جوانان ۲۵ تا ۳۴ ساله بیشترین قربانیان حوادث کار



  اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی  , وزارت کار

بیشترین تعداد حادثه دیدگان ناشی از کار در سال گذشته مربوط به جوانان ۲۵ تا ۲۹ ساله و ۳۰ تا ۳۴ ساله بوده و بیشترین میزان حادثه نیز در داخل کارگاه‌ها اتفاق افتاده است.

 به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص آمارهای منتشره سازمان تأمین اجتماعی، مجموع تعداد کل حادثه دیدگان ناشی از کار در سال گذشته ۱۸۷۸۶ نفر بوده که ۱۷۸۳۷ مورد در داخل کارگاه، ۷۲۶ مورد خارج کارگاه و ۲۲۲مورد هنگام رفت و آمد به محل کار رخ داده است.

 

از مجموع کل تعداد حادثه دیدگان ۱۰۸ مورد منجر به فوت و ۱۸۵ مورد منجر به از کار افتادگی کلی شده است. بیشترین تعداد حادثه دیدگان ناشی از کار نیز در گروه‌های سنی ۳۴ - ۳۰ و ۲۹ – ۲۵ ساله رخ داده و کمترین آن مربوط به گروه‌های زیر ۱۵ سال و بالاتر از ۷۰ سال بوده است.

 

حدود ۶۶ درصد حوادث در صبح، ۲۷ درصد بعد از ظهر و ۷ درصد در شب اتفاق افتاده است. حوادث در ۹۶ درصد موارد داخل کارگاه، ۳.۹ درصد خارج کارگاه و ۱.۲ درصد هنگام رفت وآمد به محل کار رخ داده است.

 

بر اساس اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی ۷۶.۱ درصد حوادث ناشی از کار در سال ۱۳۹۴ به عضو دست و پا مربوط بوده است.

 

برابر بند ۸ ماده ۲ قانون تأمین اجتماعی"حادثه" اتفاقی پیش‌بینی نشده است که تحت تأثیر عامل یا عوامل خارجی و در اثر عمل یا اتفاقی ناگهانی رخ می‌دهد و بر جسم یا روان بیمه شده وارد می‌کند.

 

طبق ماده ۶۰ قانون تأمین اجتماعی، حوادث ناشی از کار حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می‌افتد. مقصود از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا موسسات وابسته یا ساختمانها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده دار انجام مأموریتی باشد.

 

بر اساس ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی در صورت وقوع حادثه ناشی از کار، کارفرما مکلف است اقدامات لازم را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده به عمل آورده و مراتب را ظرف ۳ روز اداری کتبا به اطلاع صندوق تأمین اجتماعی برساند. در صورتی که کارفرما بابت اقدامات اولیه مذکور متحمل هزینه‌ای شده باشد سازمان تأمین خدمات درمانی هزینه‌های مربوطه را خواهد پرداخت.

 

به گزارش ایسنا، برابر بررسی‌ها ۹۵ درصد حوادث ناشی از کار به دلیل نبود آموزشهای لازم رخ ‌می‌دهد این در حالی است که ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار مربوط به بخش ساختمان است. آمارها نشان می‌دهد حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان بالاترین میزان حوادث را به خود اختصاص داده است.

 

به گفته مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از ۶۰ درصد حوادث ناشی از کار منجر به فوت نیز مربوط به بخش ساختمان است، از این رو وزارت کار نگاه ویژه‌ای نسبت به کاهش حواث در دو بخش ساختمان و همچنین معدن دارد.

 

اصابتی معتقد است: در وقوع ۸۵ درصد حوادث کار، عامل انسانی دخیل بوده و ۵۲ درصد حوادث ناشی از عدم نظارت در محیط کار است.

 

او می‌گوید: سال گذشته ۱۱ هزار حادثه ناشی از کار به وقوع پیوسته و بیش از ۴۳۰ هزار بازرسی ادواری توسط بازرسان کار در کارگاه‌های کشور انجام شده است.

 

دبیر شورای عالی حفاظت فنی، نقش مسئولان ایمنی و کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت ایمنی کار را در کاهش حوادث موثر می‌داند و تاکید دارد که با مدیریت مطلوب بازرسی‌ از محیط‌های کار و جلب مشارکت کارگران و کارفرمایان، میزان بروز تخلفات در محیط‌های کاری به حداقل می‌رسد.

 

ایمنی کار از حقوق بنیادین کارگر به شمار می‌رود و بر اساس قانون، اعمال سیاست‌های پیشگیرانه و رعایت اصول ایمنی بر عهده کارفرما است.

 

بر اساس ماده ۹۱ قانون کار، ‌ فراهم کردن شرایط ایمنی محیط کار و آموزش اصول ایمنی به کارگران برعهده کارفرما است.

 

هادی ابوی ـ دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران هم بر لزوم ایجاد انجمن‌های تخصصی برای کنترل سطح ایمنی، بهداشت و کیفیت کار کارگاه‌ها تاکید دارد.

 

او تعداد بازرسان کار را برای مقابله با واحدهای صنفی شناسایی نشده و مقابله با کارگاههای مختلف و زیر زمینی ناکافی می‌داند و می‌افزاید: متاسفانه بسیاری از کارگران در محیط‌های غیر استاندارد و فاقد شرایط کار ساعات طولانی مشغول کار هستند و شناسایی این واحدها و فراهم کردن شرایط ایمنی کار در چنین محیط‌هایی نیازمند حضور جدی و مداوم بازرسان کار است.

 

این مقام مسئول کارگری به وزارت کار پیشنهاد می‌کند که از پتانسیل انجمنهای کارگری برای شناسایی کارگاههای زیرزمینی و محیط‌های غیر امن که شرایط کار و ایمنی در آنها امنیت جانی کارگر را به خطر می‌اندازد، استفاده کند و در کنار آن انجمنهای تخصصی کنترل کیفیت، حفاظت فنی و ایمنی محیط کار را برای افزایش ضریب ایمنی کارگاهها به وجود آورد.

 

بدون تردید نقش آموزش و اطلاع رسانی در پیشگیری از وقوع سوانح و حوادث کار موثر و غیر قابل انکار است. آموزش مستمر و توجه به نکات ایمنی، تامین تجهیزات حفاظتی و امنیتی در محیط کار، افزایش بازرسی‌ها و نظارت مستمر، رعایت قوانین و مقررات کاربردی همه و همه از عوامل پیشگیری از حوادث ناشی از کار به شمار می‌روند.

 

در کنار ادارات بازرسی کار، شهرداری‌ها، سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و وزارت راه نیز می‌توانند در این زمینه ایفای نقش کنند و گذشته از آن گسترش و فعال‌سازی کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار، بهبود و ترویج آموزشهای ایمنی و ارتقای فرهنگ ایمنی مبتنی بر آموزش نیز به کاهش آمار حوادث ناشی از کار کمک می‌کند.

 

وزارت کار در دو سال گذشته مدل خود بازرسی درون کارگاهی را با هدف ارتقاء سطح ایمنی، کاهش ضریب فراوانی و شدت حوادث ناشی از کار در محیط‌های کار در سطح کشور به اجرا درآورده است که ضمن ترویج فرهنگ ایمنی و صیانت از نیروهای انسانی، مسئولان ایمنی را به استقرار در کارگاه‌ها و کنترل و نظارت بر شرایط ایمنی کار ملزم می‌کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------