یک‌میلیون تومان، قیمت یک مترمکعب آب



  اخباراجتماعی,خبرهای  اجتماعی , آب

وزارت نیرو در روز بارانی پایتخت، نسبت به‌ سال سخت آبی هشدار داد. دیروز ستار محمودی قائم‌مقام وزیر نیرو که درهمایش سراسری حوزه بهره‌برداری آب و فاضلاب کشور حاضر شده بود، اعلام کرد: از ابتدای‌ سال آبی جاری تا امروز میزان بارش‌های کشور حتی به نصف مدت مشابه پارسال هم نرسیده و فقط ۴۰‌درصد‌ سال گذشته بارش داشتیم که این مسأله، ما را در تأمین آب از منابع سطحی در مضیقه قرار می‌دهد.  

 به گزارش شهروند فروش آب بدون یارانه به مشترکان پرمصرف از دیگر موضوعات مهمی بود که قائم‌مقام وزیر نیرو به آن تأکید کرد. 

 

محمودی گفت: وزارت نیرو از دوماه پیش دنبال طرحی است که مجوز فروش آب با قیمت واقعی را به مشترکان پرمصرف دریافت کند. دراین نشست همچنین موضوع افزایش کیفیت آب آشامیدنی شهروندان درحالی مطرح شد که مدیران آب و فاضلاب استان تهران کیفیت آب آشامیدنی ایران را مطابق با استانداردهای جهانی دانستند. این درحالی است که مدت‌هاست ویدیویی‌هایی درفضای مجازی منتشر می‌شود که کیفیت آب آشامیدنی شهروندان را زیر سوال می‌برد. 

 

آب آشامیدنی که توسط دستگاه‌های تصفیه آب به لجن تبدیل می‌شود، یکی از پربازدیدترین و چالشی‌ترین ویدیوهایی است که میان کاربران ایرانی دست به دست شده است. با این وجود هدایت فهمی کارشناس منابع آب وزارت نیرو در گفت‌وگو با «شهروند» به رعایت استانداردها و نظارت دقیق برکیفیت آب شرب اصرار می‌کند و می‌گوید: با وجود نوسانات کمّی آب در سال‌های گذشته، کشور هیچگاه با نوسان کیفی آب مواجه نبوده و کیفیت آب شرب مورد استفاده مردم به‌ویژه در کلانشهرها مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی است.

 

او البته با اشاره به جداسازی آب شرب و بهداشتی درکشورهای توسعه‌یافته جهان، تأکید می‌کند؛ چنانچه مردم می‌خواهند آب آشامیدنی‌شان از استانداردهای ویژه برخوردار باشد، می‌توانند هزینه آن را متقبل شوند و آب بسته‌بندی بخرند.

 

یک‌میلیون تومان، قیمت واقعی یک مترمکعب آب با کیفیت آب معدنی

ستار محمودی دیروز با اشاره به ‌سال سخت آبی اعلام کرد: کیفیت آب آشامیدنی مردم خط قرمز وزارت نیروست. موضوع استانداردبودن کیفیت آب مصرفی مردم درشرایطی مطرح می‌شود که مردم هنوز هم با دیده تردید شیر آب منازل خود را برای مصرف شرب باز می‌کنند. 

 

با این وجود هدایت فهمی کارشناس منابع آب وزارت نیرو در گفت‌وگو با «شهروند»، به مشترکان اطمینان می‌دهد که با آسودگی خاطر از آب استفاده کنند؛ چراکه آب شرب عرضه‌شده به مردم راه طولانی سنجش کیفیت را پشت سر می‌گذارد و بیشتر از ٦٠٠ آزمایشگاه مدرن، طرح‌های تصفیه‌خانه، شیوه‌های نوین گندزدایی آب و نمونه‌برداری‌ها آب مناطق مختلف کشور را به صورت لحظه‌ای پایش می‌کنند.

 

با این وجود، فهمی کارشناس منابع آب وزارت نیرو معتقد است که مردم اگر خواهان استفاده از آب با کیفیت بسیار مطلوب هستند، باید هزینه آن را نیز بپردازند.

 

 او که به غیرواقعی‌بودن بهای آب در ایران انتقاد دارد، بر استانداردبودن آب شرب مصرفی درکشور صحه گذاشته و ادامه می‌دهد: بهای هر مترمکعب آب شرب در ایران کمتر از ٤٠٠تومان است، این درحالی است که اگر مصرف‌کننده بخواهد یک مترمکعب آب را که معادل ‌هزار لیتر است، در قالب بطری‌های بسته‌بندی تهیه کند، حداقل باید یک‌میلیون تومان هزینه کند، با توجه به تفاسیر اگر کسی مایل است که آبی فراتر از استاندارد تعریف‌شده و درجه خلوص بالا استفاده کند، می‌تواند هزینه آن را پرداخت کند.

 

گزارشی درباره کیفیت پایین آب نداشتیم

فهمی با بیان این‌که آب شربی که تحویل مشترکان می‌شود، ازطریق ٨٠٠ آزمایشگاه مجهز کنترل می‌شود، ادامه داد: کنترل کیفیت آب نه فقط توسط آزمایشگاه‌های متعلق به وزارت نیرو بلکه توسط وزارت بهداشت هم آزمایشگاه‌های مستقلی که دارند، به‌طور مستقل نمونه‌گیری می‌شود و تا آنجایی که من اطلاع دارم، این وزارتخانه که به نوعی رصد کیفیت آب مصرفی و سلامت مردم را برعهده دارد، تاکنون هیچ گزارش رسمی مبنی بر غیرکیفی‌بودن آب و بالابودن سطح آلاینده‌ها در آن به وزارت نیرو نداده است.

 

کارشناس منابع آب وزارت نیرو هرگونه اظهارنظر مبنی بر بالابودن میزان نیترات در آب مصرفی مردم کشور را رد کرد و سطح نیترات موجود در آب کشور را ٥٠میلی‌گرم در لیتر عنوان کرد و گفت: استاندارد تعریف‌شده در این رابطه درهمه جای دنیا متفاوت است. برخی از کشورها کمتر از ٥٠میلی‌گرم در لیتر و برخی کشورها حتی ١٠٠میلی‌گرم در لیتر را مجاز اعلام کرده‌اند. برهمین اساس نمی‌توان ادعا کرد که کیفیت آب مصرفی درکشور پایین است.

 

 پرمصرف‌ها قیمت تمام‌شده آب‌ را می‌پردازند

واقعی‌شدن قیمت آب پرمصرف‌ها موضوع دیگری بود که دیروز ستار محمودی قائم‌مقام وزیر نیرو مطرح کرد. او از طرح مجدد برخورد با مشترکان پرمصرف آب در دولت و پیگیری آن ازسوی وزارت نیرو خبر داد و گفت: این طرح که یک‌بار هم به شکل قانون درآمده است، قرار نیست به شکل قهر‌آمیز اقدام به قطع آب مشترکان کند بلکه از این به بعد آب‌بها به صورت قیمت تمام‌شده و بالاتر دریافت خواهد شد.

 

به گفته او، حدود ٢ماه پیش این پیشنهاد مجددا در دولت پیگیری شد و درحال گذراندن مراحل است که امیدوار هستیم مورد قبول قرار گیرد.

 

وی افزود: باور وزارت نیرو این است که مشترکان آب کسانی هستند که شریک ما هستند و ما هیچ‌گاه به دنبال حرکات قهرآمیز و قطع آب نیستیم، پس با ابزارها و اهرم‌های اقتصادی بازدارنده برای زمان‌های سخت کم‌آبی می‌خواهیم از این اهرم‌ها استفاده کنیم. محمودی تأکید کرد: این ابزارها به این شکل خواهد بود که آب‌بها از این مشترکان به صورت قیمت تمام‌شده آب و یک مقدار بالاتر از آن با مشترکان پرمصرف برخورد خواهد شد.

 

قائم‌مقام وزیر نیرو خاطرنشان کرد: این موضوع پیشنهاد شده است و این‌که پذیرفته شود، این را باید به آینده موکول کنیم.

 

وی درپاسخ به این سوال که این قانون بارها پیشنهاد شده اما هربار به هر دلیلی اجرایی نشده است و برخوردی با مشترکان پرمصرف آب صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: برخورد با مشترکان پرمصرف دوبار سابقه مطرح‌شدن دارد که یک‌بار آن به حدود ١٥‌سال قبل بازمی‌گردد که به دلیل شرایط خاص آن سال‌ها این موضوع مطرح شد و در دولت مصوب شد اما برای یک دوره محدودی بود که مجوز آن منقضی شد.

 

  محمودی اضافه کرد: اما در سال‌های گذشته نیز این موضوع مجددا پیگیری و قرار شد به صورت قانون دربیاید و به مجلس رفت اما در آن‌جا مورد تصویب قرار نگرفت؛ لذا مجددا این موضوع در یکی، دو‌سال گذشته مطرح و درمجلس حتی تصویب شد، بنابراین ما مجددا دنبال این هستیم که درخود دولت که دراین خصوص یک مقدار محدودیت‌هایی دارد، آن را تصویب و از این ابزارها استفاده کنیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------