضاء نمی‌کردند.

 

رییس سازمان محیط زیست ادامه داد: شاخص‌های علمی نشان می‌دهد امسال نسبت به سال گذشته 76 درصد کاهش بارش داشته‌ایم و به صورت میانگین هر ساله 20 درصد کاهش را در نزولات آسمانی تجربه می‌کنیم. همین مسأله مشکلات دیگری را به همراه دارد؛ برای مثال خوزستان با 3 درجه و فلات مرکزی با 1.3 درجه افزایش دما پدیده گرمایش جهانی را لمس کرده است.

 

ابتکار گفت: از 14 تالاب استان فارس 12 تالاب خشک و بیجان هستند، پس مسئله بحران آب یک مسئله ملی و فراملی است و تنها راه مقابله با این بحران‌ها اصلاح الگوی مصرف در همه بخش‌های آب بر است. نه تنها در مصارف شهری بلکه در مصارف کشاورزی و صنعتی نیز باید اصلاح صورت گیرد.

 

وی با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف به آب خلاصه نمی‌شود بلکه یک سوم غذا از مزرعه تا سفره در ایران هدر می‌رود، اظهار کرد: این میزان غذا معادل 27 میلیارد متر مکعب آب است. همچنین با هدر دادن این مقدار غذا میزان قابل توجهی انرژی و بودجه هدر می‌رود. برای اصلاح الگوی مصرف باید به خودمان رجوع کنیم.

 

معاون رییس جمهور اضافه کرد: منابع در سطح ملی باید عادلانه تقسیم شود. در سال‌های اخیر که منابع تجدیدپذیر آب کاهش‌های چشمگیری داشته‌اند بالطبع باید حق آبه های بخشهای مختلف کاهش پیدا کند. اما امروز همه بخش‌ها سهم خود را برداشت می‌کنند و طبیعت، زاینده رود و گاوخونی از آب محروم شدند. دولت یازدهم برای اولین بار حق آبه طبیعت را به رسمیت شناخت.

 

ابتکار گفت: قومی و منطقه‌ای دیدن مشکلات آب یک خطر بزرگ است. نسبت به هیچ قوم و گروهی نباید اجحاف شود اما مشکلات زیست محیطی درد همه مردم است به جز با همدلی، همکاری و همفکری مشکلات حل نخواهد شد.

 

وی ادامه داد: متأسفانه در شهرهای ایران با وجود همه محدودیت‌های آب گاهی تا دو برابر شهرهای پربارش اروپا آب مصرف می‌شود. اروپایی که هفته‌ای را بدون بارش ندارد به شدت به مدیریت آب در بخش‌های مختلف پرداخته است و بیشترین فناوروی های کاهش مصرف و افزایش بهره وری آب را در همین کشورهای پرآب می‌بینیم.

 

معاون رییس جمهور افزود: آمارها نشان می‌دهد گاوخونی هنوز نفس می‌کشد و هنوز رطوبت دارد به همین خاطر غبارهای موجود در جو، منشأ خود تالاب گاوخونی را ندارد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------