ترجیح گورخوابی بر کارتن‌خوابی



  اخبار اجتماعی,خبرهای اجتماعی , گورخوابی

همزمان با انتشار این اظهارنظر که در مجموع چهار کارتن‌خواب در قبرستان نصیرآباد بودند که به مرکز اخوان تحویل شدند، استاندار تهران وجود بی خانمان‌ها را در تهران بعید دانست. همزمان رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد که موضوع گورخواب‌های گورستان نصیرآباد شهریار به دلایل متعدد بیش از حد رسانه‌ای شد.

 

چند روز پیش ماجرای گورخوابی در شهریار مطرح و باعث شد که واکنش‌های متفاوتی نسبت به آن در فضای مجازی صورت بگیرد، آن‌چنان که رئیس‌جمهوری دستور داد که هر چه زودتر دولتمردان به این مساله را رسیدگی کنند، تا جایی که به سرعت چهره معتادان متجاهر پس از انتقال به مرکز مربوطه با ظاهری آراسته و حمام رفته در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. بنا بر اظهارات دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در مجموع چهار کارتن‌خواب گورستان نصیرآباد به مرکز اخوان تحویل شدند که از این تعداد سه تن معتاد نبوده و در مرکز یاد شده به‌سر نمی‌برند.

 

بنابراین تنها یک معتاد متجاهر از گورستان مذکور در مرکز اخوان نگهداری می‌شود. روز گذشته محمدرضا آذرنیا در واکنش به اظهاراتی مبنی بر عملکرد ضعیف ستاد مبارزه با مواد مخدر در قبال ساماندهی گورخواب‌های معتاد به ایسنا گفت: اقدامات لازم صورت پذیرفته است و در شب چهارشنبه وزیر و رئیس دفتر رئیس‌جمهور به همراه مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر بازدیدهایی داشتند و از نزدیک با مردم صحبت و قرار شده مرکز گذری کاهش آسیب یا سرپناه شبانه دایر شود و مرکز اخوان برای ساماندهی معتادان متجاهر غرب تهران مورد استفاده قرار بگیرد.

 

گورخواب‌های نصیر آباد معتاد متجاهر بودند

منتشر شدن خبر گورخوابی در نصیرآباد بار دیگر معضلات بی خانمانی، اعتیاد و فقر در صدر اخبار قرار گرفت و واکنش‌هایی را برانگیخت. روز گذشته استاندار تهران درباره اینکه که آیا در تهران بی‌خانمان وجود دارد یا خیر، گفت: وجود بی‌خانمان به آن معنی را در تهران بعید می‌دانم. حسین‌هاشمی درباره موضوع گورخواب‌های نصیرآباد و جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح تهران اظهار کرد: در مورد مساله پیش‌آمده در منطقه نصیرآباد باید گفت که این افراد معتادان متجاهر بودند و بی‌خانمان نبودند.

 

حسن‌هاشمی با بیان اینکه مقداری مساله نصیرآباد را بیش از اندازه بزرگ جلوه دادند، افزود: در این زمینه به ویژه بحث بی‌خانمان بودن را مطرح کردند، در حالی که این افراد معتاد متجاهر بودند و جمع‌آوری‌شان جزو سیاست اصلی ماست. او ادامه داد: کلا در استان تهران در ابتدای دولت یازدهم فقط مرکز شفق را داشتیم که ظرفیت آن برای نگهداری معتادان ۴۰۰ نفر بود که البته به دلیل غیربهداشتی بودن تعطیل شد. به گزارش تسنیم،‌هاشمی تصریح کرد: نیمی از معتادان متجاهر متعلق به استان‌های دیگر هستند و ساکن تهران نیستند که این مساله کار را کمی سخت و پیچیده کرده است.

 

نادیده‌گرفتن اقدامات دولتی بی‌انصافی است

مساله گورخوابی نصیرآباد چنان بازتاب داشت که افکار عمومی را جریحه دار کرد و اقدامات متولیان امر را زیر سوال برد، تا جایی که اظهارنظرات مردمی در فضای مجازی شاهد این ادعا بود. «موضوع گورخواب‌های نصیرآباد به دلایل متعدد بیش از حد رسانه‌ای شد، البته تسویه حساب‌های سیاسی پشت سر آن وجود داشت.

 

این در حالی است که سیاسی کردن مسائل اجتماعی بیشترین آسیب را به همان گروه آسیب دیده وارد می‌‌کند.» این اظهارنظر روز گذشته توسط رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور انجام شد. مجید رضازاده در تشریح اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی گورخواب‌های نصیرآباد اعلام کرد: حدود ۴۵ نفر توسط نیروی انتظامی از گورستان نصیرآباد شهریار جمع‌آوری و به مرکز اخوان معرفی شدند. او افزود: هشت نفر از ۴۵ نفر یاد شده یا خانواده داشتند و به خانواده ارجاع داده شدند و یا معتاد نبودند. ۳۷ نفر باقیمانده که همگی مرد هستند نیز به مرکز اخوان منتقل شدند.

 

رضازاده ادامه داد: در ایام سرد سال به تمامی مراکز ابلاغ شده است که پذیرش بیش از حد ظرفیت داشته باشند تا هیچ کس در شب‌های سرد زمستان در سطح خیابان نباشد. او خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی اگر این افراد باز هم به مراکز مراجعه نمی‌کنند و رفتارهایی چون گورخوابی را ترجیح می‌دهند ناشی از رفتارهای اعتیادی است. به گزارش ایسنا، رضازاده تاکید کرد: اینکه برخی مدعی می‌شوند دولت برای کارتن‌خواب‌ها هیچ کاری نمی‌کند، بی‌انصافی و نادیده گرفتن اقدامات دولتی در این حوزه است، زیرا در حال حاضر بهزیستی به تنهایی بیش از ۲۵۰۰ مرکز برای ساماندهی این افراد در سراسر کشور دارد که خدمات بسیاری از آنها رایگان است.

 

  اخبار اجتماعی  -  آرمان  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------